kayhan.ir

کد خبر: ۹۲۷۸۱
تاریخ انتشار : ۲۴ آذر ۱۳۹۵ - ۲۱:۲۲

کاخ سفید: دستور رئیس جمهور ایران نقض برجام نیست

کارشناسان و تشکل‌های دانشجویی در واکنش به نامه روحانی به ظریف و صالحی تاکید کردند: دولت می‌بایست طبق بند 3 قانون مصوب مجلس،اجرای اقدامات داوطلبانه طبق برجام از سوی کشورمان را متوقف کند.


روز سه‌شنبه، رئیس جمهور در پی نقض برجام توسط آمریکا وپیرو تصمیمات شورای عالی امنیت ملی و هیئت نظارت بر برجام، دستورهای جداگانه‌ای را خطاب به وزیر امور خارجه و رئیس سازمان انرژی اتمی صادر کرد.
این نامه‌ها واکنش‌های متفاوتی را در داخل و خارج از کشور در پی داشت.
کاخ سفید: تمدید تحریم‌ها خلاف برجام نیست!
«جاش ارنست» سخنگوی کاخ سفید در واکنش به نامه‌های روحانی گفت: از همان ابتدا در برابر عموم و همچنین در نشست‌های خصوصی با صراحت به ایرانی‌ها گفتیم که تمدید قانون تحریم‌های کشورشان، موجب تضعیف برجام نیست.
ارنست افزود: ما در طول بررسی طرح تمدید تحریم‌های ایران در کنگره، بارها اعلام کردیم که رئیس‌جمهور (اوباما) قانونی را که موجب تضعیف توافق هسته‌ای باشد را امضاء نمی‌کند ولی خوب این قانون، خلاف توافق هسته ای(برجام) نیست.
کربی: دستور روحانی
 نقض برجام نیست
به گزارش فارس، «جان کربی» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: دستور رئیس‌جمهور ایران برای طراحی و ساخت پیشران هسته‌ای برای حمل و نقل دریایی نقض برجام نیست.
خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز در گزارشی نوشت: «دیوید مورتلاک» که زمانی مدیر روابط اقتصاد بین‌الملل در شورای امنیت ملی کاخ سفید بود، درباره دستور رئیس جمهور ایران گفت: به‌نظر می‌رسد که اقدام ایران در استفاده از انرژی اتمی در کشتی‌ها براساس برجام ممکن باشد، البته این امر به نوع سوخت به کار رفته نیز بستگی دارد.
همچنین رویترز از قول یک مقام کاخ سفید اعلام کرد که  قصد ایران برای ساخت پیشرانه‎های دریایی هسته‎ای در راستای پاسخ به اقدام کنگره آمریکا در تمدید «قانون تحریم‌های ایران» نقض برجام محسوب نمی‎شود.
لزوم واکنش جدی
 به زیاده خواهی آمریکا
علیرضا زاکانی رئیس کمیسیون ویژه بررسی برجام در مجلس نهم در واکنش به دستور رئیس‌جمهوری به ظریف و صالحی تصریح کرد: یا مشاورین عزیز ریاست محترم جمهوری دچار نسیان و بی‌دقتی در فهم سند برجام شده‌اند و یا استمرار رویه گذشته و اعتماد به آمریکا را پیشه نموده‌اند و یا مأموریت خاصی را بیگانگان برای نفوذی‌ها جهت مشاوره غلط و ضربه زدن به مردم ایران تنظیم کرده‌اند. زاکانی افزود: باید انتظار کشید تا فراتر از ارائه راهکارهای نادرست و دردسرساز و یا انجام وظایف ذاتی دستگاه‌ها، اقدامی منطقی و جدی را مشاهده نمود تا آمریکا که امروز نیازمند برجام است، دست از زیاده‌خواهی‌های خود بردارد و یا لااقل ناامید از طمع‌ورزی بیشتر شود.
توقف اجرای اقدامات داوطلبانه طبق برجام
بسیج دانشجویی دانشگاه صدا و سیما نیز نامه سرگشاده‌ای به رئیس جمهور درباره نقض برجام از سوی آمریکایی‌ها نوشته است. در بخشی از نامه آمده است: طرح تمدید قانون تحریم‌های ایران نقض صریح توافق نامه برجام است و دولت محترم طبق قانون مکلف است در قبال نقض عهد طرف مقابل در زمینه تمدید تحریم‌های ده ساله ضد ایران، اقدامات متقابل در جهت احقاق حق ملت ایران انجام دهد و همکاری داوطلبانه را متوقف نماید و توسعه سریع برنامه هسته‌ای صلح آمیز جمهوری اسلامی ایران را سامان دهد به طوری که ظرف مدت دو سال ظرفیت غنی‌سازی کشور به یکصدونود هزار سو افزایش یابد. در بخش دیگری از نامه آمده است: از حضرتعالی و سایر اعضای هیئت نظارت بر برجام انتظار داریم هر چه سریعتر طبق بند 3 قانون مصوب مجلس شورای اسلامی اقدام قانونی و متناسب با نقض عهدهای آشکار آمریکایی‌ها را در دستور کار قرار دهید و اجرای اقدامات داوطلبانه طبق برجام از سوی کشورمان متوقف کنید.