kayhan.ir

کد خبر: ۹۲۷۶۹
تاریخ انتشار : ۲۴ آذر ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۸
ولایتی:

تحولات منطقه بر مسئله فلسطین اثر گذاشته و مبارزات آنها تشدید می‌شود

دبیرکل مجمع جهانی بیداری اسلامی گفت: بدون تردید تحولات منطقه بر مسئله فلسطین اثر گذاشته و مبارزات آنها تشدید می‌شود.


علی اکبر ولایتی دبیرکل مجمع جهانی بیداری اسلامی در نشست خبری در آستانه دهمین نشست شورای عالی مجمع جهانی بیداری اسلامی اظهار کرد: با توجه به تحولات سریع منطقه و فرصت گردهمایی تعدادی از علمای سنی و شیعه به‌مناسبت هفته وحدت استفاده کردیم تا دهمین اجلاس بیداری اسلامی تشکیل شود.
ولایتی افزود: در این اجلاس 110 نفر از علمای شیعه و سنی دعوت شده‌اند.
وی با بیان اینکه تحولاتی که در جهان اسلام رخ داده در جهان بی‌نظیر است، گفت: در یمن علی‌رغم بمباران بی‌امان سعودیها از فروردین 94 تاکنون مردم یمن در نهضتشان پیروز شدند و منصور هادی امکان ریاست جمهوری دوباره را ندارد و دولت ائتلافی میان علی عبدالله صالح و حوثیها تشکیل شده است. در عراق، موصل که آخرین پناهگاه تکفیریهاست به‌تدریج در حال بازپس‌گیری است و گامهایی که برداشته شده مثبت و مهم بوده است.
دبیر کل مجمع جهانی بیداری اسلامی با اشاره به اینکه تصویب قانون حشد‌الشعبی یک پیروزی بود و نماد قدرت ملت عراق در برابر تکفیریهاست، گفت: در سوریه پیروزی تقریباً کامل در حلب را شاهد بودیم. حلب به‌لحاظ سیاسی مهم‌ترین شهر سوریه است و اهمیت آن از دمشق هم بیشتر بود. تکفیریهایی که از 70 کشور به این منطقه آمدند و از حمایتهای آمریکا و مزدوران منطقه برخوردار بودند شکست خوردند و ما این پیروزیها را به ملت و دولت یمن و سوریه و عراق تبریک می‌گوییم.
عضو هیئت نظارت بر برجام درباره نامه دیروز رئیس‌جمهور درباره مقابله با تمدید تحریمهای آمریکا گفت: جمهوری اسلامی بر اساس قواعد بین‌المللی در مذاکرات شرکت کرد و ادامه کار نیز بر اساس هنجارهای بین‌المللی بایستی پیش برود. قرار کلی بر این بود که جمهوری اسلامی فعالیتهای هسته‌ای را محدود کند و طرف مقابل هم که در رأسش آمریکاست تحریمها را بردارد و تصریح شده بود هر کاری درباره افزایش تحریمها صورت دهند نقض برجام است.
ولایتی افزود: آمریکایی‌ها برجام را نقض کردند، آنها عادت کرده‌اند تصمیمات مستبدانه بگیرند و ملاک مسئولیت کارهایشان قضاوت خودشان است.
وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی زیر بار تحریمهای آنها نمی‌رود، گفت: بر این اساس اقداماتی صورت گرفته که بخشی از‌ آن را رئیس‌جمهور علنی کردند و همچنین برنامه‌هایی مصلحت نیست دشمنان از آن مطلع شوند.
دبیر کل مجمع جهانی بیداری اسلامی افزود: بدون تردید تحولات منطقه بر مسئله فلسطین اثر گذاشته و مبارزات آنها تشدید می‌شود.
به گزارش تسنیم، ولایتی درباره اظهارات اخیر نخست وزیر انگلستان علیه ایران گفت: انگلیسها قدرت سابق را ندارند و خواب آنها برای بازگشت به قرن 19 تعبیر نمی‌شود و این تهدیدها تنها موجب دلخوشی کسانی می‌شود که به غرب دل بسته‌اند.