kayhan.ir

کد خبر: ۹۲۷۶۶
تاریخ انتشار : ۲۴ آذر ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۰

کوتاه اقتصادی


* عملیات کابل برگردان با هدف توسعه شبکه کابل در مراکز مخابرات شهید خوشقدم، شهید فرداسدی از تاریخ 25 آذر ماه آغاز می‌شود. به گزارش روابط عمومی مخابرات منطقه تهران، با اجرای عملیات مذکور ارتباط تلفنی مشترکین در مرکز مخابرات شهید خوشقدم با پیش شماره‌های 5582 الی 5586، 5588، 5594 در محدوده خیابان‌های نعیم، بخشایش، کوچه‌های عارف حضرتی، 21، 27، 28 و در مرکز مخابرات شهید فرد اسدی با پیش شماره‌های 6600 الی 6609، 6615، 6619 در محدوده بزرگراه یادگار امام، خیابان سهرورد، آزادی، بهبودی حداکثر به مدت 72 ساعت با اختلال همراه است.
* مجری طرح پنبه گفت: سرمای اخیر خسارتی به مزارع پنبه وارد نکرده و پیش‌بینی می‌کنیم، امسال 160 هزار تن پنبه برداشت کنیم. ابراهیم هزارجریبی در گفت‌وگو با فارس، در مورد آخرین وضعیت کشت پنبه با توجه به سرمای شدید اخیر اظهار داشت: سرما خسارت مستقیمی به پنبه‌های کشت شده نزده است. وی با اشاره به اینکه در نوع دیررس پنبه ممکن است کمی با مشکل مواجه شویم، خاطرنشان کرد: پنبه‌های دیرکشت و دیررس برداشتشان مقداری به تاخیر خواهد افتاد و با توجه به وقوع بارندگی‌ها از کیفیت برداشت هم کم می‌شود.
هزار جریبی اضافه کرد: بارندگی‌ها سبب می‌شود تا مقداری رطوبت در وش پنبه باقی بماند و هنگام برداشت هم مواد جانبی به الیاف پنبه چسبیده و برداشت می‌شود. مجری طرح پنبه وزارت جهاد کشاورزی پیش‌بینی کرد: تا اواسط دی ماه و در سال زراعی 160 هزار تن پنبه از مزارع کشت شده برداشت شود.
* شاخص بورس تهران بازهم کاهش پیدا کرد. شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس تهران در پایان معاملات امروز چهارشنبه 24 آذرماه 95، با کاهش 57 واحدی روی رقم 80 هزار و 683 واحد ایستاد. شاخص کل هم‌وزن نیز با کاهش 51 واحدی عدد 15 هزار و 969 واحد را کاهش تجربه کرد. به گزارش فارس، موج گسترده معاملات کد به کد و درون گروهی حقوقی‌ها برای حمایت از حجم ارزش معاملات روزانه سهام و تثبیت شاخص‌ها در کانال فعلی دیروز به اوج خود رسید، به طوری که در جریان معاملات عادی سهام نیز بازارگردان ملی صنایع مس ایران بیش از 90 میلیون سهم را میان کدهای درون گروهی منتقل کرد. براین اساس بازار سهام در محاصره معاملات کد به کد و سهامداران عمده تلاش کرد، تا اندکی از فضای بی‌اعتمادی و پراسترس تالار شیشه‌ای را در پشت این معاملات پنهان کند. این گزارش حاکی است آنچه که در بازار سهام دیروز مشهود بود اینکه با افزایش استرس‌های بازار و سنگین شدن سایه متغیرهای التهاب‌آور به نظر می‌رسد اغلب معامله‌گران حتی حرفه‌ای بازار حضور میان‌مدت در بازار را راه صحیح ندانسته و فعلا تک‌سهم‌ها و شرکت‌های کوچک را برای نوسان‌گیری کوتاه مدت و بهانه ادامه حضور در بازار انتخاب می‌کنند.
* مدیر عامل شرکت مدیریت منابع آب ایران با بیان اینکه از 20 هزار حلقه چاه غیرمجاز کشور ۱۰ هزار حلقه مسدود شده است، گفت: 41/6 میلیارد متر مکعب آب در بخش کشاورزی مصرف داریم که وزارت نیرو درصدد است آن را تا 31/3 میلیارد مترمکعب کاهش دهد. محمد حاج رسولی‌ها در گفت‌و‌گو با فارس با تاکید بر اینکه مصرف آب در بخش کشاورزی حدود 90 درصد است، گفت: برنامه‌ای از سوی وزارت نیرو در حال انجام است تا مصرف آب در بخش کشاورزی که بیشترین سهم را در مصرف به خود اختصاص می‌دهد کاهش یابد. وی افزود: وزارت نیرو در پروژه‌های اقتصاد مقاومتی خود قصد دارد تا مصرف آب در بخش کشاورزی را از 41/6 میلیارد متر مکعب تا 31/3 میلیارد متر مکعب کاهش دهد بنابراین اجرای این برنامه که کاهش حدود 10/3 میلیارد متر مکعبی است از طریق برنامه‌های مقابله با برداشت‌های غیرمجاز و مدیریت مصرف به نتیجه خواهد رسید. به گفته حاج رسولی‌ها، در این برنامه 4/7 میلیارد متر مکعب از طریق مقابله با برداشت‌های غیرمجاز و 5/6 میلیارد متر مکعب نیز از طریق مدیریت مصرف کاهش خواهد یافت.