kayhan.ir

کد خبر: ۹۲۷۶۵
تاریخ انتشار : ۲۴ آذر ۱۳۹۵ - ۲۰:۵۹

قرار داد جدید ساخت کشتی پاداش دولت به بد عهدی کره جنوبی

مدیرعامل سابق کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با اشاره به عهدشکنی کره‌ای‌ها در ماجرای فروش کشتی گفت: در تحریم‌ها هیچ اشاره‌ای به تحریم حمل‌ونقل دریایی نشده بود اما دولت کره‌جنوبی فروش کشتی به ایران را تحریم کرد.



مدیرعامل سابق کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اینکه ۹ سال پیش ۱۵ درصد پیش‌پرداخت بابت قرارداد خرید کشتی به هیوندایی دادیم، گفت: در قرارداد سال ۸۶ بانک‌های اروپایی و کره‌ای برای تامین ۸۵ درصد منابع مالی از طریق فاینانس اعلام آمادگی کرده بودند.محمدحسین داجمر در گفت‌وگو با تسنیم، اظهار داشت: سال 86 برای خرید تعدادی تانکر و کشتی کانتینربر با هیوندای کره‌جنوبی، کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران  10 تا 15 درصد پیش‌پرداخت داد.
وی با بیان اینکه چند فروند از کشتی‌ها آماده تحویل بودند که کشور تحریم شد، افزود: با وجود آن که در تحریم‌ها هیچ اشاره‌ای به تحریم حمل‌ونقل دریایی نشده بود اما دولت کره‌جنوبی به صورت فورس‌ماژور مصوبه‌ای را تصویب کرد که براساس آن فروش کشتی را به ایران تحریم کرد.داجمر با اشاره به اینکه بند 1929 قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل این اختیار را به کشورها داده بود که علاوه بر تحریم‌های وضع شده مقررات جداگانه‌ای برای تحریم کشورمان وضع کنند، اظهار کرد: بر همین اساس بود که کره‌جنوبی قرارداد فروش کشتی به کشتیرانی را معلق کرد.
مدیرعامل سابق کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه قرارداد مذکور فریز شد، گفت: این در حالی است که پس از لغو تحریم‌ها قراردادهای سال 86 در حال احیاست.وی در ادامه با اشاره به اینکه بازار کشتیرانی دنیا در وضع بحرانی به سر برده و شرایط خیلی سختی را پشت سر می‌گذارد، تصریح کرد: این بازار هم اکنون با مازاد کشتی مواجه است.
وی با بیان اینکه در قرارداد با هیوندایی گویا شرایط قرارداد در حال تغییر است، تاکید کرد: در قرارداد 9 سال پیش با کُره‌ای‌ها 85 درصد منابع مالی از طریق فاینانس تامین می‌شد که در این زمینه بانک‌های اروپایی و کره‌ای برای آن اعلام آمادگی کرده بودند.
تصمیمی مغایر با اقتصاد مقاومتی
در همین رابطه نائب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس هم در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان با اشاره به قرارداد دولت در زمینه خرید کشتی از کره‌جنوبی و انتقاد فرمانده قرارگاه خاتم الانبیاء(ص) از این تصمیم، گفت: دولت باید قرارداد خرید کشتی از کره‌جنوبی لغو کند. سیدناصر موسوی لارگانی تاکید کرد: توانمندی ساخت کشتی در ایران وجود دارد و با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری در ارتباط با اقتصاد مقاومتی، معتقدم این قرارداد مغایر این سیاست‌ها است لذا انتقاد فرمانده قرارگاه خاتم الانبیاء(ص) در این زمینه به جاست.
 نماینده فلاورجان تصریح کرد: به نظر بنده قرارداد خرید کشتی از کره‌جنوبی هرچه سریعتر باید لغو شود چرا که این توانمندی بالقوه در کشور وجود دارد.
موسوی لارگانی با بیان اینکه نباید صنعتی که در کشور تولید می‌شود را از بیرون وارد کنیم، بیان داشت: در این رابطه مقام معظم رهبری هم گفته‌اند که حرام است چیزی که در ایران تولید می‌شود، مشابه خارجی‌اش را به کشور وارد کنیم.اشاره موسوی لارگانی به اظهارات چند روز پیش فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیاء (ص) است که در واکنش به انعقاد قرارداد ساخت کشتی با کره‌جنوبی از سوی دولت یازدهم گفته بود: علی‌رغم توانمندی که شرکت صدرا در این حوزه دارد انعقاد چنین قراردادی خیانت محسوب می‌شود. به عبارت دیگر وقتی این خبر را شنیدم گفتم اگر این‌گونه باشد باید آن را خیانت دانست، زیرا معاون اول رئیس‌جمهور با ساخت 10 فروند کشتی اقیانوس‌پیما توسط این شرکت موافقت کرده بود ولی با این وجود دستگاه اجرایی با عدم تمکین از این موافقت، با کره‌ای‌ها قرارداد منعقد ساخته است.کمتر از 10 روز پیش وال‌استریت ژورنال، از قول منابع آگاه خبر داد، خطوط کشتیرانی ایران و شرکت نفت فراساحل ایران به توافقاتی مقدماتی با شرکت‌های کشتی‌سازی کره‌جنوبی برای ساخت کشتی و سکوهای نفتی به‌ارزش حدود 2/4 میلیارد دلار دست یافته‌اند.امضاي اين قرارداد منجر به نگراني‌ برخي توليد‌كنندگان داخلي شده است به ‌نحوي كه گلايه حميد رضاييان، مديرعامل مجتمع كشتي‌سازي و صنايع فراساحل ايران را به‌دنبال داشت.