kayhan.ir

کد خبر: ۹۲۷۶۰
تاریخ انتشار : ۲۴ آذر ۱۳۹۵ - ۲۰:۵۹

هشدار سازمان خصوصی‌سازی درباره خرید و فروش سهام عدالت

رئیس سازمان خصوصی‌سازی هرگونه معامله سهام عدالت را باطل دانست و گفت: مردم مراقب باشند که با این معامله سر خود کلاه نگذارند چرا که ما فقط مشمولان را به رسمیت می‌شناسیم؛ نه خریداران جدید را.



میرعلی اشرف‌ عبدالله پوری‌حسینی در گفت‌وگو با مهر با تاکید دوباره مبنی بر غیرقانونی بودن خرید و فروش سهام عدالت گفت: این روزها که موضوع پرداخت سود و سهام به مشمولان سهام عدالت مطرح شده، بازار خرید و فروش این سهام ممکن است رونق گیرد که ما به مردم توصیه می‌کنیم وارد این فضای معاملاتی نشوند، چرا که خرید و فروش سهام عدالت از اساس باطل است.
معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: برگه‌ای که بابت سهام عدالت در دست مردم است، تنها نشانگر ثبت‌نام قطعی وی در سامانه سهام عدالت بوده و اگر فردی این برگه را مورد معامله قرار دهد، قراردادش از بیخ و بن باطل است.
وی تصریح کرد: برگه‌ای که هم‌اکنون در دست مردم است و متاسفانه در مواردی مورد معامله قرار می‌گیرد، نشانگر مشمول بودن آنها در این طرح است و نباید خرید و فروش شود؛ این در شرایطی است که دولت فقط 49 میلیون نفری را که در گذشته ثبت‌نام کرده‌اند سهامدار می‌داند و فقط به آنها متعهد است؛ پس هر کسی که این برگه را خریداری کند، سر خود کلاه گذاشته است چرا که فقط فردی که نامش در سامانه است، سهام می‌گیرد.
پوری حسینی در پاسخ به این پرسش که اگر فردی که سهام خود را یک بار به فروش رسانده، مجدد سوءاستفاده کرده و بخواهد برگه المثنی بگیرد، چه تکلیفی پیش روی اوست؟ خاطرنشان کرد: برگه‌هایی که هم‌اکنون در دست مردم است، به مفهوم ثبت‌نام قطعی آنها بوده و سازمان خصوصی‌سازی نیز قصد ندارد آن کاغذ را از مردم دریافت نماید چرا که آن برگه فقط جهت اطلاع مردم است و اگر کسی حتی آن را گم کرده باشد یا به کسی فروخته باشد، علاوه بر اینکه فرد خریدار ضرر کرده، اما فرد فروشنده دیگر به آن نیاز ندارد چرا که تمام اطلاعاتش در سازمان خصوصی‌سازی موجود است.
رئیس سازمان خصوصی‌سازی توصیه کرد: مردم تا زمان اعلام سازمان خصوصی‌سازی، هیچ اقدامی برای تهیه پولی که باید بابت دریافت سهام تا شهریور سال آینده واریز کنند، صورت ندهند چرا که ما سازوکار این موضوع را به موقع اطلاع‌رسانی خواهیم کرد و هر فرد با واریز وجه تا سقف یک میلیون تومان می‌تواند از سهام عدالت برخوردار شود. اما اگر فردی هم منابع مالی در اختیار نداشت، هیچ توصیه‌ای به آن برای تهیه پول مد نظر سازمان خصوصی‌سازی نخواهد شد و به اندازه همان رقم قبلی، سهام دریافت خواهد کرد.
گروه‌های مشمول سهام عدالت
شمار مشمولان طرح سهام عدالت تا به امروز 49 میلیون و 132 هزار و 251 نفر و ارزش کلی سهام آنها 476 هزار و 183 میلیارد و 60 میلیون ریال برآورد شده که جزئیات آن به شرح زیر است:
گروه 1: مددجویان طرح شهید رجایی، کمیته امداد، کودکان و زنان بی‌سرپرست، کودکان بدسرپرست، معلولان نیازمند خانواده‌های دارای معلول، آسیب‌دیدگان اجتماعی و رزمندگان داوطلب فاقد شغل
گروه 2: روستاییان سرپرست خانوار فاقد شغل و کارگر فصلی و ساده روستایی، از کارافتادگان و خانواده‌های فاقد سرپرست یا سرپرست زن روستایی شغل
گروه 3: کارکنان شاغل در دستگاه‌های اجرایی، بازنشستگان کشوری و لشکری و تامین اجتماعی
گروه 4: والدین، همسر و فرزندان شهید و افراد تحت تکفل آنها، جانبازان، آزادگان و افراد تحت تکفل آنها.
گروه 5: دختران کارگر مجرد و زنان کارگر سرپرست خانوار (مشمول قانون کار)
گروه 6: کلیه روستاییان و عشایر
گروه 7: خدام مساجد، حسینیه‌ها و امام‌زاده‌ها و اماکن زیارتی متبرکه
گروه 8: طلاب حوزه‌های علمیه سراسر کشور
گروه 9: بیماران خاص
گروه 10: کارکنان ستادهای نماز جمعه
گروه 11: کارکنان هیئت‌های تحریریه رسانه‌ها (خبرنگاران)
گروه 12 تا 18: دست‌اندرکاران امر شناسایی و واگذاری سهام عدالت، مددجویان و کارکنان موسسات خیریه، فعالان قرآنی، قالیبافان، زندانیان آزاد شده (مددجویان تحت پوشش مراکز مراقبت از زندانیان آزاد شده)، درخواست‌کنندگان مردمی و کارگران فصلی و ساختمانی.