kayhan.ir

کد خبر: ۹۲۷۲۶
تاریخ انتشار : ۲۴ آذر ۱۳۹۵ - ۲۰:۵۴

واکنش‌ها به پیروزی مقاومت در حلب /سناتور آمریکایی: کابوس آمریکا تعبیر شد

بزرگ‌ترین پیروزی جبهه مقاومت علیه تروریست‌ها، اروپا و آمریکا و کشورهای مرتجع عربی را به هم ریخته و به آنها شوک بزرگی وارد کرده است.


سرویس خارجی -

با در هم پیچیده شدن تومار توطئه تروریستی آمریکا و متحدانش در «حلب»، شوک بزرگی به غرب وارد شده و سران این کشورها را وادار کرده از خود واکنش‌های آکنده از هراس و خشم نشان دهند؛ «لیندسی گراهام» سناتور ارشد آمریکایی، ضمن اعتراف به این «شکست بزرگ»، گفته: «پیروزی بشار اسد در حلب کابوس آمریکا است.» «فرانسوا دولاتر» نماینده فرانسه در شورای امنیت اما، از فرط خشم، مدعی «کشتارهای وسیع» در حلب به دست نیروهای ارتش سوریه شده و گفته که «استفاده از حق وتو، باید به حال تعلیق درآید.»
«بان‌کی‌مون» دبیرکل سازمان ملل هم خیلی صریح و پوست‌کنده گفته: «همه ما (حامیان تروریسم) در حل بحران سوریه شکست خورده‌ایم.» وی نیز مثل نماینده فرانسه، برای غیرنظامیان شهر حلب،‌ اشک تمساح ریخت.
اما «پائولو جنتیلونی» نخست‌وزیر جدید ایتالیا که هنوز واقعیت‌های میدانی و میزان انسجام و قدرت جبهه ضدتروریسم را درک نکرده، برای «روسیه» خط و نشان کشیده و گفته که مسئله سوریه، روابط اتحادیه اروپا و روسیه را مشخص می‌کند.
«جرج ازبورن» وزیر دارایی سابق انگلیس هم هر چند اوضاع انسانی حلب را بهانه کرد تا جبهه مقاومت را شماتت کند، اما آشکارا اعتراف کرده که بحران انسانی حلب، ناشی از خلأ رهبری غرب است. در انگلیس اما افرادی مثل وزیرخارجه و سخنگوی دولت این کشور سعی کردند واقعه بزرگ شکست تروریست‌ها در حلب را نادیده بگیرند و برای دولت‌های سوریه، ایران و روسیه خط و نشان بکشند. لندنی‌ها در حالی اقدام ارتش سوریه را در حلب «وحشیانه» توصیف کردند که رسانه‌های گروهی طی روزهای اخیر شادمانی و استقبال گرم مردم حلب از ارتش را گزارش می‌کردند. این استقبال‌ها و انتشار تصاویر آنها، در واقع کارد به قلب سران اروپا و آمریکا کشیده است.
واکنش روسیه و سوریه
«ویتالی چورکین» نماینده دائم روسیه در سازمان ملل اما در واکنش به اظهارات توأم با خشم و عصبی غربی‌ها مبنی بر کشتار در حلب و خصوصا در پاسخ به بیانیه مشابه همتای آمریکایی خود در سازمان ملل گفته: «بیانیه نماینده آمریکا در سازمان ملل عجیب است. او باید فجایعی را که کشورش (در سوریه) به بار آورده را مشاهده کند.» «بشار جعفری» نماینده سوریه در سازمان ملل هم گزارش‌های محافل سیاسی و خبری غرب در مورد کشتار غیرنظامیان به دست نیروهای ارتش سوریه را نادرست و دروغ دانست. اما، در میان کشورهای غربی، واکنش آمریکایی‌ها خیلی جالب توجه است و به نظر می‌رسد که آزادی حلب، به شدت آنها را به هم ریخته است.
علاوه بر «لیندسی گراهام» که این پیروزی را «کابوس آمریکا» خوانده، «مک کین» سناتور جمهوری‌خواه و رئیس کمیته نیروهای مسلح در سنا، در اوج عصبانیت، «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه را «قصاب، قاتل و تبهکار» خواند. این اظهارات توهین‌آمیز و از روی خشم سران واشنگتن به تنهایی ثابت می‌کند که ماجرای پیروزی حلب، مثل شکست آمریکا در ویتنام یا تسخیر لانه جاسوسی این کشور در ایران، ضربه حیثیتی مهلکی را به آمریکا وارد کرده است. به همین میزان نیز متحدان منطقه‌ای آمریکا دچار واهمه شده‌اند و در مقابل، محور مقاومت در آرمان‌های خود، مصمم‌تر شده است.
 محور مقاومت در اوج
اما «خضر نورالدین» عضو شورای مرکزی حزب‌الله لبنان در این‌باره گفته، «آزادسازی حلب پایان نبرد با تروریست‌ها نیست... شرایط در غرب آسیا به نفع محور مقاومت تغییر یافته و کشورهای متحد این محور، از شرایط عقب افتاده‌اند.»
عضو شورای مرکزی حزب‌الله در مورد تاثیرات آزادسازی حلب بر منطقه و جهان نیز گفته: «این پیروزی تاثیراتی فراتر از سوریه و منطقه خواهد داشت، زیرا کشورهایی وجود دارند که از گروه‌های تروریستی حمایت می‌کنند. کشورهای غربی می‌خواستند با اجرای این پروژه (نابودی سوریه)، مسائلی را در غرب آسیا به وجود بیاورند. اما اکنون این پروژه شکست خورده و از بین رفته است.»
اظهارات پیروزمندانه
بشار اسد
«بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه هم با اشاره به غوغای سیاستمداران و رسانه‌های حامی تروریسم درباره کشتار غیرنظامیان در حلب اظهار داشته: «دولت‌های غربی بیشتر به فکر نجات تروریست‌ها در سوریه به خصوص در شهر حلب هستند تا نجات شهروندان عادی و غیرنظامی.» بشار اسد پیروزی در حلب را «بزرگ‌ترین پیروزی از سال 2011 تاکنون» دانست. رئیس‌جمهور سوریه سپس به اشغال شهر تاریخی «تدمر» توسط داعش و نوع واکنش غربی‌ها به این واقعه اشاره کرده و گفته: «اگر تدمر به دست نیروهای دولتی آزاد می‌شد، کشورهای غربی نسبت به آثار باستانی این شهر ابراز نگرانی می‌کردند، ولی الان چیز زیادی در مورد محکومیت اشغال این شهر به دست داعش نمی‌شنویم.»
به گفته بشار اسد «اگر حلب را از دست تروریست‌ها آزاد کنیم، مقام‌های غربی و رسانه‌های خبری آنها، نگرانی خود را در مورد وضعیت غیرنظامیان اعلام می‌کنند، ولی وقتی خلاف آن اتفاق می‌افتد، آنها ابراز نگرانی نمی‌کنند. زمانی که تروریست‌ها در حال کشتار غیرنظامیان هستند یا به تدمر حمله می‌کنند و میراث بشری آن را از بین می‌برند، هیچ‌گونه ابراز نگرانی و محکومیتی از سوی کشورهای غربی مشاهده نمی‌کنیم.»
رئیس‌جمهور سوریه این را هم گفت که «حمله داعش به تدمر، مرتبط با اتفاقاتی است که در حلب روی می‌دهد. این یک واکنش به رویدادهای شهر حلب است؛ یعنی واکنش به پیشروی ارتش عربی سوریه، و آنها می‌خواهند ارتش سوریه را از حلب دور کرده و پیشروی نیروهای دولتی را متوقف کنند، ولی آنها قطعا موفق نخواهند شد.»
اظهارات جانبدارانه دیروز «جف دیویس» سخنگوی پنتاگون به تنهایی بر سخنان «بشار اسد» مهر تایید می‌زند، دیویس می‌گوید، «عقب‌نشینی نیروهای ارتش سوریه از مقابل داعش در شهر «تدمر» بسیار سریع بوده و داعش در عملیاتی کم‌نظیر، توانسته سلاح‌ها و تجهیزات نظامی زیادی از ارتش سوریه به غنیمت بگیرد.»(!) این اظهارات نشان می‌دهد، دیویس علاوه بر پنتاگون، سخنگوی داعش نیز هست.
تروریست‌ها اسناد همکاری با غرب را آتش زدند
برخلاف تبلیغات غربی‌ها، ارتش سوریه در حلب حتی با خروج تروریست‌ها از شهر حلب هم توافق کرده است؛ به گزارش تسنیم، دیروز 366 فرد مسلح دیگر با تحویل دادن سلاح‌های خود، شرق حلب را ترک کردند. حدود 6000 غیرنظامی نیز موفق شدند از شرق حلب خارج شوند.
خبرگزاری فارس نیز به نقل از منابع میدانی گزارش داده، تروریست‌ها در محله‌های «المشهد» و «صلاح‌الدین» قبل از ترک محل، پایگاه‌ها، مدارس و برخی دیگر از مناطق مسکونی، با هدف نابودسازی اسناد همکاری کشورهای غربی و عربی با آنها را به آتش کشیده‌اند. نمایندگان صلیب سرخ با ارسال شماری اتوبوس سبزرنگ، تروریست‌ها را از منطقه خارج کردند.
خروج تروریست‌ها از حلب، امروز نیز ادامه خواهد یافت. در مورد مقصد این تروریست‌ها، گزارشی نرسیده است. اما احتمالا آنها به استان «ادلب» منتقل می‌شوند.