kayhan.ir

کد خبر: ۹۲۷۲۱
تاریخ انتشار : ۲۴ آذر ۱۳۹۵ - ۲۰:۵۴

پرونده شکنجه‌های وحشیانه سیا با دستور اوباما به بایگانی رفت

رئیس‌جمهور آمریکا دستور داد که گزارش جامع سنا درباره «برنامه شکنجه‌های سیا» برای ۱۲ سال دیگر محرمانه بماند.



سرویس خارجی -

شکنجه‌های وحشیانه سیا که در زندان‌های مخفی سیا صورت گرفته و از آن به‌عنوان «زندان سیاه» یاد می‌شود زندان‌های نظامی آمریکا ازجمله گوانتانامو در کوبا، بگرام در افغانستان و ابوغریب در عراق را دربرمی‌‌گیرد.سال 2014 بود که سنای آمریکا گزارشی 6هزار و 770 صفحه‌ای را از شیوه‌های شکنجه‌های بسیار وحشیانه سیا در بازجویی از مظنونان  منتشر کرد که جنجال گسترده‌ای را به راه انداخت. غرق مصنوعی، آزار جسمانی، محرومیت از خواب، اعدام‌های مصنوعی و همچنین تغذیۀ مقعدی به بهانۀ «آب‌رسانی» تنها گوشه‌ای از این شکنجه‌ها بود که با اطلاع کامل دولتمردان آمریکا انجام می‌شد. 7 سناتور آمریکایی از دولت اوباما تقاضا کرده بودند تا گزارش کمیته منتخب اطلاعاتی مجلس سنای آمریکا در‌باره این شکنجه‌ها از حالت محرمانه خارج شود تا مردم بتوانند از شرح کامل شکنجه‌های صورت گرفته تحت این برنامه مطلع شوند. با این حال اکنون خبر رسیده «نیل اگلستون»، وکیل کاخ سفید در پاسخ به این درخواست گفته: باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا به اداره اسناد و بایگانی ملی دستور داده که دسترسی به این محتوای محرمانه باید برای 12 سال دیگر از هرگونه درخواست برای دسترسی مصون بماند!
وزیر خارجه جدید
و این همه سروصدا
همزمان با اوباما که گزارش شکنجه‌های سیا را به بایگانی فرستاد در این سو نیز ترامپ با انتخاب «رکس تیلرسون » میلیاردر نفتی که از وی به عنوان «دوست بسیار نزدیک پوتین» یاد می‌شود به عنوان وزیر خارجه دولت، جنجال جدیدی به پا کرده است. اعتراضات به این انتخاب تا آن جا پیش رفت که ترامپ مجبور به واکنش شد و در دفاع از «تیلرسون» وی را فردی خوانده که می‌تواند «فجایع چند سال گذشته این کشور در عرصه سیاست خارجی را بهبود ببخشد.»
دونالد ترامپ که در یک گردهمایی در شهر «وست آلیس» در ایالت ویسکانسین سخنرانی می‌کرد در معرفی مدیر اجرایی شرکت نفتی اکسون موبیل به عنوان دیپلمات ارشد کابینه خود گفته: «رکس یکی از بزرگ‌ترین و ماهرترین رهبران اقتصادی جهان در دوره ماست که برخی از بزرگ‌ترین قراردادهای تاریخ صنعت نفت، یا هر صنعت دیگری را امضا کرده است. او یک دیپلمات بزرگ، مردی قوی، مردی سرسخت، و مردی است که رهبران ارشد ملت ما، از جمله کاندولیزا رایس، باب گیتس، جیمز بیکر، دیک چنی، میچ مک کانل رهبر جناح اکثریت جمهوریخواه در مجلس سنا، و بسیاری دیگر او را تحسین و تایید می‌کنند.
 او مدافع سرسخت منافع آمریکا در سرتاسر جهان خواهد بود. او دیدگاه‌ها و استعدادهایی دارد که برای کمک به اصلاح اشتباهات و فجایع چند ساله در سیاست خارجی ضروری است.»
انتخاب دوست نزدیک پوتین به عنوان وزیر خارجه جدید آمریکا در حالی است که هفته گذشته سیا اعلام کرد مدارکی در دست دارد که نشان می‌دهد روسیه در انتخابات آمریکا به نفع ترامپ مداخله کرده است. ترامپ و تیم انتقالی او یافته‌های سیا را رد کردند و جان بولتون، سفیر سابق آمریکا در سازمان ملل حتی مدعی شد که این حمله هکری ممکن است «عملیات پرچم دروغین» باشد. عملیات پرچم دروغین به عملیات‌هایی گفته می‌شود که توسط نهادهای نظامی، شبه‌نظامی، اطلاعاتی یا سیاسی به گونه‌ای انجام می‌شود که این تصور به وجود آید که گروه‌ها یا کشورهای دیگری این عملیات‌ها را انجام داده‌اند. باراک اوباما نیز پس از آنکه دستور بررسی کامل احتمال مداخله روسیه در انتخابات اخیر ریاست جمهوری این کشور را صادر کرد، اکنون گفته روابط بسیار روشنی میان اعضای تیم رئیس‌جمهور منتخب و مسکو وجود دارد و این مسئله او را نگران کرده است.