kayhan.ir

کد خبر: ۹۲۷۱۹
تاریخ انتشار : ۲۴ آذر ۱۳۹۵ - ۲۰:۵۴

شورش علیه سیاست‌های ریاضتی در 13 ایالت برزیل

صدها هزار نفر از برزیلی‌ها بار دیگر به خیابان‌ها آمده و با سردادن شعار «تمر برو بیرون، روسف بازگرد» به اصلاح نظام مالیاتی و سیاست‌های ریاضتی این کشور اعتراض کردند. این اعتراض‌ها با ورود پلیس ضد شورش به خشونت کشیده شده است.



 مردم برزیل روز سه‌شنبه بار دیگر خیابان‌های 13 ایالت از مجموع 27 ایالت کشور را اشغال کرده تا علیه تصویب سقف هزینه‌های عمومی‌ از سوی سنا اعتراض کنند. طرح اصلاح نظام مالیاتی روز سه‌شنبه با 53 رای موافق و 16رای مخالف در مجلس سنا تصویب شد.
ایرنا در این‌باره به نقل از روزنامه «ال اکونومیستا» نوشته «اگرچه این اعتراضات با فراخوان اتحادیه‌های کارگری و جنبش‌های اجتماعی صورت گرفت، اما تظاهرکنندگان نارضایتی خود را نسبت به سیستم سیاسی برزیل که هر هفته رسوایی‌های جدید فساد مالی‌ در آن فاش می‌‌شود ابراز کردند. تظاهرکنندگان معتقدند، دولت تمر که با این اقدام قصد دارد به تعادل اقتصاد ضعیف برزیل بپردازد، باعث کاهش بودجه بخش‌های حساسی نظیر آموزش و پرورش، بهداشت و درمان یا رسیدگی به نیازمندان می‌شود.»
 از نخستین ساعت‌های صبح سه‌شنبه شهرهای مختلف از جمله «سائوپائولو» بزرگترین شهر برزیل، شاهد چندین تظاهرات بود. این تظاهرات هنگامی که 4000 تن از تظاهرکنندگان، بزرگراه نمادین «پائولیستا» قلب مالی‌ شهر سائوپائولو را اشغال کردند، به خشونت کشیده شد. یک گروه از معترضان حتی سعی‌ داشتتند ساختمان فدراسیون صنایع ایالت سائوپائولو را به اشغال خود در آورند اما وقتی‌ موفق به اشغال ساختمان نشدند، با پرتاب اشیای مختلف، به بخش‌هایی از ساختمان آسیب زدند. در دیگر شهرهای برزیل نیز تظاهرکنندگان با آتش زدن لاستیک‌های خودرو و قرار دادن موانع، چندین بزرگراه را مسدود کردند. تعداد زیادی اتوبوس و خودرو در آتش سوخت و در و پنجره‌های زیادی از فروشگاه‌ها نیز خرد شدند.
 در برازیلیا پایتخت این کشور نیز تظاهرات گسترده‌ای صورت گرفت و صدها تن از مردم که برخی‌ از آنها نقاب به صورت زده بودند در یک و نیم کیلومتری کنگره به ایجاد درگیری پرداختند. پلیس با پرتاب گاز اشک‌آور به مقابله با تظاهرکنندگان پرداخت. در جریان این تظاهرات، چندین تن بازداشت شدند. بحران سیاسی در برزیل بیش از دو دهه است که جریان دارد و برکناری دیلما روسف و روی کار آمدن میشل تامر هم نتوانسته بحران این کشور را کاهش دهد. نکته جالب توجه اینکه، میشل تامر با شورش علیه فساد «دیلما روسف» به قدرت رسید اما خبر رسیده، بسیاری از رهبران سیاسی تحت امر وی، فاسدند! ویکی‌لیکس اعلام کرده «تامر» جاسوس آمریکایی‌ها بوده است. برزیل یکی از اعضای مهم گروه بریکس است که با هدف مقابله با آمریکا شکل گرفته است!