هفته وحدت تجلی استکبارستیزی مسلمانان- بخش پایانی
بصیرت و مشترکات دو بال اتحاد در برابرتوطئه دشمنان
گالیا توانگر
شما نگاه کنید ببینید آن کسانی که میخواهند وحدت ملت ایران را به هم بزنند، چه کسانی هستند؟ بدانید که اینها عوامل دشمنند؛ یا خودشان از متن دشمن دارند حرف میزنند، یا سرانگشت دشمنند؛ برو برگرد ندارد. آن کسی که ندای تفرقه بین شیعه و سنی را سر میدهد و به بهانه مذهب، میخواهد وحدت ملی را به هم بزند، چه شیعه باشد و چه سنی، مزدور دشمن است؛ چه بداند، چه نداند. گاهی بعضیها مزدور دشمنند و خودشان نمیدانند. خیلی از این مردم بیچاره بیخبرِ سلفی و وهّابی که بوسیله دلارهای نفتی تغذیه میشوند تا بروند در اینجا و آنجا عملهای تروریستی انجام بدهند - در عراق یکجور، در افغانستان یکجور، در پاکستان یکجور، در نقاط دیگر یکجور - نمیدانند که مزدور دشمنند. آن مرد شیعی هم که میرود به مقدسات اهل سنت اهانت میکند و دشنام میدهد، او هم مزدور دشمن است، ولو نداند که چه میکند؟ من عرض میکنم: عوامل اصلی دشمنانند. بعضی از این سرانگشتان - هم در بین اهل سنت، هم در بین شیعه - غافلند، نمیدانند و نمیفهمند چکار میکنند؛ نمیدانند برای دشمن دارند کار میکنند. (بیانات مقام معظم رهبری در جمع مردم استان کردستان 22 اردیبهشت 88)
اگر بگوییم مسئله وحدت اسلامی یک مسئله استراتژیک و مسئله روز جهان اسلام است، بیراه نگفتهایم. در منطقه سوقالجیشی غرب آسیا وشمال آفریقا ذخایر خدادادی بسیاری در اختیار مسلمانان است، ضمن اینکه یک پنجم مردم جهان مسلمانند و بیشتر مسلمانان در همین منطقه ساکنند. بنابراین وقت آن رسیده که از همه ظرفیتهای موجود در جهت استحکام پیوند بین مسلمانان بهره بگیریم و با تکیه بر مشترکات هر روز بیش از روز قبل اتحاد خود را در برابر استکبار و صهیونیسم حفظ کنیم.
جبههای جدید در برابر دشمن مشترک
دشمنان اسلام صراحتا اعلام کردهاند: «جهان اسلام در قرن بیست و یکم یکی از مهمترین میدانهای زورآزمایی سیاست خارجی آمریکاست وتقابل اصلی آینده جوامع بشری برخورد فرهنگ اسلامی و فرهنگ غربی است». روشن است که در چنین شرایطی تأکید بر مسائل اختلافی و تفرقه میان صفوف مسلمانان منطقی نیست. حجتالاسلام محمد طاهری کارشناس مسائل مذهبی در گفتوگو با گزارشگر کیهان میگوید: «اختلاف در پارهای از مسائل مانع اخوت اسلامی و وحدت مسلمانان نمیشود؛ وقتی اسلام به مسلمانان سفارش میکند که با پیروان ادیان آسمانی و مکاتب دیگر بشری با عدل و مسالمت رفتار شود و آنان را به مشترکات توجه میدهد؛ «بگوای اهل کتاب بیایید به سوی سخنی که میان ما و شما یکسان است که جز خداوند یگانه را نپرستیم و چیزی را همتای او قرار ندهیم و بعضی از ما بعضی دیگر را غیر از خدای یگانه به خدایی نپذیرد، هرگاه سرباز زنند، بگویید گواه باشید که ما مسلمانیم (64/آل عمران).»
وی با بیان این سؤال که آیا مسلمانان نباید با توجه به مشترکات و کنار گذاردن اختلافات با یکدیگر با مسالمت و عدل رفتار کنند؟ ادامه میدهد: «بنابراین با توجه به آنچه بیان شد روشن است که وحدت میان مسلمانان و اتحاد بین فرق اسلامی امری لازم و ضروری است، هر چند ممکن است اهمیت این امر در شهرهای مرکزی ایران و مناطق شیعهنشین محسوس نباشد، اما درمناطق مرزی ایران و نقاطی که شیعیان و اهلتسنن در کنار یکدیگر زندگی میکنند، همچنین در صحنه بینالمللی و مناسبات کشورهای اسلامی با یکدیگر وحدت واتحاد بین مسلمین و پرهیز از اختلافات ضرورت و اهمیت این امر به خوبی قابل درک است. امام(ره) فرمودند: «امروز اختلاف بین ما تنها به نفع آنهایی است که نه به مذهب شیعه اعتقاد دارند و نه به مذهب حنفی و یا سایر فرق آنها میخواهند نه این باشد نه آن راه را این طور میدانند که بین شما و ما اختلاف بیندازند (صحیفه امام(ره)، ج 12، ص259).»
تفرقه آفرینی با استفاده از فضای مجازی
باید مراقب باشیم چرا که دشمنان برای تفرقهافکنی و رسیدن به اهداف شوم خود از شبکههای اجتماعی و ماهوارهای استفاده میکنند.
زینب صفایی پوریک دانشجو رشته تاریخ اسلام و فعال دانشجویی برایمان میگوید: «در جامعه اسلامی نیز همواره وحدت و همدلی عامل موفقیت، و تفرقه موجب نفوذ و تسلط دشمن بوده است. استعمارگران غربی که برای چپاول ممالک اسلامی همواره با ارزشها و تعالیم وحدت بخش و ظلمستیز اسلام مواجه بودهاند، این نکته را مدنظر داشتهاند که با ایجاد تفرقه بین مسلمانان و سرگرم کردن آنها به اختلافهای نه چندان مهم، بهتر میتوانند به اهداف نامشروعشان برسند. اگرچه تفرقهافکنی همیشه در دستور کار دولتهای غربی علیه جهان اسلام بوده، اما به نظر میرسد که چندی است آنها در این زمینه فعالتر شدهاند.»
وی ادامه میدهد: «یکی از شیوههای دشمن در تفرقهافکنی پخش متنها و تصاویری در شبکههای مجازی است که ذهنیت مذاهب را نسبت به هم حساس کنند. این مسئله دقیقا همان متد تفرقهافکنی بین قومیتهاست با این تفاوت که در این توطئه بیشتر بر مسائل اختلافی دینی میپردازند. هرگونه فعالیت اینچنینی ازهر طرف که صورت گیرد، مصداق بارز آب به آسیاب دشمن ریختن است و ما را ازهدف اصلی اسلام که همانا اتحاد در برابر دشمنان است، باز میدارد. در شرایط فعلی فرقههای اسلامی باید در اتحاد کامل با هم باشند و این مهم تنها یک مصلحت نیست، بلکه ضرورت جامعه اسلامی امروز ماست.»
ایجاد وحدت و دشمنشناسی
وحدت و اتحاد مسلمانان همواره مورد نگرانی و اضطراب دشمنان اسلام و کشورهای غربی بوده، لذا آنها سعی دارند تا با استفاده از ابزارهای متفاوت در این وحدت رخنه کرده و شکاف به وجود آورند. دیگر بر همگان واضح و مبرهن است که تفرقهافکنی یکی از ابزار دشمن به حساب میآید. هر زمان که پیوندهای بین مسلمانان بیشتر میشود و این اتحاد به شکلهای مختلف در جهان نمود مییابد، دشمنان اسلام احساس خطر بیشتری کرده و با توطئه و برنامهریزی سعی میکنند تا مسلمانان را رو در روی یکدیگر قرار دهند.
احمد حیدری دانشجوی کارشناسی ارشد دکتری فلسفه اسلامی برایمان میگوید: «تنها چراغ راه پیش روی وحدت، بصیرت است.این بصیرت باید از طریق بازخوانی نظرات علما و نیز سیر در اخبار روز و تحلیلهای سیاسی بهدست آید. باید توجه داشت که کشورهای غربی و سلطه طلب با روشهای متعددی برای ایجاد تفرقه اقدام میکنند و به دلیل ناتوانی در برابر مسلمانان هیچگاه به صورت مستقیم وارد میدان نمیشوند. شعارهایی که امروز با عنوان حقوق بشر توسط غربیها سر داده میشود و حمایت از گروه و یا فرقهای خاص از همینگونهاند. دشمنان اسلام همواره به دنبال ایجاد درگیری میان شیعیان و سنیها و تفرقه در جوامع اسلامی هستند و هر بار جنگی را میان شیعه و سنی در خاورمیانه به راه میاندازند.»
وی در تکمیل صحبتهایش میگوید: «وحدت تنها در سایه دوراندیشی، گذشت، سعهصدر و دلسوزی حاصل میشود. یکی از تفرقه افکنهای اصلی سناریو توطئهآمیز جدایی شیعه و سنی اسرائیل است؛ چرا که هم نظام سرمایهداری از فروش اسلحه به مناطقی که جنگ مذهبیِ اختلافی دارند، سود میبرد و هم با سست شدن پایههای اتحاد مسلمین راه برای نقشههای اسرائیلی در منطقه خاور میانه باز خواهد شد.»
برمشترکات و کلام معصوم(ع) تکیه شود
لیلا هاشمیان یک فرهنگی، یکی از اصلیترین راهکارهای تقویت وحدت مسلمین را تأکید بر مشترکات عقیدهای دانسته و اضافه میکند: «مذاهب باید نقطه ثقل جامعه اسلامی را بر نقاط مشترک استوار گردانند. ضمنا فراموش نکنیم که اعتقاد به برادری بین شیعه و سنی تنها یک راهکار نیست، بلکه درمتن دین ماست. حقیقت روشن دیگر این است که عشق به اهل بیت (ع) در دلهای شیعه و سنی میجوشد. وقتی کسی را دوست داریم، به کلامش پایبندیم. در مسئله اتحاد بین شیعه و سنی بیش از هر چیزمی توان به کلام معصوم(ع) متاسی شد. در زمینه پیمان اخوت در منابع شیعه و سنی بخصوص شیعی هزاران حدیث روشن وجود دارد که میتوان آنها را پیش روی مسلمانان جهان اسلام قرار داد و با تکیه بر این گنجینه ضرورتها را تبیین نمود.»
این فرهنگی ابزار رسانهای را از برنامههای صدا و سیما گرفته تا مطبوعات و سینما مهمترین ابزار آفرینش وحدت و ترسیم افق روشن آینده در سایه پر برکت آن میداند.