kayhan.ir

کد خبر: ۹۲۵۴۷
تاریخ انتشار : ۲۲ آذر ۱۳۹۵ - ۲۰:۵۹

دیدار اعضای کمیسیون فرهنگی‌مجلس با مراجع عظام تقلید

اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با حضور در شهر مقدس قم با مراجع عظام تقلید دیدار و گفت‌وگو کردند.




آیت‌الله مکارم شیرازی: حقوق‌های نجومی
رانت‌خواری و اختلاس بلایی برای جامعه شده است
به گزارش خبرگزاری فارس، آیت‌الله مکارم شیرازی در دیدار با اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی که در دفتر این مرجع تقلید انجام شد، با بیان اینکه تحول در بخش‌های مختلف جامعه به اصلاح فرهنگ جامعه مرتبط است، خاطرنشان کرد: اگر نیروی دفاعی، سرمایه‌داران و سیاست‌مداران از مباحث فرهنگی دور باشند، در امور مختلف با مشکل مواجه می‌شویم.
وی با تاکید بر اینکه ترویج فرهنگ غربی عامل وجود پرونده‌های بسیار در دستگاه قضایی است، گفت: در فرهنگ غرب هر فرد به نفع خود توجه می‌کند و نسبت به عدالت و حقوق اجتماعی بی‌توجه است؛ اینکه نخست وزیر انگلیس برای دریافت اموال و فروش سلاح‌ها در میان شیوخ اعراب به گزافه‌گویی می‌پردازد و آشکارا دروغ می‌گوید، نشان می‌دهد که منافع نامشروع خط قرمز آنهاست.آیت‌الله مکارم شیرازی اظهار داشت: حقوق‌های نجومی، رانت‌خواری‌ها و اختلاس‌ها از فرهنگ‌های نادرست نشات گرفته که به بلایی برای جامعه تبدیل شده و جامعه را دربرگرفته است، به همین علت باید به مباحث فرهنگی توجه بیشتری داشته باشیم چرا که اگر اعتقاد به آرمان‌های دینی و فرهنگ دینی نداشتیم، در ابتدای هشت سال جنگ تحمیلی به شکست می‌رسیدم.
استاد درس خارج حوزه خاطرنشان کرد: دولت اگر متوجه تاثیر شبکه ملی شود، به این عرصه ورود می‌کند اما تاکنون دلسوز فضای مجازی نشده است هر چند شبکه‌های مختلف ماهواره‌ای همانند ولایت می‌توانند خلأها را پر کنند اما این فعالیت‌های مشابه باید برای رفع نیازها جامعه و مقابله با خواسته‌های دشمن افزایش یابد.
این مرجع تقلید از وضعیت کنونی دانشگاه‌ها، مدارس و دبیرستان‌ها یاد کرد و افزود: گسترش فعالیت‌های فرهنگی در این مراکز می‌تواند تحول شرایط فرهنگی نظام اسلامی را رقم بزند؛ ترویج فرهنگ دینی در کتاب‌ها، برنامه‌ها و معلمان می‌تواند تاثیرگذاری‌های مطلوب را در سطح کلان به دنبال داشته باشد.
وی با بیان اینکه رفع مشکلات فرهنگی راهکارهای مشخصی دارد، بیان داشت: امام زمان(عج) با فعالیت جامعه صالح در راستای رستگاری ظهور می‌کند؛ دولت برای مباحث فرهنگی بودجه‌های لازم را اختصاص نداده است در حالی که گاهی سرمایه‌گذاری یک ریال یا یک دلار در حوزه فرهنگ از 100 دلار هزینه در بخش دیگری جلوگیری می‌کند.
آیت‌الله نوری همدانی: باید از نظر قدرت جهادی
 به اندازه‌ای باشیم که دشمنان مرعوب باشند
به گزارش خبرگزاری رسا، آیت‌الله نوری همدانی نیز در این دیدار ابراز داشت: رهبر معظم انقلاب معارف انقلاب را ترویج می‌کنند، متأسفانه گاهی با فرمایشات ایشان گزینشی برخورد می‌کنند، باید جلوی این افراد را گرفت؛ اگر معتقد هستید، باید همه فرمایشات را در نظر بگیرید.
وی با بیان اینکه فرهنگ موضوعی بسیار مهم در جامعه است، گفت: اسلام به تمامی ابعاد از جمله سیاسی و اقتصادی توجه دارد که سرآمد آن فرهنگ است.
آیت‌الله نوری همدانی خاطرنشان کرد: انقلاب ادامه راه پیامبران و اهل بیت(ع) است، نخستین شیوه همراهان پیامبر اسلام بر اساس آیه قرآن اشداء علی الکفار است از این رو باید در برابر کفار بسیار شدید بود، باید از نظر قدرت جهادی به اندازه‌ای باشیم که دشمنان مرعوب باشند.
استاد درس خارج حوزه با بیان اینکه قرآن ما را بر حذر می‌دارد که در برابر دشمنان نرمش نشان دهیم و بخواهیم مذاکره کنیم، تصریح کرد: این بدان دلیل است که آنها خوی سلطه‌گری دارند.
این مرجع تقلید با اشاره به آسیب‌های فرهنگی موجود در جامعه، ادامه داد: یکی از عرصه‌های فرهنگی فضای مجازی است که دشمن سعی می‌کند نفوذ کند، دست اندرکاران باید جلوی پیشرفت و نفوذ دشمن را بگیرند، امام صادق(ع) می‌فرماید علمای شیعه مرزبانان جامعه هستند.
وی با بیان اینکه رهبر انقلاب فرمودند که نباید به لبخند و نرمش ظاهری دشمن توجه کرد، ابراز داشت: اگر یک لحظه غفلت کنیم، جریانی همانند پاسارگاد به وجود می‌آید، باید به گونه‌ای قدرتمند برخورد کنیم که نخست وزیر انگلیس روباه پیر جرأت نداشته باشد در منطقه علیه جمهوری اسلامی سخنرانی کند.
آیت‌الله نوری همدانی گفت: دشمن در منطقه جنگ‌های نیابتی به وجود آورده و مزدوران خود را علیه مسلمانان فعال کرده است، چنین دنیایی به فرهنگی قوی و قاطع نیاز دارد که دشمن جرأت میدان‌داری نداشته باشد.
استاد درس خارج حوزه خاطرنشان کرد: دو قطبی بودن در مملکت بسیار خطرناک است، مطالب برخی روزنامه‌ها به گونه‌ای است که گویا در کشور دو اراده و قطب وجود دارد؛ این مسئله بسیار ضرر دارد، همه باید یک اراده داشته باشیم، باید این دو قطبی برطرف شود؛ رسانه‌ها را باید اصلاح کرد تا دو قطبی ایجاد نکنند.
این مرجع تقلید بیان داشت: انتقاد با دلیل و استدلال اشکالی ندارد اما نباید منجر به دو قطبی و بدگویی شود که به نفع دشمنان و به ضرر کشور است، این باید برطرف شود تا وحدت و اتحاد محفوظ بماند، باید یک اراده آن هم از ولایت فقیه وجود داشته باشد.