kayhan.ir

کد خبر: ۹۲۵۳۳
تاریخ انتشار : ۲۲ آذر ۱۳۹۵ - ۲۰:۵۰
رزاقی:

گروه‌های اشرافی در دولت یازدهم به فساد دامن زد

یک اقتصاددان گفت: دولت آقای روحانی وظیفه خود را در قبال مستضعفان جامعه انجام نداد بلکه گروه اشرافی اطراف او به فسادهای مختلفی دامن زدند.


ابراهیم رزاقی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس درباره وضعیت اقتصادی کشور اظهار کرد: هم‌اکنون طیف خاصی از جمله واردکنندگان و سرمایه‌‌داران در کشور ایجاد شده و منافع خودشان را به منافع عمومی ترجیح داده و نظراتشان را به دولت آقای روحانی تحمیل می‌کنند اما دولت حاضر نشد که وظیفه‌اش را در قبال مستضعفان جامعه انجام دهد. به این ترتیب این گروه اشرافی، میدان کار را باز دیدند و فسادهای مختلفی را دامن زدند.
وی درباره وضعیت اشتغال در کشور گفت: ایران با مشکل بیکاری و سیاست‌های اشتغال‌زدایی دولت دست به گریبان است و این اشتغال‌زدایی طی سال‌های گذشته بیشتر شده. مسئولان فعلی به طور علنی اعلام می‌کنند که وظیفه اشتغال‌زایی برعهده دولت نیست و باید بخش خصوصی وارد اقتصاد شود درحالی که دولت در موضوع خصوصی‌سازی هم موفق عمل نکرد و حتی یک گزارش دقیق به مردم نداد.
این اقتصاددان با بیان اینکه تولید مولد به صرفه نیست افزود: هیچکدام از بخش‌های دولتی حاضر نیستند که تعهد کنند از محل فعالیت‌های مولد اشتغال ایجاد کنند به عبارت دیگر در صحنه عمل شاهد اشتغالزایی هستیم.
رزاقی با اشاره به اینکه فضای فعلی تولید نابه‌سامان است ادامه داد: در شرایطی که دولت توجهی به تولید داخل ندارد و بسیاری از فعالیت‌ها معطوف به دلالی و سوداگری شده چطور می‌توان انتظار ایجاد اشتغال در سطح گسترده در کشور داشت.
وی با بیان اینکه بیشترین سود در اقتصاد به جیب دلالان و واردکنندگان می‌رود افزود: بسیاری از واردکنندگان و دلالان، مالیاتی به دولت نمی‌دهند درحالی که قشر حقوق‌بگیر و تولیدکنندگان بیشترین فشار را در این زمینه متحمل شدند.
رزاقی تصریح کرد: در کشور ما به جای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و اندیشه‌های حضرت امام(ره) سیاست‌های صندوق بین‌المللی پول و نظام سرمایه‌داری اجرایی شد و مدیرانی بر سر کار آمدند که بیشتر اعتقاد به منافع شخصی داشتند که نتیجه‌اش هم مشخص شد.
وی نبود نظارت بر نظام بانکی را یکی دیگر از عوامل مهم و اثرگذار در مشکلات بازار کار عنوان کرد و گفت: بانک‌ها با دریافت سپرده‌های مردم آن را به بخش واقعی اقتصاد تزریق نکردند و در نهایت منجر به تولید نشد. بنابراین معتقدم که در سال‌های گذشته نه تنها اشتغال ایجاد نشد بلکه «اشتغال‌زدایی صورت پذیرفت.»