kayhan.ir

کد خبر: ۹۲۵۲۹
تاریخ انتشار : ۲۲ آذر ۱۳۹۵ - ۲۰:۴۹

دلایل رکود بازار سهام اعلام شد

یک فعال بازار سهام دلایل رکود این بازار را تشریح کرد.


فردین آقابزرگی مدیرعامل شرکت کارگزاری بانک آینده در گفت‌وگو با فارس با بیان اینکه وضعیت کنونی بازار سهام به مثابه آیینه‌ای بازتاب‌دهنده وضعیت اقتصادی کشور است، گفت: در حال حاضر به دلیل عدم برآورد روشنی از دوران رونق و راهکار برون‌رفت از رکود هم‌اکنون روند ساکن بر بازار سهام حاکم شده است ضمن اینکه خوش‌بینی‌ها از برجام هم محقق نشده است.
وی افزود: وقتی طرح ارز تک‌نرخی پس از ماه‌ها خبرسازی برای به اجرا درآمدن مشروط به احراز شرایط می‌شود به تبع آن بازار سهام نیز از این وضعیت اثرپذیری داشته و در نهایت رو به بی‌تفاوتی و رکود ناخواسته می‌رود.
این مقام مسئول با ارزیابی دورنمای بازار سهام عنوان کرد: فارغ از مسائل سیاسی و بین‌المللی، مادامی که برنامه‌ای مناسب  برای خروج از رکود از جمله اراده‌ای جدی برای تک‌نرخی کردن ارز، سیاست‌‌‌های انبساطی و تغییر رویه دولت و بانک مرکزی در تبیین سیاست‌های مالی و پولی وجود نداشته باشد، نمی‌توان چشم‌انداز قابل اتکایی را برای بازار سرمایه پیش‌بینی کرد.
در این وضعیت به تازگی شاهد هستیم که بانک‌ها با علم به لزوم افزایش سرعت و تزریق نقدینگی به اقتصاد با افزایش نرخ بهره بین بانکی به دنبال شرایط انبساطی بیشتری در کسب و کار هستند.
آقابزرگی گمانه‌زنی برای افزایش اخذ عوارض بیشتر از صادرکنندگان و شایعه بخشنامه وزیر صنعت برای اخذ تعرفه بیشتر از محل افزایش نرخ ارز صادرکنندگان کشور را یادآور شد و گفت: چنین اقدام‌هایی برای بازار سهام به این معنی است که نهادها و سازمان‌های دولتی علاقه‌مند به سهیم کردن خود در سودآوری شرکت‌های خصوصی به عنوان شرکت‌های برخوردار از سودآوری مستقل هستند.
این کارگزاری بورس تهران کاهش ارزش پول ملی و واکنش درست بازار ارز در نوسانی شدن نرخ را از دیگر عوامل تاثیرگذار بر بازار سهام عنوان کرد و افزود: متاسفانه نرخ ریال بیش از کاهش نرخ تورم با کاهش نسبت به دلار مواجه شده است.