kayhan.ir

کد خبر: ۹۲۵۰۳
تاریخ انتشار : ۲۲ آذر ۱۳۹۵ - ۲۰:۴۵

از هر 5 زن ایرانی بالای 50 سال یک نفر مبتلا به پوکی استخوان است

رئیس پژوهشگاه غدد و متابولسیم دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: از هر 5 زن ایرانی بالای 50 سال یک نفر دچار پوکی استخوان است.



به گزارش، باقر لاریجانی در ارتباط با وضعیت فعلی پوکی استخوان در کشور گفت: یازده هزار نفر را در مقاطع مختلف از لحاظ ریزفاکتورهای مرتبط با پوکی استخوان بررسی کردیم که مشخص شده حدود 80 درصد زنان بالای 50 سال درجاتی از پوکی استخوان را دارند.
لاریجانی با اشاره به اینکه از هر پنج زن بالای 50 سال یک نفر مبتلا به پوکی استخوان و سه نفر دچار کمبود تراکم استخوان است، گفت: در آقایان بالای 50 سال نیز نیمی از آنها درجات پوکی استخوان را دارند.
وی افزود: همچنین براساس تحقیقات، میزان مصرف کلسیم در مردم ایران 60 درصد کلسیم مورد نیاز و میزان ویتامین D  آنها 15 درصد ویتامین مورد نیاز است.
رئیس پژوهشگاه غدد و متابولسیم دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه 50 تا 70 درصد مردم ما کمبود ویتامین D دارند، گفت: این میزان در زنان باردار بیشتر بوده و می‌توان گفت 90 درصد آنها با این مشکل مواجهند.
وی عنوان کرد: کمبود تراکم استخوان می‌تواند منجر به شکستگی شود و براساس آمارهای موجود در هر ساعت 6 نفر در کشور دچار شکستگی لگن به دلیل کمبود تراکم استخوان می‌شوند.
به گفته لاریجانی، بدترین عارضه پوکی استخوان در شکستگی مهره‌های لگن ایجاد می‌شود و بطور کلی حدود دو میلیون نفر در معرض شکستگی استخوان قرار دارند.
رئیس پژوهشگاه غدد و متابولسیم دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: امید به زندگی در کشور رو به افزایش بوده و جمعیت بالای 50 سال بیشتر شده است لذا پیش‌بینی می‌شود در سال‌های آتی 1/5 برابر میزان شکستگی استخوان نسبت به زمان کنونی افزایش یابد.
وی با اشاره به تاثیر ورزش و تغذیه مناسب در پیشگیری از پوکی استخوان یادآور شد: شیرهای مورد مصرف مردم باید غنی از ویتامین D  شود و فرهنگ استفاده از این موضوع گسترش یابد البته با آگاهی‌های صورت گرفته در دهه گذشته میانگین ویتامین D  مردم 1/5 برابر و مصرف کلسیم نیز بیشتر شده است و در این مدت مقداری از کاستی‌ها رفع شده است.
لاریجانی اظهار داشت: متاسفانه آلودگی هوا بحث مهمی است و می‌تواند با پوکی استخوان در ارتباط باشد به طوری که در مناطقی از تهران که بیشتر هوا آلوده است کمبود ویتامین D مردم آن مناطق 1/5 برابر بیشتر است.
وی توصیه کرد: همه افراد بالای 65 سال وضعیت استخوان‌های خود را بررسی کرده و سایر افراد نیز اقدامات لازم را برای پیشگیری از این بیماری داشته باشند.
رئیس پژوهشگاه غدد و متابولسیم دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به اینکه 60 هزار سال عمر مفید مردم در کشور به دلیل پوکی استخوان و عوارض آن تحت تاثیر قرار می‌گیرد، گفت: ورزش و فعالیت مناسب روزانه سبب پیشگیری از این بیماری خواهد شد.