kayhan.ir

کد خبر: ۹۲۲۳۴
تاریخ انتشار : ۱۹ آذر ۱۳۹۵ - ۲۱:۲۶

بیست و پنجمین اجلاس سراسری نماز برگزار شد

بیست و پنجمین اجلاس سراسری نماز با حضور مسئولان ارشد لشکری و کشوری در مرکز آموزش عالی امام خمینی(ره) استان البرز برگزار شد.


به گزارش خبرگزاری فارس، حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قرائتی، رئیس‌ستاد اقامه نماز کشور در این اجلاس با اشاره به ناهنجاری و آسیب‌های اجتماعی گفت: بخش مهمی از دلایل این ناهنجاری‌ها و آسیب‌ها، بی‌هویتی است و اگر افراد و به ویژه نوجوانان و جوانان ما از هویت دینی و غنی برخوردار باشند، هرگز در دام این آسیب‌ها نمی‌افتند.
وی تصریح کرد: متاسفانه علت اصلی اکثر این آلودگی‌ها، عدم انس صحیح نوجوانان و جوانان با معارف دینی و به ویژه عدم انس با خداوند و اقامه نماز است و باید در این زمینه چاره‌اندیشی کرد. حجت‌الاسلام قرائتی بیان داشت: برای رفع مشکلات و آسیب‌های اجتماعی باید از سنین پایه و در مدارس فعالیت‌های فرهنگی و تبلیغی را به صورت صحیح و با شیوه‌های نوین انجام داده و برای جذب نسل جوان برنامه‌ریزی داشته باشیم.
رئیس‌ستاد اقامه نماز کشور اظهار داشت: متاسفانه در این زمینه مشکلات بسیاری داریم و به عنوان نمونه در کرج یک هزار و 800 مدرسه، از پیش‌نماز بهره‌مند نیستند. وی گفت: این در حالی است که تنها دو هزار مدرسه در کرج وجود دارد و از این تعداد 1800 مدرسه فاقد پیش‌نماز بوده و در این شرایط می‌خواهیم نوجوانان و آینده‌سازان کشور را با معارف دینی و به ویژه برکات نماز آشنا کنیم. حجت‌الاسلام قرائتی خاطرنشان کرد: وقتی از مسؤولان درباره این کمبودها پرسش می‌شود، به عدم تخصیص بودجه و نبود اعتبارات مالی اشاره می‌کنند که به طور قطع بهانه‌ خوب قابل قبولی نیست و باید گفت که برای ما نماز جدی نیست و حتی بسیاری از ما هم نماز می‌خوانیم تا خوانده باشیم و به برکات و آثار آن دقت نمی‌کنیم.
رئیس‌ستاد اقامه نماز کشور بیان داشت: از سوی دیگر برنامه‌ها و اجلاس‌های مربوط به نماز با جدیت در کشور برگزار نمی‌شود و بسیاری از مدیران و فعالان سیاسی ما در این جلسات حضور جدی ندارند و وقتی هم از آنها دعوت می‌شود، می‌گویند کار داریم. وی با طعنه گفت: اما زمانی که یک انتخابات در کشور پیش رو داریم، ناگهان همه در انتخابات ثبت نام می‌کنند و آن زمان کار و مسؤولیت زیادی ندارند و به فکر خدمت می‌افتند.
آیت‌الله آملی لاریجانی: چرایی تشنگی جوانان غربی برای تحصیل معنویت
آیت‌الله آملی لاریجانی، رئیس قوه قضاییه نیز در اجلاس طی سخنانی با تاکید بر اینکه «نماز در روزگار ما بسیار مهم است، زیرا امروز جهان تشنه معنویت بوده و جوانان به دنبال دریافت آموزه‌های معنوی هستند، ابراز داشت: این موضوع در تمدن غرب به شدت احساس می‌شود و جوانان غربی امروز تشنه دریافت و تحصیل معنویت هستند و دلیل این موضوع که چرا مسیر تمدن غرب به این سمت رفته است را بسیاری از دانشمندان، محققان، کارشناسان غربی مورد بررسی قرار داده‌اند.
وی گفت: امروز بعد از ایسم‌های مختلف و زیادی که در مغرب زمین به راه افتاد، شاهد هستیم که ملت‌ها به خواسته خود نرسیدند و به همین دلیل نیازمند و تشنه دریافت و تحصیل معنویت هستند. رئیس‌قوه قضاییه تأکید کرد: ما نسخه‌های قرآنی و ابزارهای معنوی و ارزشی فراوانی برای دستیابی به ترقی و سعادت انسانی داریم و اگر از این ابزارها محروم باشیم، خسارات بزرگی را متحمل شده‌ایم.
صالحی امیری: آیا نسخه‌های غربی برای ایران شفابخش است؟
بر پایه این گزارش، سیدرضا صالحی‌امیری، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یکی دیگر از سخنرانان این اجلاس بود. وی با طرح این پرسش که چرا در دهه نخست انقلاب کمتر با ناهنجاری‌ها و آسیب‌های اجتماعی روبه‌رو بودیم، گفت: علت این بود که فضای جامعه در آن دوران منطبق بر روحیه شهادت‌طلبی، ایثار، از خودگذشتگی و ولایت مداری بود و ما باید این روحیه را همواره در جامعه حفظ و آن دوران را احیاء کنیم و به مانند دهه نخست انقلاب به نقطه‌ای برسیم که کمتر انسان گرسنه و در راه‌مانده‌ای را در جامعه مشاهده کنیم.
وی ابراز داشت: پدیده‌هایی چون اعتیاد، طلاق، فساد و شکاف طبقاتی محصول این دوره است و بسیاری از ملت‌ها آن را در مسیر توسعه‌ای تجربه کرده‌اند، به عنوان نمونه طلاق در دهه چهل حدود یک درصد کل ازدواج‌ها بود، اما این آمار در ابتدای دهه 90 به بیش از 23 و حتی 27 درصد رسید که نشان می‌دهد تحولاتی در زمینه توسعه اجتماعی و اقتصادی و سیاسی چالش‌هایی در زمینه فرهنگی نیز به همراه خواهد داشت.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: مهم این است که ما هم بتوانیم مسیر رسیدن به توسعه را مدیریت کنیم و هم بتوانیم مانع از افزایش آسیب‌های ناشی از آن شویم و هنر مدیریتی این است که مسیر توسعه و پیشرفت را بر اساس الگوهای مدنظر مقام عظمای ولایت تنظیم کرده و آسیب‌های احتمالی را به حداقل برسانیم.
رحمانی‌فضلی: تشریح 6 آسیب مهم اجتماعی از دیدگاه رهبر معظم انقلاب
همچنین عبدالرضا رحمانی‌فضلی، وزیر کشور نیز در این اجلاس بیان داشت: در جلسه دوم ستادهای مقابله با آسیب‌های اجتماعی با رهبر معظم انقلاب 22 نفر از کارشناسان نظرات خود را بیان کردند و در خاتمه مقام معظم رهبری به بیان رهنمودهای بسیار ارزشمندی در حوزه مقابله با آسیب‌های اجتماعی پرداختند و تاکید فرمودند که ما در این حوزه بیست سال از برنامه‌ها عقب افتاده‌ایم و باید مسؤولان با تلاش جدی،‌ تاخیر 20 ساله را جبران کنند. وی گفت: حضرت آقا در حوزه آسیب‌های اجتماعی 6 سرفصل مهم را مورد اشاره قرار داده و تاکید فرمودند اعتیاد، حاشیه‌نشینی، طلاق، مفاسد اخلاقی و مناطق بحران‌خیز به عنوان محورهای اصلی آسیب‌های اجتماعی است و دستگاه‌های اجرای باید برای مقابله با این آسیب‌ها برنامه‌ریزی جدی داشته و اقدامات لازم را انجام دهند.
رحمانی‌فضلی خاطرنشان کرد: تحقیقات میدانی و گزارش دستگاه‌های مسئول نشان می‌دهد که عامل 50 درصد از طلاق‌ها و همچنین عامل اصلی 50 درصد ابتلا به بیماری کشنده ایدز، اعتیاد است. وزیر کشور گفت: پس از 6 ماه از فعالیت این شورا جلسه دیگری خدمت حضرت‌آقا رسیدیم و گزارش کار ارائه شد و خوشبختانه معظم‌له از اقدامات انجام شده در این مدت رضایت داشتند.
وی اظهار داشت: هر جایی که اعتقادات ملت‌ها به مسائل دینی و معنوی کاهش یافته، آسیب‌های بیشتری بروز کرده است، لذا در حوزه حفظ دستاوردها و شرایط مطلوب باید پیشگیری را در اولویت قرار دهیم.
بنابراین گزارش، حجت‌الاسلام حسینی همدانی، امام جمعه البرز نیز در این اجلاس تصریح کرد: ما باید با ترویج معنویت در جامعه و اخلاق اسلامی، نسل جوان را از توطئه‌های دشمنان مصون نگاه داریم. وی خاطرنشان کرد: متاسفانه امت اسلام با دو جریان خطرناک به نام شیعه انگلیسی و سنتی تکفیری روبه‌رو است که هر دو جریان دست‌پروده استکبار جهانی است.
تقدیر از برترین‌ دستگاه‌ها
 در ترویج فرهنگ نماز
لازم به توضیح است، بخش پایانی بیست و پنجمین اجلاس سراسری نماز مربوط به معرفی برترین‌ها بود. در این اجلاس از سازمان بنیاد شهید و امور ایثارگران کشور، وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی، بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی، دانشگاه فنی و حرفه‌ای، اوقاف و امور خیریه کشور، وزارت راه و شهرسازی، وزارت آموزش و پرورش، وزارت کشور، کمیته امداد امام خمینی(ره)، دانشگاه آزاد اسلامی، سازمان بهزیستی، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران به عنوان برترین دستگاه‌ها و نهادها در ترویج فرهنگ اقامه نماز تجلیل شد. ضمن اینکه برخی از افراد حقیقی مانند شهرام محمودی عضو تیم ملی والیبال کشورمان نیز به عنوان ورزشکار نمونه انتخاب و از آنها تقدیر به عمل آمد.