kayhan.ir

کد خبر: ۹۲۱۹۴
تاریخ انتشار : ۱۹ آذر ۱۳۹۵ - ۲۰:۴۱

کوتاه از سراسر جهان



آمریکا
رویترز: یک مقام ارشد وزارت دفاع آمریکا که نامش فاش نشده، مدعی شد، حدود 50 هزار تروریست داعش از زمان آغاز مقابله آمریکا با این گروه تروریستی در دو سال گذشته تاکنون کشته شده‌اند. این در حالی است که حملات آمریکایی‌ها معمولا متوجه غیرنظامیان بوده است. علاوه بر آن، واشنگتن از داعش از طریق هوا حمایت می‌کرده است. عناصر داعش معمولا به وسیله نیروهای مسلح عراق و سوریه و بسیج مردمی و نیروهای مقاومت کشته می‌شوند.
عربستان
العهد‌: آمارهای رسمی نشان می‌دهد که نرخ بیکاری درعربستان درمقایسه با چهار سال گذشته در این کشور به بالاترین سطح خود رسیده است. مطابق این آمارها در سه ماهه سوم سال 2016 شمار بیکاران در این کشور به 693 هزار و 800 نفر رسید که دراین میان 254 هزار و 100 نفر را افراد مذکر تشکیل می‌دهند. بیکاری درمیان جوانان عربستان به یک بحران گسترده تبدیل شده است.
مصر
الاخبار: تصمیم رژیم سعودی برای ساخت پایگاهی نظامی در جیبوتی، دستگاه‌های حاکمیتی مصر را نگران کرده است. این مسئله در جریان دیدار مسئولان سعودی و مسئولانی از چند کشور آفریقایی که پشت درهای بسته برگزار شد مورد بحث و مذاکره قرار گرفت. مسئولانی از کشورهای آفریقایی همچون اریتره، اتیوپی، سومالی، اوگاندا در سفرهای متعدد به ریاض، درباره مسائل مختلفی همچون هماهنگی‌های نظامی و سیاسی مذاکراتی با مقامات سعودی انجام داده‌اند.
کره شمالی
آسوشیتدپرس‌: یک مقام نظامی آمریکا مدعی است که کره شمالی به دانش فنی لازم برای سوار کردن کلاهک اتمی بر روی موشک‌های بالستیک دست یافته است. تقابل لفظی آمریکایی‌ها با کره شمالی کماکان ادامه دارد و حالا آمریکایی‌ها که بانی تحریم‌های بین‌المللی علیه این کشور به خاطر برنامه موشکی و اتمی بوده‌اند، گمانه‌زنی‌های جدیدی مطرح کرده‌اند.
کوبا
ایسنا : کوبا اعلام کرد، امیدوار است چندین توافق با آمریکا پیش از بر سر کار آمدن دونالد ترامپ به عنوان رئیس‌جمهور جدید امضا کند. تاکنون مقامات کوبا و آمریکا نشست‌هایی را برای افزایش همکاری‌ها و امضای توافقات بیشتر در هفته‌های پایانی ریاست‌جمهوری باراک اوباما برگزار کرده‌اند. همچنین دو طرف طی روزهای آتی دیدارهایی در سطوح عالی و تخصصی خواهند داشت.
پاکستان
اسپوتنیک‌: «تسنیم اسلام» معاون وزیر خارجه پاکستان وجود هرگونه توافق در همکاری‌های هسته‌ای میان اسلام‌آباد و ریاض را تکذیب کرد. در ماه مه 2015( اردیبهشت 1394) رسانه‌ها گزارشاتی منتشر کردند که مدعی بود عربستان سعودی در تلاش است که از پاکستان تسلیحاتی اتمی خریداری کند. اسلام افزود، ما همواره با گسترش تسلیحاتی اتمی مخالفت کرده‌ایم.
نیوزیلند
ایرنا: وزیر اقتصاد نیوزیلند با کناره‌گیری رقبای خود قرار است به صورت رسمی به عنوان نخست وزیر آتی این کشور معرفی شود. «جاناتان کولمن»، وزیر بهداشت و «جولیت کولینز» وزیر پلیس نیوزیلند پس از آنکه مشخص شد 52 تن از اعضای پارلمان از «بیل انگلیش»، وزیر اقتصاد این کشور حمایت می‌کنند، از رقابت بر سر پست نخست‌وزیری کنار کشیدند.
هنگ کنگ
خبرگزاری فرانسه: «لیونگ چون اینگ» ، رهبر هنگ کنگ اعلام کرد که در انتخابات بعدی شرکت نخواهد کرد و به سبب مشکلات خانوادگی از قدرت کناره‌گیری می‌کند. رسانه‌های محلی از بستری بودن دختر لیونگ به دلایل نامعلوم در بیمارستان خبر دادند و جانشینان احتمالی وی از سوی دولت چین به گمانه‌زنی می‌پردازند.