kayhan.ir

کد خبر: ۹۲۰۹۸
تاریخ انتشار : ۱۷ آذر ۱۳۹۵ - ۲۰:۵۴

بازرگانان: تبادلات بین‌المللی در پسابرجام بدتر شده است

با گذشت بیش از 10 ماه از اجرایی شدن برجام، فعالان اقتصادی نسبت به وضعیت رکود در بازار داخلی و مشکلات تبادلات مالی بین‌المللی انتقاد کردند.


به گزارش نسیم، بیش از 10 ماه از زمانی که رئیس‌جمهور اعلام کرد در همان ساعات اولیه اجرای برجام 1000 ال‌سی برای نقل و انتقال پول با خارج گشایش یافته و تحریم سوئیفت هم لغو شده است، می‌گذرد. اما فعالان اقتصادی از همان روزهای اول اجرای برجام اظهارات دولتمردان در این زمینه را رد و اعلام کردند که تحریم‌های بانکی همچنان پابرجاست و شرایط با وضعیت قبل از برجام تفاوتی نکرده است.
در حال حاضر نیز فعالان اقتصادی همچنان از وضعیت بد اقتصادی کشور گله دارند و معتقدند که دولت روحانی علیرغم وعده‌های فراوان نتوانسته فضای کسب و کار را بهبود دهد. تولید‌کنندگان این روزها علاوه بر دست و پنجه نرم کردن با مشکلات مختلف ناشی از رکود اقتصادی در کشور، از ناحیه عمل نکردن دولت به وعده‌های پسابرجامی خود به خصوص در حوزه گشایش‌های بانکی، به شدت گله‌مند هستند.
در همین رابطه عضو اتاق بازرگانی قم اظهار داشت: هیچ تغییری بعد از برجام برای ما حاصل نشده است و هنوز هم از طریق صرافی‌های غیرمجاز پول جابجا می‌کنیم.
هادی راد افزود: رکود همچنان پابرجاست و در کل فروشمان بسیار نامناسب است.
رفیعی، عضو اتاق بازرگانی البرز هم با اشاره به رکود بازار داخلی، گفت: وضع بهتر نشده است. 10 ماه از برجام گذشته اما کماکان نمی‌توانیم با کشورهای اروپایی کار کنیم.
علاوه بر این، بیتا بیات، عضو اتاق بازرگانی کرج و فعال حوزه حمل و نقل به تأکید بر اینکه اوضاع نسبت به قبل از برجام تغییر نکرده است، تصریح کرد: در افغانستان، تاجیکستان، عراق و برخی دیگر از کشورها نیز موفق نشدیم از سیستم بانکی استفاده کنیم.
سلیمانی، یکی دیگر از فعالان اقتصادی کشور نیز خاطرنشان کرد: رکود کاملا پابرجاست و مشکلات همچنان وجود دارد و در نقل و انتقال پول مشکل داریم.
عضو اتاق ساری اما شرایط موجود را بدتر توصیف می‌کند. اصغری قاجاری، عنوان کرد: نه تنها اوضاع بهبودی حاصل نکرده و تغییری حاصل نشده بلکه بدتر از قبل هم شده است. همه تولیدات مانده است و بازار مصرف بسیار بد است و اجناس هم به فروش نمی‌رود.
از سوی دیگر علیرضا اقاچه دربندی، فعال اقتصادی در بندرعباس، اظهار داشت: ما با هند کار می‌کنیم، سوئیفت انجام می‌شود اما در عمل همچنان مشکلات وجود دارد و اتفاق خاصی را شاهد نیستیم و بنابراین همچنان مجبور هستیم با صراف‌ها که ریسک زیادی هم دارد کار کنیم. وی افزود: اوضاع بازار داخلی نه تنها بهتر نشده که بدتر هم شده است.
اعضای اتاق‌های بازرگانی در شهرهای مختلف کشور از جمله کرمان اصفهان، شیراز، رشت و... نیز با نظراتی مشابه نسبت به وضعیت رکود در بازار داخلی و مشکلات تبادلات مالی بین‌المللی انتقاد کردند.
گفتنی است وضعیت فوق آنچنان آشکار شده است که بسیاری از مسئولان دولت هم که تا مدت‌ها بر گشایش‌های اقتصادی بعد از برجام به خصوص گشایش‌های بانکی آن تاکید داشتند سرانجام ناچار به انتقاد از وضع موجود شدند. به عنوان مثال، ولی‌الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی چند ماه بعد در سفر آمریکا رسما دستاوردهای اقتصادی برجام را برای کشور «هیچ» دانست و از کشورهای 5+1 به خصوص از آمریکایی‌ها برای عدم همکاری با بانکهای ایرانی انتقاد کرد.
وضعیت بد مبادلات بانکی در دوران پسابرجام تاثیری زیادی هم روی حوزه تجارت خارجی کشور گذاشت، به طوری که تراز تجاری کشور تنها به لطف کاهش شدید مواد اولیه مورد نیاز کارخانه‌ها و محاسبه میعانات گازی در ردیف صادرات غیر نفتی مثبت شد.
بررسی‌ها نشان می‌دهد رکود اقتصادی که 3/5 سال پیش آغاز شده در 10 ماه گذشته به دلیل به نتیجه نرسیدن انتظارات پسابرجامی فعالان اقتصادی تشدید شده و هرروز خبر تعطیلی یک واحد تولیدی در کشور و بیکار شدن هزاران نفر از افراد مختلف جامعه منتشر می‌شود.