kayhan.ir

کد خبر: ۹۲۰۸
تاریخ انتشار : ۱۷ فروردين ۱۳۹۳ - ۲۲:۵۰

اخبار ویژه

هم‌آوایی چند باره با حلقه انحرافی ین بار بر سر ریچارد فرای
روزنامه دولتی ایران در ادامه رفتار ضدفرهنگی حلقه انحرافی، از یک مستشرق آمریکایی مخالف نظام اسلامی تمجید کرد و خواستار دفن وی در اصفهان شد.
ریچارد فرای مستشرق آمریکایی مرتبط با سازمان جاسوسی سیا می‌باشد که از سال 89 توسط حلقه انحرافی ترویج شد و از وی برای سخنرانی در همایش ایرانیان خارج کشور دعوت به عمل آمد. بعدا نیز با پادرمیانی میراث فرهنگی و در ادعایی بلاوجه اعلام شد که خانه‌ای در اصفهان به نامبرده تعلق می‌گیرد. فرای پیش از این دست و دلبازی! خواستار دفنش در اصفهان پس از مرگ شده بود. وی اوایل فروردین امسال در 94 سالگی درگذشت.
فرای که از وی به عنوان یکی از تئوریسین‌های مکتب ایرانی (مدعای حلقه انحرافی) نام برده می‌شود، سال 89 در مصاحبه با شبکه سی ان‌ان و در پاسخ به این سؤال که «ایرانی که شما از آن صحبت می‌کنید زیر سلطه ملاها و آیت‌الله‌ها قرار دارد»، می‌گوید: مردم خوب و مردم بد در همه جای جهان وجود دارند و حکومت مذهبی در ایران نیز از بین می‌رود و همه چیز تغییر می‌کند. این آمد و شد حکومت‌ها در گذشته نیز بارها وجود داشته است.
فرای در دهه 70 نیز سفری به ایران داشت و با برخی محافل ارتباط گرفت که بعدها از سوی وزارت اطلاعات درباره جاسوسی نامبرده ضمن این سفر هشدار داده شد.
با وجود معارضه علنی فرای با نظام اسلامی و ارتباط آشکار وی با حلقه انحرافی، روزنامه ایران روز شنبه در مطالبی مفصل از نامبرده تمجید کرد و نوشت «کنار زاینده‌رود چشم‌انتظار ریچارد ایراندوست است و علاقه‌مندان وی امیدوارند وی در اصفهان دفن شود و این کار ادای دینی نسبت به وی باشد»!
یادآور می‌شود در حوزه دانشگاه نیز وزارت علوم دولت یازدهم رفتاری مشابه رفتار حلقه انحرافی داشته و از جمله برخی رؤسای دانشگاه‌ها نظیر رئیس دانشگاه تهران را که مدنظر حلقه انحرافی برای حذف بودند، حذف کرده است.

مطهری: توقیف مطبوعات منتقد به صلاح دولت نیست
یک عضو هیئت نظارت بر مطبوعات ضمن مخالفت با توقیف نشریه 9 دی، این کار را ضربه به دولت دانست.
علی مطهری در مصاحبه با رجانیوز گفت: «من با توقیف هفته‌نامه 9 دی مخالف بودم ولی خب طبق نظر دوستان و بر اساس تعداد آرای اکثریت این حکم صادر شد. من معتقدم که در شرایط فعلی این اقدام اصلاً به صلاح نیست و دولت هم از این مسئله ضربه می‌بیند و متهم به برخورد با منتقدین و مخالفت با آزادی بیان می‌شود.»
وی با بیان اینکه «کلاً معتقدم دولت نباید نسبت به انتقادات حساسیت نشان بدهد» اضافه کرد: «در دولت گذشته ما مخالف سرسخت بودیم و خیلی حرف‌ها می‌زدیم. البته آن موقع هم دولت دوبار از من شکایت کرد ولی کلاً تحمل آنها بد نبود؛ در مجموع خوب بود. خب این دولت هم منتقدینی و مخالفینی دارد. باید بگذاریم حرف‌هایشان را بزنند و جلوی آنها را نگیریم.»
این عضو هیأت نظارت بر مطبوعات با متفاوت دانستن مسئله توقیف روزنامه بهار توسط این هیأت، گفت: «من در ماجرای روزنامه بهار موافق توقیف بودم چون مسئله اعتقادی بود.»
علی مطهری اظهار داشت: دولت نباید خیلی نسبت به این مسائل و اظهارنظرهای افراد حساس باشد و باید نسبت به انتقادات و با منتقدین مراعات کند. نباید به سرعت این افراد را متهم به توهین و نشر اکاذیب و اینگونه عناوین کرد؛ چرا که این مفاهیم می‌توانند براحتی بسیاری از انتقادات را نیز شامل شوند. باید به گونه‌ای رفتار کنیم که آزادی بیان محدود نشود.
یادآور می‌شود هیئت نظارت بر مطبوعات به ریاست وزیر ارشاد که نماینده چند دستگاه دولتی دیگر نیز در آن حضور دارند فعالیت می‌کند و طی چند ماه اخیر دو نشریه منتقد دولت از جمله یالثارات را توقیف کرده است.

گلایه چند باره عارف از نحوه حذف وی در انتخابات
محمدرضا عارف برای چندمین‌بار از روند حذف خود در انتخابات ریاست‌جمهوری توسط اصلاح‌طلبان گلایه کرد.
وی در مصاحبه با خبر آن‌لاین گفته است: فکر می‌کنم از روندی که اتفاق افتاد باید برای آینده درس بگیریم. معمولا در داخل یک جبهه بحث اجماع را داریم که ساز و کار اجماع باید مشخص باشد. اگر بناست بین یک تعداد نامزد در درون یک جبهه یک نفر مشخص بشود، رابطه این فرد با بقیه نامزدها چیست؟ این فرد چه مسئولیتی در قبال دیگران دارد؟ وقتی هم بین دو جبهه ائتلاف می‌شود روالی دارد. ما که نمی‌خواهیم واژه ائتلاف را خلق کنیم. این واژه شناخته شده است. وقتی دو حزب با هم ائتلاف می‌کنند، رویکرد آنها مشخص است. معلوم است که هدف از ائتلاف چیست و سهم هر یک از آنها برای رسیدن به قدرت چیست. این مسائل شفاف است و طرفداران آنها هم می‌دانند. ما هیچ چیز مکتوب و حتی شفاهی هم نداشتیم.
عارف ضمن سیاسی خواندن برخی شعارها در جریان تبلیغات انتخاباتی‌اش مبنی بر کناره‌گیری و ائتلاف با روحانی، به مسائل پس از انتخابات پرداخت و گفت: با آقای روحانی قبل از انقلاب رفیق بودیم و کاش مشورت بیشتری [درباره کابینه] می‌شد. البته مشاور را هم خود انسان انتخاب می‌کند و نمی‌توان تحمیل کرد. من انتظارم را مطرح کردم بدون آن که هیچ گله‌ای داشته باشم. در خصوص سخنان آقای نوبخت باید عرض کنم اولا هر وزیر وقتی که انتخاب می‌شود باید منویات دولت را دنبال کند نه منویات جریانی که به آن وابسته است. ما در ایران که جریان حزبی نداریم. در مورد وزیر محترمی که ایشان اشاره کردند، از مردادماه که دولت رای اعتماد گرفت تا زمانی که آقای نوبخت این مسئله را مطرح کردند، فقط یک بار ایشان با من ملاقات داشتند. یعنی اوائل شهریور با ایشان ملاقات داشتم و تا امروز نه تماس تلفنی با هم داشتیم و نه جلسه حضوری. یعنی تا زمانی که آقای نوبخت این مسئله را مطرح کردند یعنی ظرف شش ماه (از نیمه شهریور تا نیمه اسفندماه) هیچ ارتباط تلفنی و حضوری نداشتیم و البته توقعی هم ندارم. این که مطرح بشود که ایشان دیدگاه‌ها و منویات ما را در دولت مطرح می‌کنند، به هیچ وجه اینگونه نیست.
عارف در پاسخ این سؤال که «آقای روحانی هرگز نگفته‌اند که اصلاح‌طلب هستند بلکه خود را فراجناحی می‌دانند. عملکرد دولت و رفتار آقای روحانی در 6 ماه گذشته چقدر با مشی و مرام اصلاح‌طلبانه همخوانی داشته است؟» اظهار داشت: در سؤال شما به نوعی پاسخ هم بود. دولت، دولت اصلاح‌طلبان نیست که توقع داشته باشیم که رفتار، منش، کردار و عملش در چارچوب اصلاح‌طلبان باشد. اصلاح‌طلبان هم مرامنامه و مانیفست مدون و مصوبی ندارند. جبهه‌هایی که در کشور ما وجود دارند بیشتر قراردادی است.
وی درباره راه انداختن بنیاد به جای فعالیت حزبی گفت: شرایط در مقطع 84 برای تشکیل حزب مساعد نبود. جمع‌بندی ما این شد که یک بنیاد فعال در زمینه‌های فرهنگی، اجتماعی و علمی را ایجاد کنیم. ما در مرامنامه نوشتیم که ظرف 10 سال اول فعالیت سیاسی حزبی نخواهد کرد. آگاهانه این را نوشتیم تا این تشکل در کشور نهادینه شود و یک جایگاه خوبی را پیدا کند. بحث این بود که بعد از 10 سال که این تشکل نهادینه شد آن وقت مجمع این بنیاد تصمیم‌گیری کند که یک حزب بشود و یا یک حزب مقتدر فراگیری را شناسایی کند و از آن حمایت کند. با این رویکرد بنیاد امید ایرانیان شکل گرفت.
او همچنین درباره انتخابات سال 94 مجلس گفت: در رابطه با پروژه انتخابات مجلس آینده ما خیلی جدی هستیم. جدی‌تر از آن چیزی که برخی فکر می‌کنند. دوباره باز می‌گردم به رفتارهای جریانات سیاسی. اصولاً ما دقیقه «نودی» هستیم. یعنی یک انتخابات مجلس برگزار می‌شود و ما یک نفس راحت می‌کشیم و می‌رویم تا یک سال و نیم بعد که انتخابات ریاست جمهوری است. بعد آن هم برگزار شد می‌رویم تا انتخابات بعدی. بر این باورم که باید با برنامه شرکت کنیم.

عدم تناسب گرانی‌های دولتی و فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها
دولت در زمینه گران کردن تعرفه‌ها با چراغ خاموش عمل می‌کند و در عین حال در زمینه اطلاع‌رسانی در زمینه چگونگی اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها به ویژه ثبت‌نام از متقاضیان یارانه با ضعف تدبیر مواجه است که خود به سردرگمی و بازار شایعات دامن می‌زند.
در حالی که مسئولان دولتی می‌گویند فاز دوم هدفمندسازی را از اردیبهشت‌ماه آغاز خواهند کرد تعرفه‌های مربوط به برق، گاز، نفت سفید و کوره، ال‌پی‌جی و تلفن تا سقف 25 درصد گران شده و در برخی از تعرفه‌ها این گران کردن برای دومین‌بار طی چندماه اخیر صورت گرفته است. در عین حال مشخص نیست سقف این گران کردن‌ها چه قدر است و دستگاه‌های ذی‌ربط در دولت قصد دارند چند بار و تا چه سقفی به امر «گران کردن تعرفه‌ها» فارغ از بقیه اجزا و ابعاد جبرانی و ترمیمی هدفمندی بپردازند. به تعبیر دیگر، طرح هدفمندسازی یارانه‌ها یک کلیت به هم پیوسته است که طی آن باید در کنار واقعی کردن قیمت حامل‌های انرژی فشار وارده به اقشار آسیب‌پذیر جبران شود و ضمن اینکه این «واقعی‌سازی قیمت» باید شفاف و دارای سقف باشد، باید همزمان و متناسب با اقدامات جبرانی صورت گیرد؛ برخلاف روندی که طی 3-4 ماه گذشته به شکل چراغ خاموش اجرا می‌شود اما موضوع پرداخت یارانه‌ها همچنان در محاق ابهام است.
دولت هرچند گران‌سازی تعرفه‌ها را از آذر 92 شروع کرده اما قرار است تازه ثبت‌نام متقاضیان یارانه و دریافت اطلاعات اولیه را از پس فردا یعنی 20 فروردین به مدت 10 روز آغاز کند. مسئولان دولتی هنوز ملاک مشخصی ارائه نکرده‌اند که چه کسانی با چه ملاکی می‌توانند به عنوان متقاضی یارانه  ثبت‌نام کنند و چه کسانی طبق کدام ملاک، واجد شرایط نیستند. مقامات دولتی در این باره صرفاً از تعابیری نظیر «افراد نیازمند» استفاده کرده‌اند که لفظ مبهم و کشداری است و معلوم نمی‌کند چه افرادی مستحق دریافت یارانه هستند و چه کسانی از نگاه دولت نیازمند تلقی نمی‌شوند؟
از سوی دیگر اکبر ایزدی رئیس سازمان هدفمندی یارانه‌ها در اظهارنظری اعلام کرده که اقشار مختلف مردم به 5 گروه درآمدی از زیر 600 هزار تومان تا بیش از 2/5 میلیون تومان تقسیم شده‌اند و در زمان ثبت‌نام باید معلوم کنند که جزو کدام گروه هستند. در عین حال روشن است داشتن یک درآمد مثلاً 600 هزار تومانی یا 2/5 میلیون تومانی در روستاها واجد یک ارزش است، در شهرهای کوچک یک معنای دیگر و در شهرهای بزرگ به ویژه پایتخت ارزش و اعتبار سومی دارد. در این باره نرگس محمدی مدیر دفتر امور بانک سازمان هدفمندی یارانه‌ها گفته است: در مرحله فعلی ثبت‌نامی، 5 گروه درآمدی تفکیک و تعیین شده اما مشخص نیست که چه سقف درآمدی برای متقاضیان دریافت یارانه نقدی مطرح است.
موضوع بعدی خوشه‌بندی دهک‌های درآمدی است. نوع رفتار اواخر سال گذشته دولت در ارائه سبدکالا به افراد نیازمند که حرف و حدیث‌های فراوانی را موجب شد، در این زمینه قابل تأمل می‌باشد و موضوعی مانند پرداخت ماهانه یارانه‌ها، امر به مراتب گسترده‌ای است.
با همه این موارد، اصل هدفمندی یارانه از منطقی قوی در زمینه اصلاح الگوی مصرف، توزیع عادلانه یارانه‌ها و رساندن آن به اقشار واقعاً نیازمند برخوردار است و باید امیدوار بود با تدبیر دولت به سرانجامی مطلوب و مورد نظر بینجامد.