kayhan.ir

کد خبر: ۹۲۰۵۴
تاریخ انتشار : ۱۷ آذر ۱۳۹۵ - ۲۰:۴۹

ترامپ: به سیاست تغییر رژیم کشورها پایان می‌دهیم

دونالد ترامپ در سخنانی تاکید کرده دولت وی به سیاست ‌قدیمی آمریکا در تغییر رژیم کشورها پایان داده و ارتش کشورش را کنترل خواهد کرد.



دونالد ترامپ رئیس‌جمهور منتخب آمریکا در جریان کارزار انتخابات ریاست جمهوری بارها اعلام کرده بود که به سیاست خارجی «غلط» دولت‌های آمریکا مبنی بر تغییر رژیم در مناطق مختلف جهان و به خصوص غرب آسیا پایان خواهد داد. وی این اظهارات را بار دیگر در جریان یک گردهمایی مردمی در کارولینای شمالی تکرار کرد و متعهد شد  تا مداخله‌های نظامی این کشور در غرب آسیا را کاهش دهد و از طرف دیگر به جنگ علیه داعش در این منطقه بپردازد.
وی با اشاره به هزینه ۶ تریلیون دلاری واشنگتن در جنگ‌های غرب آسیا بر ضرورت پایان این مداخلات تأکید کرد و گفت سرنگونی رژیم‌های خارجی که آمریکا شناختی از آنها ندارد نیز باید متوقف شود.
ترامپ با تأکید بر اینکه «چرخه مخرب مداخله و هرج و مرج باید به پایان برسد»، در ادامه سخنرانی خود برای مردم کارولینای شمالی گفت «آمریکا باید از مداخله و مشارکت در درگیری‌های سراسر جهان عقب‌نشینی کند زیرا چنین مداخله‌گری‌هایی به‌نفع منافع ملی حیاتی آمریکا نیست.»
رئیس جمهور منتخب آمریکا در ادامه سخنان خود سوگند خورد که نظامیان آمریکایی دیگر در مناطقی که آمریکا نباید در آنها بجنگد، نجنگند. ترامپ گفت: «ما جریان سرنگون کردن رژیم‌های خارجی را که چیزی درباره آنها نمی‌دانیم و نباید با آن درگیر شویم، متوقف خواهیم کرد و در عوض تمرکز ما باید مبارزه با تروریسم و نابود کردن داعش باشد.»
پولیتیکو نوشت که «ترامپ مدت‌هاست می‌گوید یک طرح مخفیانه برای جنگ با داعش دارد اما هنوز به هیچ جزئیاتی از این طرح و حتی مدرکی که نشان دهد اصلاً چنین طرحی در دست او هست یا خیر، اشاره نکرده است.»
 ترامپ همچنین وعده داد که پول پس‌انداز شده ناشی از عدم مداخله آمریکا در غرب آسیا را در زیرساخت‌های آمریکا سرمایه‌گذاری کند. ترامپ پیش از این بارها و بارها دولت اوباما را به حمایت از این داعش محکوم کرد و گفت افرادی مثل هیلاری کلینتون مسبب ایجاد داعش هستند.
ترامپ گفت: «ما حداقل 6 تریلیون دلار در غرب آسیا  هزینه کرده‌ایم درحالی که جاده‌های ما تماماً پر از چاله است و بزرگراه‌های ما در حال تکه تکه شدن، پل‌های ما در حال ریختن هستند و تونل‌های ما دیگر خوب نیستند و فرودگاه‌های ما به‌اندازه‌ای وحشتناک است که گویی فرودگاه کشورهای جهان سومی است.»