kayhan.ir

کد خبر: ۹۲۰۴
تاریخ انتشار : ۱۷ فروردين ۱۳۹۳ - ۲۲:۴۹

4 مرزبان ربوده شده به میهن بازگشتند

چهار مرزبان ایرانی به نام‌های رامین حضرتی، محمد نظامی، جمشید تیموری و سجاد زهانی پس از آزادی از دست گروهک موسوم به جیش‌العدل، به میهن بازگشتند.
علی‌اوسط هاشمی استاندار سیستان و بلوچستان در اولین دیدار رسمی چهار مرزبان ایران، پس از آزادی آنها، با بیان اینکه «امروز شور و شعف بین مردم موج می‌زند»، گفت: ایران پیام‌آور صلح و آزادی در منطقه است. انقلاب ما حامل این پیام است و افتخار ایران در منطقه و جهان بر همین امر استوار است.
وی افزود: امسال جشن عید مردم کشورمان با گروگان‌گیری مرزبانان تاحدودی تلخ شده بود و بسیاری شادی را تجربه نکردند، اما با آزادی این مرزبانان، عید ایرانیان مجدداً زنده شد.
استاندار سیستان و بلوچستان با تاکید بر اینکه «ما باید هوشیار باشیم تا این خرده‌شرارت‌ها مانع ناامنی و از بین رفتن وحدت نشود» ، افزود: شیعه و سنی در کنار هم در استان سال‌هاست که زندگی می‌کنند و هیچ‌گاه اجازه نخواهند داد خرده‌شرارت‌های پوچ و بی‌ارزش وحدت استان را برهم بزند. جا دارد از بزرگان قبایل و ریش‌سفیدان که درخصوص آزادی این مرزبانان تلاش کرده‌اند، تشکر کنیم.
وی اظهار کرد: سرور، شادمانی و خوشحالی ما پس از آزادی فرزندان کشورمان حاصل یک جمع‌گرایی بوده و این نشان از یکی بودن، با هم بودن و وحدت و همدلی است.
به گزارش خبرگزاری ها، چهار مرزبان ایرانی به نام‌های رامین حضرتی، محمد نظامی، جمشید تیموری و سجاد زهانی پس از آزادی از دست گروهک موسوم به جیش‌العدل، به میهن بازگشتند و بر اساس اعلام مولوی عبدالحمید امام جمعه اهل سنت زاهدان پیکر شهید دانایی‌فر طی اقدامات بعدی وارد خاک کشورمان خواهد شد.
یک منبع آگاه نیز به فارس گفت: پیکر شهید «جمشید دانایی‌فر» به ایران تحویل نشده و در پاکستان است.
همچنین عبدالرضا رحمانی‌فضلی وزیر کشور با صدور پیامی آزادی مرزبانان ربوده شده توسط اشرار را تلاش هماهنگ مجموعه دستگاه‌های امنیتی، انتظامی، دیپلماسی و به ویژه مرزبانی جمهوری اسلامی ایران و استانداری سیستان و بلوچستان ذکر کرد.
در بخشی از اطلاعیه وزارت کشور آمده است: هر چند جمهوری اسلامی ایران گزینه‌های زیادی برای آزادی مرزبانان ربوده شده و برخورد قاطع با اشرار داشت اما به لحاظ اعتقادات و باورهای دینی از روش‌های مرسوم در برخورد با اشرار استفاده نکرد و ضمن رعایت حسن همجواری و خویشتنداری در قبال کشور پاکستان که متاسفانه مأمن این گروهک تروریستی بود در تماس مداوم و دیپلماتیک به صراحت انتظار و توقع ملت و دولت جمهوری اسلامی از دولت پاکستان در کنترل و تامین امنیت مرزهای مشترک خود با جمهوری اسلامی مطرح شد که امیدواریم دولت این کشور با مسئولیت‌پذیری بیشتری تلاش کند تا به واسطه اقدامات شرورانه گروهک‌های تروریستی خدشه‌ای به روابط دوستانه دو ملت وارد نشود.

پیام تبریک رؤسای قوای مقننه و مجریه

در پی آزادی مرزبانان کشورمان، حجت‌الاسلام حسن روحانی و علی لاریجانی رؤسای قوای مجریه و مقننه، پیام‌های جداگانه‌ای را صادر کردند.
در بخشی از پیام رئیس جمهور آمده است؛  آزادی مرزبانان عزیز و دربندمان را که روزهای سخت و تاریکی را پشت سر گذاشتند به شما مردم شریف ایران و به مقام معظم رهبری و فرماندهی کل نیروهای مسلح، تبریک و تهنیت عرض می‌کنم.
خوشحالم که روزهای پرمحنت اسارت سربازان جان برکف‌مان به سرآمد و این عزیزان پس از تحمل رنج دوران سخت جدایی، به آغوش خانواده‌های خود بازگشتند.
همچنین در بخشی از پیام رئیس مجلس در خصوص آزادی مرزبانان کشورمان آمده است؛ آزادی مرزبانان رشید و غیور کشورمان که چندی قبل توسط گروهک‌های تروریستی به اسارت گرفته شده بودند و موجب نگرانی و رنجش ملت بزرگ ایران را در این ایام آغاز سال جدید موجب شده بود، باعث خوشحالی و مسرت گردید.
متاسفانه این اولین بار نیست که ملت شریف ایران از سوی گروهک‌های تروریستی مورد صدمه و آسیب قرار می‌گیرد و این دشمنان کوردل هنوز باور نکرده‌اند اقدامات خصمانه آنان خللی در اراده و ایمان انقلابی مردم کشورمان نخواهد گذاشت.
همچنین وزارت اطلاعات نیز پس از آزادی مرزبانان ایرانی در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: وزارت اطلاعات، وظیفه خود می‌داند از همه مسئولان، نهادها و دستگاه‌های اجرایی و به ویژه، مساعی مدیران، علما و بزرگان استان مقاوم سیستان و بلوچستان که در ارتباط با آزادی این مرزبانان عزیز کمال همکاری را به عمل آورده‌اند، صمیمانه تشکر و قدردانی نماید.
 در همین حال سردار احمدی‌مقدم فرمانده نیروی انتظامی روز گذشته در اولین نشست خبری خود در سال جدید با اشاره به اینکه در زمینه آزادی مرزبانان معامله‌ای نبوده بلکه واکنش اجتماعی علما و مردم علیه این افراد سبب شد که رفتار آنها تعدیل یابد تاکید کرد: هیچ امان‌نامه‌ای به گروهک جیش‌العدل داده نشده است و هیچ اتفاق جدیدی رخ نداده است.
 احمدی‌مقدم در پاسخ به این سؤال که آیا به مرزبانان پس از آزادی خدمات ویژه‌ای از جمله معافیت از سربازی ارائه خواهد شد یا نه؟ گفت: اجازه بدهید این افراد بیایند اما کشور قانون و مقررات خود را دارد و در قانون مدت اسارت و امتیازات مشخصی در نظر گرفته شده است و ما نباید قولی بدهیم که خلاف مقررات باشد و هر زمانی که آنها آمدند در این مورد صحبت می‌کنیم.
در ادامه فرمانده نیروی انتظامی از عزل فرمانده یگان سربازان و فرمانده مرزبانی استان سیستان و بلوچستان خبر داد و ابراز داشت: فرمانده یگان مسئول سربازان عزل و به دادسرای نظامی معرفی شده و فرمانده مرزبانی استان سیستان و بلوچستان نیز تغییر کرد.
در همین ارتباط آلن‌ایر سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در صفحه توییتر خود بازگشت 4 مرزبان ربوده شوده ایرانی به کشور را ترکیب خوشحالی و غم عمیق توصیف کرد!
مقامات آمریکایی در حالی این‌گونه از حادثه رخ داده برای مرزبانان ایرانی اظهار تاسف می‌کنند، که دولت آمریکا حامی اصلی گروه‌های تروریستی در منطقه است.
لازم به ذکر است، مرزبانان کشورمان در 16 بهمن سال گذشته توسط گروهک تروریستی جیش‌العدل ربوده شدند و چندی بعد جمشید دانایی‌فر یکی از این مرزبانان از سوی این گروهک به شهادت رسید.