kayhan.ir

کد خبر: ۹۲۰۳
تاریخ انتشار : ۱۷ فروردين ۱۳۹۳ - ۲۲:۴۹
در آستانه دور سوم مذاکرات جامع

عراقچی: تهیه پیش‌نویس توافق نهایی از اوایل اردیبهشت آغاز می‌شود

معاون حقوقی و امور بین‌الملل وزارت امور خارجه در آستانه دور جدید مذاکرات جامع که از امشب (دوشنبه) با شام کاری ظریف و اشتون شروع می‌شود گفت: تهیه پیش‌نویس توافق نهایی احتمالا از اوایل اردیبهشت آغاز می‌شود.
سیدعباس عراقچی معاون حقوقی و امور بین‌الملل وزارت امور خارجه و مذاکره‌کننده ارشد کشورمان در مذاکرات هسته‌ای ابراز امیدواری کرد که ایران و شش قدرت جهانی تهیه پیش‌نویس توافقنامه نهایی را از اویل اردیبهشت آغاز کنند.
به گزارش پرس‌تی‌وی عراقچی اظهار داشت: ما امیدوار هستیم که در مذاکرات آتی بتوانیم با نزدیک کردن دیدگاه‌ها و کاهش اختلافات در مورد موضوعات اصلی، بتوانیم وارد جزئیات شویم و نگارش متن (توافقنامه نهایی) را آغاز کنیم.
وی همچنین اظهار داشت که دور بعدی مذاکرات وین روز سه‌شنبه و با حضور وزیر امور خارجه کشورمان و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا آغاز خواهد شد و پس از آن در سطح معاونان ادامه خواهد یافت.
مذاکره‌کننده ارشد کشورمان اعلام کرد که شامگاه امروز (دوشنبه) نیز ضیافت شامی با حضور محمدجواد ظریف و کاترین اشتون برگزار خواهد شد و در مورد مذاکرات طرفین هماهنگی‌هایی را صورت خواهند داد.
یک پایگاه خبری صهیونیستی نیز در آستانه برگزاری دور جدید مذاکرات ایران و گروه 5+1 در ماه جاری نوشت: به نظر می‌آید در دور جدید مذاکرات مسکو بتواند در تهدیدات خود برای حمایت از ایران به تلافی رویکرد انتقام‌جویانه غرب علیه روسیه به موفقیت دست پیدا کند.
به گزارش ایسنا دبکا نوشت: این مذاکرات این فرصت را برای مسکو به وجود می‌آورد تا با تحریم‌های غرب علیه ایران و سیاست‌‌هایی که ناتو در قبال روسیه در واکنش به بحران اوکراین در نظر گرفته مقابله کند.
اکنون در روزهایی که صحبت از مذاکرات بر سر فعالیت‌های هسته‌ای ایران در میان است، دولت‌های هر دو کشور که از اهداف تحریم‌های غرب هستند به معامله‌های بزرگ و غول‌آسا نزدیک شده‌اند. گزارشات حاکی از خرید روزانه 500 هزار بشکه نفت ایران توسط روسیه است که در ازاء آن روسیه به ایران کالا و محصولات روسی صادر می‌کند. در صورت عملی شدن این معامله ثابت خواهد شد که تحریم‌‌های غرب علیه ایران به‌ویژه تحریم صادرات نفت شکست خورده‌اند.