kayhan.ir

کد خبر: ۹۱۸۵۸
تاریخ انتشار : ۱۵ آذر ۱۳۹۵ - ۱۸:۳۲
روز دانشجو، سرآغاز استکبارستیزی جوانان انقلابی-بخش دوم

روحیه جهادی دانشجو سدی در برابر هجمه‌های استکبار



یکی از آرمان‌هایی که من یادداشت کرده‌ام، مبارزه با نظام سلطه و استکبار است. نظام سلطه، یعنی نظامی که بر پایه‌ رابطه‌ سلطه‌گر و سلطه‌پذیر بنا شده؛ یعنی کشورهای دنیا یا مجموعه‌های بشری دنیا، تقسیم می‌شوند به سلطه‌گر و سلطه‌پذیر؛ آن اتفاقی که امروز در دنیا افتاده؛ یک عده‌ای سلطه‌گرند، یک عده سلطه‌پذیرند. دعوای با ایران هم سر همین است؛ این را بدانید. دعوای با جمهوری اسلامی این است که این، نظام سلطه‌گر و سلطه‌پذیر را نپذیرفته؛ سلطه‌گر که نیست، خودش را از سلطه‌پذیری هم بیرون آورده و پای این حرف ایستاده. اگر ایران موفق شد و پیشرفت پیدا کرد - پیشرفت علمی، پیشرفت صنعتی، پیشرفت اقتصادی، پیشرفت اجتماعی، گسترش نفوذ منطقه‌ای و جهانی- نشان داده  می‌شود به ملّت‌ها که می‌توان سلطه‌پذیر نبود و روی پای خود ایستاد و پیشرفت کرد. نمی‌خواهند این اتفاق بیفتد؛ همه‌ دعواها سر این است، بقیّه‌ حرف‌ها بهانه است. (بیانات مقام معظم رهبری در جمع دانشجویان تیر 94)
واژه استکبار که در ادبیات سیاسی ما وارد شده است از تعالیم قرآن کریم مایه می‌گیرد. مبارزه با ظلم و نفی استکبار، از اصول اساسی اندیشه مبارزاتی حضرت امام(ره) بوده و همواره مورد تاکید مقام معظم رهبری قرارگرفته است. ظلم‌زدایی و مبارزه با استکبار به عنوان یک مسئولیت دینی - سیاسی، جدی‌ترین آثار را در قیام ملل مستضعف علیه نظام ظالمانه حاکم بر جهان از خود به جای گذاشته است. یکی از اصول مبارزه با استکبار اصل تداوم مبارزه است. مبارزه با استبداد و جبهه متحد نظام استکباری دنیا، فصلی، مقطعی، محدود و محصور به عصر و زمان خاصی نمی‌شود؛ چراکه در این صورت هیچ تضمین و پشتوانه‌ای برای تامین صلح جهانی، گسترش آرامش، امنیت، آزادی، عدالت، همزیستی مسالمت‌آمیز بین‌ملل دنیا وجود نخواهد داشت وجهان هر لحظه آبستن حوادثی خواهد بود که توسط سران نظام‌های سیاسی و حکومتی استکبار و مطابق با خواست و اراده و صلاحدید و مطامع و منافع ضدانسانی آنها به وقوع خواهد پیوست. بی‌شک در تداوم جبهه ضداستکباری و ضداستبدادی این جوانان آگاه و با بصیرت خاصه از قشر آزاداندیش و عدالتخواه دانشجویانند که حرف اول را می‌زنند و می‌توانند الگویی برای جامعه خود و جوانان سایر ملل آزادیخواه قرار گیرند.
بُعد استکبارستیزی روز دانشجو پررنگ شود
اگر اعتقاد داریم که دانشگاه محور تمام تحولات است، نیازمند نگاهی ژرف‌تر به دانشجو و دانشگاه هستیم که این نگاه در کلام امام راحل و نیز سخنان روشنگرایانه مقام معظم رهبری به خوبی تبیین شده است. نباید فراموش کرد که غرب همواره درطول تاریخ در تلاش بوده که دانشگاه را صرفا مکانی برای علم - آن هم از نوع علم وارداتی- معرفی کرده و زمینه بی‌اعتنایی هر چه بیشتر دانشگاه و دانشجو را نسبت به مسائل سیاسی، اجتماعی، فرهنگی جامعه پیرامون خود فراهم آورد.
مریم مسعودیان فعال بسیج دانشجویی و دانشجوی رشته علوم سیاسی در گفت‌و‌گو با گزارشگر کیهان توضیح می‌دهد: «دانشجویان همواره پرچم‌دار تحولات سیاسی، اجتماعی و فرهنگی بوده‌اند. در دهه چهار انقلاب به خوبی احساس می‌شود که رسالت دانشجویی بسی سنگین‌تر است و برای پیشبرد اهداف انقلاب نیاز است که روحیه جهادی دانشجویان دوچندان تقویت شود.»
وی ادامه می‌دهد: «روز دانشجو ضمن توجه به گرامیداشت این روز و برپایی گردهمایی‌های دانشجویی باید سعی شود با دعوت از سخنران آگاه و زبده ابعاد مختلف اهمیت این روز به صورت مستند پیش روی جوانان دانشجو تبیین گردد. پررنگ کردن روحیه استکبارستیزی در بین جوانان دانشجو درلابه لای سخنرانی‌های مربوط به این روز ازاهم کارهایی است که باید انجام پذیرد و به آن توجه ویژه شود.»
این فعال دانشجویی در تکمیل صحبت‌هایش می‌گوید: «این روز در اعتراض به حضور معاون رئیس‌جمهور آمریکا درایران شکل گرفت و درواقع تلاشی بود برای مقابله با خوی مستکبرانه و تمامیت‌خواه آمریکا و این جنبه نباید ضعیف شود. آنچه باعث ماندگاری 16 آذر می‌شود، تقویت آرمان استکبارستیزی است و مسئولان دانشگاه‌ها در برگزاری آیین‌های ویژه این روز، باید به این مهم توجه کنند.»
سناریو غربی، ضربه زدن به خودباوری
از آنجا که جوان دانشجوی ما به هیچ صندلی و جاه و مقامی دلخوش ندارد، روحیه جهادی یکی از خصیصه‌های با ارزش آنهاست که غرب را به شدت می‌آزارد.
احمد عراقیان دانشجوی رشته زبان انگلیسی و عضو گروه جهادی دانشگاه درگفت‌و‌گو با گزارشگر کیهان می‌گوید: «غربی‌ها برای سلب روحیه جهادی از بدنه دانشجویی درسال‌های بعد از پیروزی انقلاب از کوچک‌ترین تلاشی دریغ نداشته‌اند. یکی از راه‌های تضعیف روحیه جهادی دانشجویی اعمال سیاست تفرقه‌افکنی در دانشگاه است. چند دستگی، سلب باور ما می‌توانیم، کم‌اهمیت جلوه دادن دستاوردهای علمی دانشجویی در داخل کشورمان و نیز تشویق به مهاجرت و فرار مغزها همگی از سناریوهای آشکار و پنهان غربی برای ضربه زدن به خودباوری دانشجوی ایرانی و روحیه جهادی اوست.»
این دانشجوی جهادگر ادامه می‌دهد: «درحال حاضر یکی ازحرکت‌های جهادی در بین دانشجویان می‌تواند این باشد که راهکارهایی برای رشد همه جانبه اقتصادی به ویژه در بخش تولید استخراج کنند. ازمقوله فرهنگ‌سازی در باب اقتصاد ملی تا بیان راهکارهایی برای خودکفایی و رونق تولید همگی می‌تواند در دامنه تلاش‌های جهادی دانشجویانی باشد که می‌خواهند درسرنوشت کشور و ملتشان به طور مستقیم شریک باشند.»
چرا 16 آذر را روز دانشجو نامیده‌اند؟
در تاریخ 24 آبان اعلام شد که نیکسون معاون رئیس‌جمهور آمریکا از طرف آیزنهاور به ایران می‏‌آید. نیکسون به ایران می‏آمد تا نتایج «پیروزی سیاسی امیدبخشی را که در ایران نصیب قوای طرفدار تثبیت اوضاع و قوای آزادی شده است» (نقل از نطق آیزنهاور در کنگره آمریکا بعد از کودتای 28 مرداد) ببیند. در مقابل دانشجویان مبارز دانشگاه نیز تصمیم گرفتند که در فضای حکومت نظامی بعد از کودتای سیاه، هنگام ورود نیکسون، نفرت و انزجار خود را به دستگاه کودتا نشان دهند. دو روز قبل از آن واقعه تلخ (14 آذر) زاهدی تجدید رابطه با انگلستان را رسما اعلام کرد و قرار شد که «دنیس رایت»، کاردار سفارت انگلستان، چند روز بعد به ایران بیاید. از همان روز 14 آذر تظاهراتی در گوشه و کنار به وقوع پیوست که در نتیجه در بازار و دانشگاه عده‏ای دست گیر شدند. این وضع در روز 15 آذر هم ادامه داشت. بیشتر اعتراض‌ها از دانشکده پزشکی و داروسازی و حقوق و علوم آغاز شد. صبح شانزده آذر، هنگام ورود به دانشگاه، دانشجویان متوجه تجهیزات فوق‌العاده سربازان و اوضاع غیر عادی اطراف دانشگاه شده، وقوع حادثه‏ای را پیش‌بینی می‏کردند. دانشکده فنی به هم می‌ریزد و در محاصره کامل نظامیان قرار می‌گیرد و به یکباره فرمان آتش صادر شده و دانشجویان در صحن طبقه اول به خون می‌غلطند عده‌ای زخمی شده و در این میان سه دانشجو به نامهای قندچی و بزرگ نیا و شریعت رضوی به شهادت می‌رسند. فردای آن روز شاه تیمسار مزینی را برای دلجویی به دانشگاه می‌فرستد تا خودش را از این گناه و تقصیر تبرئه کند. وی با خانواده‌های شهدا ملاقات می‌کند و در دانشگاه به ظاهر از اساتید و روسا عذرخواهی می‌کند. دو روز بعد از واقعه 16 آذر، نیکسون به ایران آمد و در همان دانشگاه - در همان دانشگاهی که هنوز به خون دانشجویان بی‌گناه رنگین بود-دکترای افتخاری حقوق دریافت کرد! روز 16 آذر به عنوان روز مقاومت و ایستادگی دانشجویان این سرزمین در برابر استعمار غرب و استبداد و خودکامگی در دفتر تاریخ این سرزمین به یادگار ثبت گردیده است.
استراتژی دشمن، نفی روحیه جهادی دانشجویان
سید حسین راسخی مسئول بسیج دانشجویی استان یزد با اشاره به اینکه 16 آذرماه نماد استکبار ستیزی دانشجویان است و اهمیت این روز در موضوع مبارزه با استکبار کمتر از 13 آبان ماه نیست، می‌گوید: «در چند سال گذشته شاهد بودیم که عده‌ای به دنبال این هستند که 16 آذر را به عنوان روز اعتراض دانشجویان و در نهایت زیر سؤال بردن نظام اسلامی معرفی کنند؛ درحالی که روز دانشجو در حقیقت نماد استکبار ستیزی دانشجویان و یاد آور ظلم آمریکا و رژیم دست نشانده آن در کشور، و رشادت و بصیرت دانشجویان است.»
مسئول بسیج دانشجویی استان یزد با تاکید بر لزوم روشنگری برای دانشجویان درباره حوادث این روز در سال 1332 ادامه می‌دهد: «درحقیقت رژیم مزدور و دست نشانده پهلوی جوانان و دانشجویان کشور را درآن روز قربانی اربابان آمریکایی خود کرد و از این قبیل جنایاتی که نقش آمریکا و استکبار جهانی در آن نمایان و غیر قابل انکار است درتاریخ کشورمان کم نیست که ضرورت دارد برای دانشجویان بازگو شود.»
وی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید براین نکته که برای انقلابی ماندن به فرهنگ و روحیه انقلابی نیاز داریم که مؤلفه آن مدیریت و فرهنگ جهادی است، می‌گوید: «فرهنگ توسعه، فرهنگ مطلوب و آرمانی درمدل توسعه پایدارغربی است که جریان غیرانقلابی کشور سعی دارد آن را در کشورگسترش دهد و فراگیر کند و امروز شاهد این هستیم که برخی از فرهیختگان ما در حال تبدیل شدن به شهروندان جوامع توسعه یافته به سبک غرب هستند. این توسعه یافتگی به سبک غربی که با الگوی اقتصاد مقاومتی کاملا در تضاد است، هیچ کمکی به پیشرفت، حل مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم  نمی‌کند و کارساز نخواهد بود.»
راسخی بر لزوم تربیت نیروهای طراز انقلاب اسلامی در دانشگاه‌ها تاکید کرده و می‌گوید: «تمام تلاش دشمن این است که ما از نگاه آرمانی و ایدئولوژیک، یعنی نگاه انقلاب محور و جهادی دست برداریم و به سطح استراتژیک تنزل پیدا کنیم. گفتمان انقلاب به دنبال پیشرفت کشور با تکیه و اعتماد به  توانمندی‌های داخلی و سعادت جامعه در چارچوب موازین اسلامی است. برای نهاد خانواده ارزش قائل است، رشد و تربیت جوانان مومن را با اهمیت و ضروری می‌داند و در تمام عرصه‌ها نگرشی اسلامی و البته واقع بینانه دارد، درحالی که در نگاه جریان غیرانقلابی، غرب زدگی کاملاً مشهود است.»
وی با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب مبنی بر این که انجام کارهای بزرگ اراده و پشتکار قوی و روحیه جهادی نیاز دارد به بیان مولفه‌های حرکت جهادی پرداخته و خاطرنشان می‌کند: «اخلاص و بصیرت درکارها، داشتن پشتوانه علمی، حرکت با برنامه وهوشمندانه، فداکاری، خستگی ناپذیر بودن مهم‌ترین این مولفه هاست.»
دانشجوی بیدار اجازه نفوذ نمی‌دهد
شانزدهم آذرماه 1332، قدرت دانشجوی با بصیرت را در مقابل اندیشه‌های استکباری قرارداد. اگر چه در نگاه اول امکانات دانشجویی محدود می‌نمود، اما اندک اندک اعجاز نیروهای فکری دانشجویی در تداوم نهضت ضد استکباری به خوبی نمود یافت. این قدرت را نباید هیچ گاه دست کم گرفت. این روز هر سال در تاریخ برایمان تکرار می‌شود و به ما یادآوری می‌کند که تنها اسلحه، سلاح کار ساز در برابر نفوذ تفکر استکباری نبوده و نیست و سلاح تفکری و مبارزه در جبهه فرهنگی اثر گذارترین نمونه‌های مبارزه در نهضت آزادی بخش ضد استکباری خواهد بود. دانشجوی آگاه و با بصیرت ایرانی در طول تاریخ مبارزاتی خود هرگز اجازه نفوذ به بیگانگان نداده و نخواهد داد. امروز خوشبختانه آرمانخواهی، مطالبه‌گری و استکبار ستیزی هدف روشن جنبش‌های دانشجویی‌اند، فریادهایی که در حنجره جوانان ما نه تنها خشک نمی‌شوند، بلکه هر روز با روشنتر شدن ابعاد تازه‌ای از نیات و عملکرد استکبار این فریاد کوبنده‌تر نیز می‌گردد. برخی نمی‌خواهند از دریچه مکتب اسلام ناب و انقلاب، به آمریکایی که همیشه دشمن بزرگ است نگاه کنند. آن‌وقت درست در لحظه‌ای که استخوان توی گلویشان، دارد نفسشان را بند می‌آورد، اگر بتوانند آن را بالا می‌آورند، اما حواسشان نیست که آثار بدش همه جا پخش شده است. یکی از محرک‌ها در تداوم نهضت استکبار ستیزی این است که جوانان در باب مستندات روشن این جریان مسموم تاریخی مطالعه کنند و از اهل‌فن پرسش‌هایی مطرح نمایند.