کنایه وزیر بهداشت به معرفی یک نفر مقصر در تصادف قطار تبریز:
انشاءالله سایر ارگانها در حادثه سمنان درست عمل کرده باشند
وزیر بهداشت با بیان اینکه در حادثه تصادف دو قطار در سمنان همه قصورات تنها در یک بیمسئولیتی فرد خلاصه شد و صحبتهای دیگری مطرح نشده است، گفت: انشاءالله سایر ارگانها در این زمینه درست عمل کرده باشند.
به گزارش فارس، سید حسن قاضیزاده هاشمی در دومین کنگره تروما اظهار داشت: مشکل تروما منحصر به دفاع مقدس نیست و این مسئله در کشور ما در حال تبدیل شدن به یک مصیبت بزرگ برای خانوادههای ایرانی شده است.
قاضیزاده هاشمی افزود: بدتر از آن شرایطی بوده که در نظام سلامت میلیاردها تومان برای درمان برخی از بیماریها هزینه میشود در حالی که به مسئله پیشگیری از سوانح ترومایی که مهمترین آن حوادث جادهای است توجه چندانی نمیشود.
وی ادامه داد: در سال حدود 18 هزار نفر بر اثر حوادث ترومایی میمیرند و 200 هزار معلول با گرفتاری روحی شدید تا آخر عمر خود با معلولیت سر میکنند لذا پیشگیری در زمینه تروما بسیار حائز اهمیت است.
هاشمی گفت: راهاندازی سامانه اورژانس در این زمینه بسیار مؤثر است و تأمین کمبودها و ساماندهی اورژانس هوایی قطعاً تا درصد قابل توجهی میتواند عوارض ماندگار ناشی از حوادث تروما را کاهش دهد.
وی خاطر نشان کرد: ارجاع سریع مصدوم به نزدیکترین محل درمان و اعمال اصول کامل و صحیح انتقال آن و همچنین ارتقاء اورژانس هوایی در زمینه کاهش حوادث ترومایی به شدت مؤثر است.
وزیر بهداشت با تأکید بر اینکه حوادث تروما قابل پیشگیری است،گفت: قطعاً نمیتوان همه انتظارات را از وزارت بهداشت داشت زیرا همکاری دستگاهها در این زمینه باید به گونهای باشد تا منجر به کاهش حوادث و سوانح ترافیکی که مهمترین عامل بروز مرگهای ناشی از تروما در کشور است، شود.
وی با اشاره به اینکه با افزایش تولید خودروها حوادث تروما و کشتههای ناشی از آن برای مردم نوعی عادت شده است، گفت: افراد جامعه به شنیدن این اخبار عادت کردهاند مثلاً این مسئله که هفتهای دو هواپیما سقوط کند و همه افراد آن بمیرند امری عادی تلقی شده است.
هاشمی تأکید کرد: همکاری قوه مقننه، مجریه و قضاییه تأسفآور است البته اگر بگویم برایم حاشیهساز میشود و اگر نگویم هم نمیشود.
وزیر بهداشت تصریح کرد در چنین کشوری با فرهنگ و تمدن انقلابی غنی، جوانانمان در بهترین دهه سنی به راحتی در حوادث ترافیکی جان خود را از دست میدهند.
هاشمی ادامه داد: سالها اتومبیل میسازیم در حالی که میتوانیم تحقیق کنیم کدام اتومبیلها بیشترین بار حوادث را به وجود آورده البته اگر حرفی در این زمینه گفته شود میگویند اشتغال را از بین میبرید.
وی تصریح کرد: کوتاهیها در این زمینه بار مالی بر دوش سلامت گذاشته است که این مسائل قابل کنترل است، البته به شرطی که رانت یا خط ویژهای در این زمینه وجود نداشته باشد.
هاشمی اظهار داشت: در موضوع صنعت و نظایر آن مالیات محدود ایجاد میکنیم تا کنترلهایی صورت گیرد اما این مسئله به شرطی قابل قبول است که تبعیضی وجود نداشته باشد.
وی خاطرنشان کرد: اگر چه سالها آمار تصادفات ثابت مانده ولی متأسفانه اکنون پنجمین کشور دنیا با بیشترین میزان کشتههای تصادفات و معلولیت سوانح ترافیکی هستیم همچنین از نظر وجود قربانیان سنین پایین در این زمینه بالاترین رتبه را داریم.
هاشمی اضافه کرد: سؤال من به عنوان وزیر بهداشت این است که ما در کجای این نظام تصمیمگیری قرار داریم؟! هیچ جا؛ باید آنقدر بایستیم که اتومبیلی تصادف کند یا حادثه ترافیکی روی دهد و برویم درمان کنیم. نظام بیمهای هم ذخایرش در این زمینه محدود است پس چرا اقدامات پیشگیرانه صورت نمیگیرد.
وی تصریح کرد: موتورسیکلت مهمترین عامل مرگ و میر در کشور است اما چرا مسئولان تولید آن را متوقف نمیکنند در حالی که میدانند این وسیله اصلیترین علت مرگ و میر جوانان بوده است.
وزیر بهداشت عنوان کرد: در این زمینه فقط در برخی مباحث از صنعت سؤال میشود و این مسئله مطرح نیست که چه کسی اجازه تولید میدهد و همه انتظار از حوزه درمان دارند.
هاشمی گفت: در حادثه تصادف دو قطار در سمنان همه قصورات تنها در یک بیمسئولیتی فرد خلاصه شد و صحبتهای دیگری مطرح نشده است. انشاءالله سایر ارگانها در این زمینه درست عمل کرده باشند.
وی افزود: قطعاً در استانی که این حادثه رخ داده است ستاد بحرانی وجود داشته و حالا برای ما سؤال مهم این است که اورژانس در زمان بروز حادثه در چه زمانی حضور یافته و یا آب آتشنشانی آن لحظه کجا بوده است.
وزیر بهداشت ادامه داد: ستاد کنترل ترافیک جادهای که مسئول ساماندهی سریع وضعیت جادهای و راهگشایی برای تیم اورژانس است آن لحظه کجا بوده و به طور کلی چگونه این بحران مدیریت شده است.
هاشمی تصریح کرد: باید در این زمینه برخوردی شود تا درس عبرتی باشد و در واقع از بروز چنین حوادثی پیشگیری شود. لذا اگر خاطی در این زمینه است خواهشاً دلرحمی نکنید و همانطور که انقلابی هستید انقلابی رفتار کنید و نوع عملکرد بازدارنده باشد نه دلسوزانه.
وی افزود: شاید درست نباشد بگویم ولی مردم ما به قضا و قدر معتقدند و با وجود اینکه مردم نجیبی داریم زمانی که حادثهای رخ میدهد میگویند قدر بوده و راضی میشوند در حالی که مهمترین مسئله پیشگیری از حوادث است.
وزیر بهداشت با اشاره به حادثه تروریستی حله عراق،گفت: شاید حوادث ترافیکی یا برخورد قطارها در سمنان تا حدی قابل پیشگیری باشد ولی برای حادثه اربعین این مسئله قابل پیشگیری نبوده چرا که همه ما اطلاع داریم که راهپیمایی اربعین با چه شرایطی و با چه امنیت کاملی برای زائران برگزار شد اما بعد از آن نگاه امنیتی کمی فروکش کرد.