kayhan.ir

کد خبر: ۹۱۶۴
تاریخ انتشار : ۱۷ فروردين ۱۳۹۳ - ۲۲:۰۱

کوتاه از ایران

ممنوعیت حفر تونل بهشت‌آباد
شهرکرد- باشگاه خبرنگاران: استاندار چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: پس از پیگیری‌های فراوان مسئولان این استان، شورای عالی آب کشور، ادامه حفر تونل انتقال آب بهشت‌آباد را ممنوع اعلام کرد.
قاسم سلیمانی افزود: بر اساس تصمیم شورای عالی آب مقرر شده تا اجرای پروژه انتقال آب بهشت‌آباد از طریق ثقلی- پمپاژ و با رعایت حقوق ساکنان سرچشمه و فقط برای مصارف آشامیدنی اجرا شود. استاندار چهارمحال و بختیاری گفت: هیچ کس در این استان مخالف انتقال آب مازاد به سایر حوزه‌ها نیست اما در اجرای این گونه طرح‌ها باید اصول علمی و حق آبه ساکنان سرچشمه رعایت شود.
وی تصریح کرد: آب مازاد بایستی با روش‌های علمی آن هم به وسیله لوله برای مصرف آشامیدن منتقل شود.
در چند سال اخیر طرح انتقال آب از منطقه بهشت‌آباد شهرستان اردل به فلات مرکزی ایران که به طرح بهشت‌آباد شهرت دارد با مخالفت‌های مردم و کارشناسان استان‌های چهارمحال و بختیاری و خوزستان در نحوه اجرا روبه‌رو شده است.

تولید روزانه 640 میلیون مترمکعب گاز

عسلویه- فارس: مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران گفت: زمستان سال گذشته با تلاش صورت گرفته تولید گاز به تولید روزانه 640 میلیون مترمکعب نیز رسید که رقمی بسیار خوب است.
رکن‌الدین جوادی تصریح کرد: با توجه به سردی هوا در مناطقی از کشور، میزان مصرف روزانه به بیش از 750 میلیون مترمکعب گاز در روز رسید که با کمبود گاز مواجه شدیم.
وی اضافه کرد: میزان تولید گاز در کشور با راه‌اندازی فازهای جدید و در دست احداث در منطقه پارس جنوبی افزایش می‌یابد که انتظار داریم این مهم در کمترین زمان محقق شود.
این مسئول گفت: حدود 50 درصد گاز کشور در منطقه پارس جنوبی تولید می‌شود و امسال تلاش می‌شود میزان برداشت گاز از این منطقه افزایش یابد.
جوادی اذعان داشت: تلاش می‌کنیم امسال با افزایش تولید گاز از محل فازهای اولویت‌دار پارس‌جنوبی، بیش از 80 میلیون مترمکعب از کسری گاز سال گذشته جبران و نیمی از نیاز گازی کشور از محل تولید داخلی تامین شود.

افزایش سرمایه‌گذاری در کیش

کیش- واحد مرکزی خبر: معاون اقتصادی و سرمایه‌گذاری سازمان منطقه آزاد کیش از 45 هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری در این جزیره در سال 92 خبر داد.
علی جیرفتی گفت: این میزان سرمایه‌گذاری، 30 درصد بیشتر از سال 92 بود. وی افزود: سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی این مبلغ را برای ساخت 22 طرح در حوزه‌های گردشگری و تفریحی، داروسازی، ساخت تجهیزات پزشکی، خدمات فنی مهندسی نفت و صنایع غذایی هزینه می‌کنند.
جیرفتی گفت: 80 درصد سرمایه کارآفرینان، در حوزه گردشگری و بقیه در سایر حوزه‌ها سرمایه‌گذاری شده است.
وی اضافه کرد: در میان سرمایه‌گذاران، یک شرکت اروپایی، 15 میلیون یورو در حوزه ساخت تجهیزات پزشکی سرمایه‌گذاری کرده است.

ساخت خودروی بدون سرنشین

کرمانشاه- واحد مرکزی خبر: خودروی بدون سرنشین در یک واحد پارک علم  و فناوری کرمانشاه ساخته شد. مدیرعامل این واحد پارک علم و فناوری گفت: این خودروی پژوی بدون سرنشین برای کنترل ربات‌های نظامی طراحی شده و دارای گیربکس اتوماتیک است که علاوه بر گیربکس اتوماتیک فرمان برقی و ترمز برقی هم بر روی آن نصب شده است.
فرزاد صحرارو افزود: نمونه آزمایشی این طرح در نمایشگاه وزارت دفاع، مورد آزمایش قرار گرفت و تایید شد.
وی گفت: سلاح الکتریکی هم که یکی دیگر از طرح‌ها است که می‌توان بر روی آن نصب کرد که با نصب سلاح این خودروی بدون سرنشین در درگیری بدون نیروی انسانی بسیار موثر خواهد بود.