kayhan.ir

کد خبر: ۹۱۶۳
تاریخ انتشار : ۱۷ فروردين ۱۳۹۳ - ۲۲:۰۰
صالح‌آبادی:

ساختار سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه تسهیل می‌شود

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: برنامه‌های توسعه‌ای بازار سرمایه در سال 93 ادامه یافته و ساختار سرمایه‌گذاری در این بازار تسهیل می‌شود.
علی صالح‌آبادی گفت: امسال صنایعی که از نظر سودآوری و مواردی که بر روی شاخص‌ها اثرگذارند، پیگیری‌های بیشتری از مراجع ذیصلاح انجام می‌شود. از نظر زیرساخت‌های بازار سرمایه هم‌همچنان برنامه‌های توسعه‌ای مفصلی پیش‌بینی شده است تا ساختار سرمایه‌گذاری در بازار تسهیل شود.
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: در سال 93، در چارچوب سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، بازار سرمایه نقش مهمی را به ویژه در حوزه کمک به تولید، صنعت، تامین مالی بنگاه‌های اقتصادی مبتنی بر سرمایه‌های داخلی و خارجی، کمک به توسعه صادرات محصولات تولیدی شرکت‌های بورسی، نقش موثرتر شرکت‌های بورسی در فضای کلی اقتصاد، کمک به رشد اقتصادی و توسعه ظرفیت‌های تولید در کشور ایفا خواهد کرد.
وی با بیان این مطلب که موارد مربوط به اقتصاد دانش بنیان که در سیاست‌های اقتصادی مقاومتی است نیز با راه‌اندازی بورس ایده در سال 93 عملیاتی می‌شود، در خصوص عملکرد بازار سرمایه در سال 92 گفت: خوشبختانه سال 92 در مجموع سال خوبی بود. شاخص‌ها وضعیت مطلوبی داشتند و برای نخستین بار ارزش بازار سرمایه از رشد قابل توجهی برخوردار بود. ارزش معاملات بورس تهران از 95 هزار میلیارد تومان فراتر رفت که نسبت به سال 91 که 26 هزار میلیارد تومان بود، چهار برابر شد.
سخنگوی سازمان بورس اضافه کرد: دفعات معاملات هم به حدود 17 میلیون دفعه رسید که نسبت به سال 91 که پنج میلیون دفعه بود، بیش از سه برابر شد. این رشد نشان از نقدشوندگی بیشتر بازار سرمایه در سال 92 دارد و این امر یکی از موارد با اهمیت بازار در سال 92 بود.
وی تصریح کرد: ارزش بازار سرمایه در سال 92 به حدود 385 هزار میلیارد تومان رسید که نسبت به ابتدای سال که 170 میلیون دفعه بود، بیش از سه برابر شد، این رشد نشان از نقدشوندگی بیشتر بازار سرمایه در سال 92 دارد و این امر یکی از موارد با اهمیت در سال 92بود.
وی تصریح کرد: ارزش بازار سرمایه در سال 92 به حدود 385 هزار میلیارد تومان رسید که نسبت به ابتدای سال که 170 هزار میلیارد تومان بود، دو برابر شد. در سال 92، شاخص کل از 38 هزار واحد در ابتدای سال به 79 هزار واحد رسید که نشان از بازدهی بیش از 100 درصدی این متغیر دارد. البته در این مسیر افت و خیزهایی وجود داشت، اما روند کلی بازار مثبت بود. به ویژه در هفته پایانی رو به رشد شد و همواره تاکید داشته‌ام که بازار سرمایه ریسک دارد و ریسک جزء ذات بازار سرمایه است.سخنگوی سازمان بورس با اشاره به اینکه سرمایه‌گذارانی که به بورس می‌آیند، از ریسک بالاتری نسبت به سایر بازارها برخوردارند، ابراز داشت: البته اوراق مشارکت، اوراق مرابحه و اجاره هم در بازار سرمایه وجود دارد و این اوراق بدون ریسک است و سود ثابتی می‌دهد، بنابراین سرمایه‌گذارانی که ریسک گریزتر هستند، می‌‌توانند این ابزار را خریداری کنند و  سرمایه‌گذاران ریسک‌پذیر می‌توانند وارد معاملات سهام شوند.