kayhan.ir

کد خبر: ۹۱۶۱
تاریخ انتشار : ۱۷ فروردين ۱۳۹۳ - ۲۲:۰۰
به دلیل کاهش شدید بارندگی

سمنان در صدر استان‌های خشک قرار گرفت

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای سمنان از کاهش شدید بارندگی در این استان در سال آبی جاری خبر داد و گفت: این مسئله سمنان را در صدر استان‌های خشک کشور قرار داده است.
«اتابک جعفری» به ایرنا افزود: میزان بارش در سال آبی 92-93 نسبت به سال قبل آن 36 درصد و نسبت به دراز مدت 32 درصد منفی است.
وی با بیان اینکه کاهش بارندگی و خشکسالی، افت سفره‌‌های زیرزمینی آب را در این استان به دنبال داشته است، گفت: آب در سفره‌های زیرزمینی این استان 66 درصد افت دارد.
جعفری با اشاره به اینکه 87 درصد از مصارف آبی استان سمنان از منابع زیرزمینی تامین می‌شود، اظهار داشت: از بیش از یک میلیون و 183 هزار متر مکعب مصارف آبی این استان یک میلیون و 39 هزار متر مکعب آب در بخش کشاورزی،‌‍ 109 میلیون متر مکعب در بخش آشامیدن و بقیه در بخش صنعت مصرف می‌شود.
وی به تاثیر خشکسالی بر منابع آبی استان سمنان اشاره کرد و گفت: بروز خشکسالی تهدیدی جدی برای سفره‌های آب زیرزمینی به دلیل کاهش تغذیه زیرزمینی و افزایش برداشت از سفره‌ها از طریق حفاری چاه‌های غیرمجاز و اضافه برداشت از طریق افزایش دبی و یا ساعت کارکرد می‌شود و برای جلوگیری از این آثار، انجام اقدامات نظارتی و حفاظتی ضروری است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای سمنان با تاکید بر لزوم مقابله با اثرات خشکسالی بر منابع آبی خواستار مصرف بهینه آب در این استان شد.