kayhan.ir

کد خبر: ۹۱۵۴۶
تاریخ انتشار : ۱۲ آذر ۱۳۹۵ - ۲۰:۵۶
دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگری:

دستگاه‌های دولتی حاضر به استفاده از کالاهای باکیفیت داخلی نیستند

دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگری تاکید کرد مصرف انبوه کالاهای خارجی در وزارتخانه‌ها نشان از تبلیغاتی بودن شعارهای رئیس‌جمهورمبنی بر داشتن دغدغه برای اشتغال جوانان است.



سیدهادی ابوی در گفت‌وگو با فارس،‌ در پاسخ به این پرسش که آیا ادعای رئیس‌جمهور مبنی بر داشتن دغدغه اشتغال جوانان با وجود سیاست‌های ضداشتغالی در کشور همخوانی دارد یا خیر،‌ اظهار داشت: خیر، دولت اگر واقعاً به فکر اشتغال جوانان و رفع مشکلات آنان بود، حداقل با استفاده از کالاهای تولید داخل و کاهش واردات، خود را ثابت می‌کرد.
وی افزود: تعطیلی کارخانجات تولیدی کشور از یکسو و بلاتکلیفی حجم زیادی از فارغ‌التحصیلان دانشگاهی از سوی دیگر نشان از عدم وجود دغدغه‌مندی و تبلیغاتی بودن شعارهای رئیس‌جمهور دارد.
ابوی با ذکر مثالی درباره عدم توجه به تولید داخل در کشور، تصریح کرد: دو هفته پیش نشستی با یکسری کارخانجات تولیدی کشور پیرامون مسائل و مشکلات آنان داشتیم که با وجود داشتن دستگاه‌ها و توانمندی‌های لازم در حال تعطیلی بودند.
وی افزود: در این نشست مسئولان سپاه هم حضور داشتند تا به مشکلات آنان رسیدگی شود، این کارخانجات با تولید لامپ‌های کم مصرف و صرفه‌جویی برای کشور، انبارهای پر از کالا دارند و دستگاه‌های دولتی حاضر به خرید از این کارخانجات نیستند.
دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگری گفت: تمام دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها مملو از کالاهای خارجی و مخصوصاً چینی شده‌اند و به بهانه ارزان بودن کالاهای خارجی از کالاهای تولید داخل استفاده نمی‌کنند،در حالی که کارخانجات داخلی با کیفیت برتر و ضمانتنامه‌های لازم محصول را تحویل می‌دهند، اما باز هم کسی حاضر به خرید از آنها نیست.
ابوی گفت:‌ با وجود شعارهای جالب پیرامون داشتن دغدغه اشتغال، دستگاه‌ها هیچ‌گونه همکاری نمی‌کنند و از طرفی ادارات دولتی همواره در حال سنگ‌اندازی و فشار به بخش تولید هستند که منجر به بی‌انگیزگی و بی‌میلی آنان به ادامه کار شده است.
وی با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی به استفاده از ظرفیت‌های تولید داخل کشور و توانمندی‌های ملی اشاره دارد،‌ گفت: اگر سیاست‌های اقتصاد مقاومتی مورد توجه دولتمردان بود، به جای پرداختن به حواشی برجام، اقدامات عملی برای بخش تولیدی کشور برای تبدیل مشکلات و چالش‌ها به فرصت، انجام می‌شد.وی مهمترین مشکلات بخش تولید را عدم سیاست‌گذاری واحد و همچنین ورود انبوه کالاهای خارجی عنوان کرد و گفت: اگر مسئولان واقعاً دغدغه بخش تولید و اشتغال کشور را داشتند، حداقل جلوی واردات بی‌رویه و مشابه تولید داخل را می‌گرفتند.دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگری پیشنهاد کرد که دولت به جای حرف و شعار به صورت عملیاتی مشوق‌هایی را برای بخش تولید ایجاد کند تا انگیزه و رغبت برای ایجاد اشتغال از مسیر ایجاد بنگاه‌های تولیدی فراهم شود. ابوی افزود: با وضعیت فعلی، کارگران واحدهای تولیدی وضعیت چندان مناسبی ندارند و در حق آنها اجحاف بسیاری صورت گیرد. در چنین شرایطی به دلیل تعطیلی کارخانه‌ها و همچنین بیکاری کارگران شاهد نارضایتی‌های گسترده هستیم.