kayhan.ir

کد خبر: ۹۱۴۱
تاریخ انتشار : ۱۷ فروردين ۱۳۹۳ - ۲۱:۴۱
سردار احمدی‌مقدم اعلام کرد

مبارزه با سرقت و افزایش توان کشف مواد مسروقه اولویت اصلی ناجا در سال 93


سرویس اجتماعی-
فرمانده نیروی انتظامی، مبارزه با سرقت، افزایش توان کشف، تقویت ناوگان حمل‌ونقل و بهبود ایمنی و کیفیت خودروها را جزو اولویت‌های مهم ناجا در سال 93 اعلام کرد.
به گزارش کیهان سردار اسماعیل احمدی‌مقدم دیروز در اولین نشست خبری خود با اصحاب رسانه در سال 93 با اشاره به برنامه‌های ویژه نیروی انتظامی در ایام نوروز گفت: طرح نوروزی ناجا از 15 اسفند 92 آغاز و تا پانزدهم فروردین 93 ادامه یافت که در آن ناجا با تعامل و همکاری با سایر دستگاه‌ها توانست به موفقیت‌های مطلوبی دست یابد.
وی در ادامه اظهار داشت: در نوروز امسال سرقت در اغلب موارد با کاهش روبرو بوده است به جز سرقت خودرو که با افزایش 12 درصدی و سرقت خرد (زیر 100 هزار تومان) با افزایش 3 درصدی مواجه بوده است که در مجموع در سرقت‌ها افزایش یک درصدی را به همراه داشته است.
سردار مقدم ادامه داد: در محدوده زمانی یاد شده 15 درصد کاهش کیف‌قاپی، 13 درصد کاهش سرقت مسلحانه و 18 درصد کاهش سرقت به عنف داشتیم.
وی تاکید کرد: در اجرای طرح‌های مبارزه با مالخران نیز نیروی انتظامی با همکاری قوه قضائیه اقدامات خوبی را به اجرا درآورده که باعث کشف 77 درصدی سرقت‌ها با افزایش 12 درصدی نسبت به مدت مشابه در سال گذشته شده است.
سردار احمدی‌مقدم ادامه داد: در ماه‌های ابتدایی سال 92 چهل درصد افزایش سرقت‌ها را داشته‌ایم که این میزان در تابستان کاهش یافته و در ماههای پایانی سال به کنترل نسبی رسیده بود و در مجموع سال کاهش 22 درصد افزایش سرقت نسبت به سال 91 را داشته‌ایم که از این میزان 67 درصد کشف شده که نشان دهنده بهبود دو درصدی نسبت به سال گذشته بوده است.
وی ادامه داد: سال گذشته در آمار قتل رشد نداشته‌ایم و هزار و نهصد و هشت مورد قتل در سال 92 رخ داده که نسبت به سال قبل دو فقره کمتر بوده است.
فرمانده نیروی انتظامی ناجا در ادامه با اشاره به اینکه جمع سرقت‌ها در پایتخت 33 درصد بوده است گفت: اگر کل استان تهران را محاسبه کنیم به 37 درصد می‌رسد و استان‌های خراسان‌رضوی با 9/5 درصد، اصفهان با 6/1 درصد، فارس با 5/5 درصد و خوزستان با 5/2 در رتبه‌های بعدی قرار دارند که در مجموع این استان‌ها شصت درصد آمار سرقت‌ها را به خود اختصاص دادند.
سیستان و بلوچستان رتبه اول قتل
 در سال 92
سردار احمدی مقدم در ادامه صحبت‌هایش ضمن اشاره به آمار قتل در سال گذشته اظهار داشت: پارسال استان سیستان و بلوچستان با 231 فقره قتل در رتبه نخست و استان خوزستان با 204 فقره، تهران با 163 فقره و فارس با 156 فقره و خراسان‌رضوی با 113 فقره به ترتیب در رتبه‌های بعدی قرار دارند که این 5 استان مجموعاً 44 درصد آمار قتل را تشکیل می‌دهند.
وی همچنین با اشاره به کشف 500 تن مواد مخدر توسط نیروی انتظامی اظهار داشت: بیشترین کشفیات مواد مخدر در استان هرمزگان با 87 تن بود که 17 درصد کشفیات را تشکیل می‌دهد کرمان با 86 تن و یگان‌های مرزی با 72 تن، 14 درصد کشفیات و سیستان و بلوچستان با 42 تن 9 درصد کشفیات را به خود اختصاص داده‌اند.
مبارزه با سرقت اولویت اول پلیس در سال جاری
سردار احمدی‌مقدم با اشاره به اولویت‌های پلیس در سال 93 ادامه داد: از جمله اهداف اصلی پلیس در سال 93 تعالی فردی و سازمانی، تجهیزسازی خدمات توسط فناوری‌ها، بهبود ساختارها، تلاش در جهت حرفه‌ای سازی ماموریت‌ها و تمرکز بر حوزه تعالی فردی و سازمانی است.
وی افزود: در حوزه ماموریت‌ها اولویت اول مبارزه با سرقت و افزایش توان کشف است و همچنین با توجه به اینکه از دو سوم اموال کشف شده در سرقت‌ها تنها یک سوم به دست مردم می‌رسد و نیمی از آنها به دلیل اینکه توانایی تشخیص آنها نیست در پارکینگ‌ها باقی می‌ماند. لذا در تلاش هستیم تا با همکاری قوه قضائیه راه‌حلی در این خصوص اندیشیده شود.
وی ادامه داد: اولویت بعدی پلیس، مبارزه با مواد مخدر به‌عنوان دومین خواسته مردم از پلیس است و تلاش می‌کنیم مرزهای خاکی با پاکستان به کنترل نسبی برسد؛ چرا که از 77 شهید نیروی انتظامی در سال 92، 41 شهید مربوط به سیستان و بلوچستان است که نشان‌دهنده نیاز به سرمایه‌گذاری در مرزها است.
سردار احمدی‌مقدم افزود: در حوزه بعدی اولویت راهنمایی رانندگی تقویت ناوگان حمل‌ونقل و بهبود ایمنی و کیفیت خودرو در کنار افزایش بهبود جاده‌ای است که قول‌های مساعدی از سوی وزارت راه در این زمینه داده شده است.
سردار احمدی‌مقدم در ادامه در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران مبنی بر تاثیر افزایش قیمت‌ها بر افزایش جرائم به ویژه سرقت خاطرنشان کرد:‌ افزایش قیمت‌ها تاثیر مستقیمی با افزایش جرائم به ویژه سرقت دارد که سال گذشته نیز شاهد بودیم که با هدفمندسازی یارانه‌ها کاهش چشمگیری در سرقت‌ها داشته‌ایم و با نوسانات ارز نیز افزایش سرقت‌ها را داشتیم اما با مجموعه تمهیداتی که دولت اندیشیده امیدواریم بهبود وضع اقتصادی را شاهد باشیم.
وی همچنین در مورد چرایی واگذاری 300 کیلومتر از مرزهای شرقی به سپاه گفت: مقامات مسئول این گونه تشخیص داده و ما نیز احساس کردیم با توجه به یگان آماده و گروه مهندسی سپاه کمک خوبی برای ناجا هستند اما این مسئله دائمی نیست و برای سرعت بخشیدن به انسداد مرزهاست و پس از آن این مسئولیت بار دیگر به ناجا محول می‌شود.