kayhan.ir

کد خبر: ۹۱۳۵
تاریخ انتشار : ۱۷ فروردين ۱۳۹۳ - ۲۱:۴۰

انتقال 14 زندانی ایرانی محبوس در آذربایجان به کشور

14 نفر از زندانیان ایرانی محبوس در جمهوری آذربایجان دیروز با حضور جمعی از مقامات مرزبانی و قضایی دو کشور تحویل مسئولان ایرانی شده و از گمرک مرکزی آستارا به کشورمان منتقل شدند.
به گزارش خبرنگار ایرنا، انتقال این زندانیان بر اساس موافقت‌نامه مبادله مجرمین بین دو کشور انجام شد و در جریان آن 14 زندانی مرد ایرانی در بند جمهوری آذربایجان تحویل مسئولان قضایی و سیاسی ایران شدند.
زندانیان ایرانی مبادله شده بلافاصله توسط یک دستگاه مینی‌بوس به زندان حویق در حد فاصل شهر آستارا و تالش منتقل شدند تا پس از طی مرحله قرنطینه بهداشتی و سلامت، برای سیر مراحل قانونی تحویل مراجع امنیتی و قضایی مرتبط شوند.
رئیس اداره زندان شهرستان مرزی بندر آستارا هنگام تحویل این زندانیان درگفت‌وگو با خبرنگار ایرنا، ایجاد شرایط برای ملاقات خانواده زندانیان و اجرای قانون عادلانه در حق این افراد را از جمله اهداف انتقال زندانیان در بند جمهوری آذربایجان ذکر کرد و گفت: امیدواریم ایرانیان در کشورهای همجوار کارهایی را که منجر به دستگیری و زندانی شدن می‌شود، انجام ندهند.
عظیم محمدنژاد افزود: این افراد اغلب بیش از پنج سال سابقه زندانی  شدن در آذربایجان به اتهام حمل و خرید و فروش مواد مخدر را دارند که با رایزنی مسئولان سفارت جمهوری اسلامی ایران در باکو آزاد شده‌اند.
وی بیان کرد: قرار است این افراد مابقی دوران محکومیت خود را در زندان‌های داخلی کشورمان سپری کنند.
مبادله امروز زندانیان بین ایران و جمهوری آذربایجان، نوزدهمین مرحله از مبادله زندانیان بین دو کشور محسوب می‌شود.
به گزارش ایرنا، انتقال زندانیان ایرانی محبوس در جمهوری آذربایجان در پی سفر سال گذشته کمال‌الدین حیدراوف وزیر امور حوادث غیرمترقبه جمهوری آذربایجان و در آستانه سفر الهام علی اوف رئیس‌جمهوری این کشور به ایران انجام گرفته است.
در نخستین روز از سال 93 نیز 11 نفر از زندانیان ایرانی محبوس در جمهوری آذربایجان به مناسبت عید نوروز تحویل ایران شدند.
هم‌اکنون بیش از 250 نفر از ایرانیان در زندان‌های جمهوری آذربایجان دوران محکومیت خود را طی می‌کنند.