kayhan.ir

کد خبر: ۹۱۲۵
تاریخ انتشار : ۱۷ فروردين ۱۳۹۳ - ۲۱:۰۱

زمینه‌چینی کشورهای عضو ناتو برای اعزام نیرو به شرق اوکراین

فرمانده ناتو در اروپا از اعزام نیروی زمینی به شرق اروپا با هدف مقابله با روسیه خبر داد.
ژنرال «فیلیپ بریدلاو»، فرمانده سازمان پیمان آتلانتیک‌شمالی(ناتو) در مصاحبه با سی‌ان‌ان اعلام کرد، ناتو در حال بررسی گزینه‌های مختلف برای مقابله با تحرکات نظامی احتمالی روسیه در قبال اوکراین است.
وی اعزام نیروی زمینی به شرق اروپا را از جمله این گزینه‌ها خواند.
وی در پاسخ به سوالی در خصوص میزان اطلاعات ناتو از فعالیت‌های نظامی روسیه در مناطق مرزی اوکراین گفت: هیچ نشانه‌ای که ثابت کند، نظامیان روس از این مناطق عقب‌نشینی کرده‌اند وجود ندارد و تنها یک گروه کوچک از واحدهای عظیم نظامی روسیه در مرز اوکراین جا به جا شده‌اند. به گفته «بریدلاو» جا به جایی این گروه کوچک به معنی بازگشت نظامیان روسیه به پادگان‌هایشان نیست... روسیه اکنون حدود 40 هزار نیرو در مرزهای اوکراین مستقر کرده و این کل ماجرا نیست.
از زمان الحاق شبه جزیره استراتژیک کریمه به روسیه که با برگزاری رفراندوم در این منطقه صورت گرفت، تنش‌ها بین غرب و روسیه به اوج خود رسیده است. علاوه بر تحرکات نظامی و رجزخوانی‌های دو طرف، طرفین یکدیگر را آماج اتهامات مختلف قرار داده‌اند. این دو حتی تحریم‌های مختلفی نیز علیه یکدیگر اعمال کرده و تهدید به افزایش آنها حتی در صورت ورود خسارت به منافع کشورشان، کرده‌اند این مسئله اما بیش از هر کس به ضرر مردم اوکراین تمام شده چرا که «کیف» هنوز از بحران امنیتی و سیاسی خارج نشده، با بحران سنگین اقتصادی مواجه شده است.
دیروز اتحادیه اروپا و تنی چند از سران بلندپایه این قاره اعلام کردند، روسیه باید هرچه سریعتر از کریمه خارج شود، در غیر این صورت با تحریم‌های بیشتر مواجه خواهد شد. وزرای خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا در نشست دو روزه‌ای که دیروز پایان یافت تأکید کردند باید هر چه سریعتر راهی برای برون‌رفت از این بحران بیابند. کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در این نشست غیررسمی گفت اروپا آماده انجام اقداماتی است و علیه تهدیدهای روسیه در قبال اوکراین متحد عمل می‌کند. وی خروج‌ نظامیان روسیه از کریمه و مناطق مرزی اوکراین را امری «ضروری» دانست. آنگلا مرکل صدراعظم آلمان نیز برای چندمین بار بر اعمال تحریم‌های بیشتر علیه روسیه تأکید کرد. مسکو اما در قبال این فشارها اعلام کرد، تحریم‌ها هرگز روسیه را از تصمیم خود درباره «کریمه» منصرف نخواهد کرد.
رئیس مجلس دومای روسیه گفت، الحاق کریمه تصمیمی است که از سوی اکثریت ساکنان این منطقه اتخاذ شده است.
همزمان، پس از مطرح شدن خبری مبنی بر تصمیم اوکراین به خروج از جامعه مشترک‌المنافع (همسود)، نخست‌وزیر روسیه تهدید کرد، کیف را به شدت تنبیه خواهد کرد.
به گزارش فارس به نقل از روزنامه «وزگلاد»، دیمتری مدودف گفت اگر اوکراین از جامعه کشورهای مشترک‌المنافع خارج شود و یا بخش اقتصادی توافقنامه با اتحادیه اروپا را امضا کند، این کشور تدابیری برای دفاع از بازار کشاورزی خود در چارچوب تشریفات سازمان تجارت جهانی به کار خواهد گرفت.