kayhan.ir

کد خبر: ۹۱۲۱
تاریخ انتشار : ۱۷ فروردين ۱۳۹۳ - ۲۱:۰۰

عبدالله عبدالله خود را پیشتاز انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان خواند

«عبدالله عبدالله» از نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان، خود را پیشتاز این انتخابات اعلام کرد.
به گزارش خبرگزاری فارس، در حالی که نتیجه نهایی انتخابات ریاست‌جمهوری و شوراهای استانی روز شنبه افغانستان 23 اردیبهشت به طور رسمی اعلام خواهد شد، «عبدالله عبدالله» عصر شنبه طی یک کنفرانس مطبوعاتی در کابل اعلام کرد: بنا بر اعلام ستاد انتخابات ریاست جمهوری و براساس آرای شمارش شده، من پیشتاز رقابت‌های انتخاباتی هستم. پیش از این نیز یک مرکز نظرسنجی در افغانستان پیش‌بینی کرد بیش از 70 درصد آرا متعلق به عبدالله عبدالله خواهد بود.
عبدالله عبدالله از مجاهدان سابق افغانستان است و در دولت نخست «حامد کرزای» پست وزارت خارجه را برعهده داشته است.
عبدالله عبدالله افزود: اما این نتایج اولیه بوده و هنوز زود است که درباره برنده یا بازنده بودن خود بخواهم صحبت کنم.
برخی از منابع افغانستان مشارکت مردم در انتخابات روز شنبه را 58 تا 60 درصد اعلام کرده‌اند. این رقم برای کشور ناامن و بحران‌زده‌ای مثل افغانستان بسیار بالا است.
استقبال بی‌نظیر مردم، از جمله زنان، تروریست‌های طالبان را در شرایط دشواری قرار داده است و این گروه از این پس جایگاهی در عرصه سیاسی افغانستان نخواهد داشت.
مقامات افغانستان نیز مشارکت گسترده مردم در انتخابات را یک پیروزی بزرگ دانستند. حامد کرزای، در این رابطه اظهار داشت: مردم افغانستان با شرکت پرشور خود به جهانیان نشان دادند که به مردم سالاری پایبند هستند.
وی تاکید کرد: مردم از سراسر کشور علی‌رغم باران شدید و تهدیدهای تروریستی احتمالی، به پای صندوق‌های رای رفتند و کشور خود را سرفراز کردند.
از جمعیت 30 میلیون نفری افغانستان 12 میلیون نفر واجد شرایط رای دادن هستند و از این تعداد نیز حدود هفت میلیون نفر در انتخابات روز شنبه شرکت کردند.
این مشارکت با استقبال جهانی نیز مواجه شد و شورای امنیت سازمان ملل با صدور بیانیه‌ای، به مردم افغانستان تبریک گفت.
ابراهیم رحیم‌پور، معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز ضمن تبریک به مردم و دولت افغانستان، اعلام کرد: جمهوری اسلامی ایران با رئیس‌جمهور منتخب و دولت جدید افغانستان مثل گذشته، صمیمانه همکاری خواهد کرد. رئیس‌جمهور‌ آمریکا، فرمانده ایساف در افغانستان و برخی از رهبران غربی نیز طی اظهاراتی، از مشارکت مردم در انتخابات افغانستان استقبال کردند.
خبر دیگر از افغانستان اینکه، طی 24 ساعت گذشته نیروهای امنیتی افغانستان طی عملیاتی در استان‌های مختلف این کشور، 94 شورشی طالبان را کشتند و 20 نفر دیگر را زخمی کردند. در این عملیات مقادیری سلاح و مهمات نیز کشف و ضبط شد.