kayhan.ir

کد خبر: ۹۱۲۰
تاریخ انتشار : ۱۷ فروردين ۱۳۹۳ - ۲۱:۰۰

هلاکت 120 تروریست داعش در عملیات سنگین ارتش عراق

درگیری میان نیروهای دولتی و شورشیان در مناطق مرکزی و غربی عراق بیش از 140 کشته بر جای گذاشت که از این تعداد 20 نفر سرباز هستند.
به گزارش واحد مرکزی خبر، ارتش عراق طی 48 ساعت اخیر در شهر «حله» واقع در جنوب بغداد و استان الانبار در غرب عراق عملیات گسترده‌ای انجام داد؛ در این عملیات نیروهای ویژه زمینی و هلی‌کوپترهای جنگی مشارکت داشتند.در عملیات نیروهای ویژه مبارزه با تروریسم عراق که در شهر حله انجام شد، 50 تن از عناصر مسلح وابسته به گروه‌های تکفیری و «داعش» به هلاکت رسیدند و 70 تن دیگر به اسارت درآمدند.
اما عملیات در استان الانبار بسیار گسترده‌تر بود و از غرب بغداد تا مناطق مرزی سوریه را دربر می‌گرفت. در این عملیات که نیروی هوایی و هلی‌کوپترهای جنگی ارتش هم در آن مشارکت داشتند، بیش از 70 تروریست به هلاکت رسیدند.
به گفته منابع رسمی عراق، 12 تن از کشته‌شدگان ملیت عربی دارند. «ابو برکات» قاضی شرعی گروه تروریستی «داعش» نیز از جمله کشته‌شدگان این عملیات گسترده است. 18شبه نظامی مسلح نیز توسط نیروهای دولتی دستگیر شدند. ارتش عراق در عملیات الانبار همچنین، هشت دستگاه خودروی مجهز به تیربار سنگین و چهار مخفیگاه تروریست‌ها را منهدم کرد.
«علی موسوی» مشاور رسانه‌ای «نوری مالکی» نخست‌وزیر عراق به خبرنگاران گفت: کشورهایی که از تروریسم حمایت می‌کنند باید مجازات شوند. مالکی نیز از حضور مزدوران خارجی در صفوف تروریست‌های عراق پرده برداشت. افراد مسلح فعال در عراق نیز طی حملات و انفجارهای جداگانه در حومه فلوجه و شمال بغداد، 20 سرباز عراقی را به شهادت رساندند.
اظهارات مالکی
نخست‌وزیر عراق، مجلس این کشور را «توفان فتنه» توصیف کرد و گفت: اگر فاش کنم که برخی (از نمایندگان) چه مشکلات و نابسامانی‌هایی برای کشور ایجاد کرده‌اند و چگونه باعث تضعیف عراق شده‌اند، بدون شک مردم علیه آنها قیام خواهند کرد. به گزارش ایسنا، نخست‌وزیر عراق خاطرنشان کرد: با وجود تمام چالش‌ها و مشکلات، موفق به تشکیل ارتش، بیرون راندن نیروهای بیگانه از کشور، خارج کردن کشور از شمول فصل هفتم منشور سازمان ملل و احیای جایگاه عراق شدیم و بودجه کشور اینک هفت برابر بودجه آن در سال 2003 است.
مالکی افزود: پارلمان عراق قادر به تعیین تکلیف برای لایحه بودجه کشور نیست، با این حال سعی می‌کند که در مسیر حرکت دولت سنگ‌اندازی کند.
مالکی در ادامه سخنانش، برخی جریان‌ها را به تلاش بی‌وقفه برای ایجاد دشمنی در کشور و ساقط کردن دولت متهم و بر ضرورت اصلاح روند سیاسی تاکید کرد.