kayhan.ir

کد خبر: ۹۱۰۴
تاریخ انتشار : ۱۷ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۸:۵۱

سياه‌ترين گوجه‌فرنگي جهان در بازار

در حالي‌که روياي توليد سبزي‌هاي رنگين مانند هويج‌هاي بنفش، کدوي زرد و مارچوبه سفيد پيش از اين به واقعيت پيوسته بود، اکنون دانشمندان آمريکايي پس از پرورش گوجه‌فرنگي بنفش، موفق به توليد گوجه‌فرنگي سياه شده‌اند.
اين در حاليست که به ادعاي گياه‌شناسان دانشگاه اورگان، اين گوجه‌فرنگي‌هاي سياه‌رنگ از سلامتي بيشتري نسبت به نمونه‌هاي عادي قرمزرنگ برخوردارند.
اين‌گونه جديد که به «رز نيلي» (Indigo Rose) موسوم است، در ابتدا رشدي مانند همه گوجه‌فرنگي‌هاي سبزرنگ دارد اما در زمان رسيدن، به رنگ سياه درمي‌آيد.
گونه جديد که با اصلاح گياهان گوجه‌فرنگي قرمز و بنفش پرورش يافته، به عنوان يک ابرغذا امسال براي اولين بار به بازار آمده است.
دانشمندان براي توليد اين‌گونه جديد، گوجه‌فرنگي بنفش حاوي آنتوسيانين- آنتي اکسيداني که گفته مي‌شود به مبارزه با ديابت و چاقي کمک مي‌کند- را با انواع قرمز طبيعي پرورش داده‌اند.
اين گوجه سياه‌رنگ برخلاف گونه‌هاي عادي شيرين نبوده، بلکه طعم خوشمزه‌اي دارد و براحتي در غذاها و سالادها به‌صورت ساده يا پخته قابل استفاده است.
دستاورد جديد با تلاش پروفسور جيم‌ميرز از دانشگاه اورگان آمريکا بدست آمده و بر پايه پژوهش دانشجويي است که به بررسي خواص درماني اين گياه علاقه‌مند شده بود.
محققان، گوجه‌فرنگي‌هاي بنفش را با گونه‌هاي وحشي ترکيب کرده و در نهايت به سويه سياه رنگ دست پيدا کردند. اين محصول براي اولين بار در بازار انگلستان در معرض فروش قرار گرفته است.