kayhan.ir

کد خبر: ۹۰۵۰۰
تاریخ انتشار : ۲۵ آبان ۱۳۹۵ - ۱۸:۳۳
پروژه نفوذ دشمن در نظام آموزشی را جدی بگیریم- بخش پایانی

مراقبت از نظام آموزشی در مقابل نفوذ دشمن!


 گروه گزارش
شهادت‌طلبی یک فرهنگ است؛ فرهنگی برخاسته از مبانی دینی و اعتقادی اسلام ناب محمدی(ص). سن خاصی هم نمی‌خواهد. هر کس به درجه‌ای از بلوغ اعتقادی برسد می‌تواند با الگوبرداری از سالار شهیدان اباعبدالله الحسین(ع) و درس‌های مکتب عاشورا به این فرهنگ متصف شود. نمونه آن روحیه شهادت‌طلبی محمدحسین فهمیده است و تاثیر شگرفی که در فرهنگ دفاع مقدس گذاشت، و این ایثار و از خودگذشتگی هرگز فراموش شدنی نیست.
با پیروزی انقلاب اسلامی ایران، کشورهایی مانند فلسطین، سوریه، لبنان و لیبی در زمره حامیان ایران اسلامی قرار گرفتند و مراودات متعددی میان این کشورها صورت گرفت و روابط دوستانه‌ای در همه زمینه‌ها برقرار شد. در مقابل صف متحدی از بلوک غرب و شرق و هم‌پیمانانشان به سردمداری شیطان بزرگ نیز در برابر نظام نوپای جمهوری اسلامی ایران قد علم کردند. براندازی نظام را با توطئه‌ها و نقشه‌ها پی گرفتند و تا امروز دست از این دشمنی برنداشته‌اند.
اولین توطئه‌ مشترک پس از پیروزی انقلاب اسلامی، تحمیل جنگ بر ایران بود که توسط رژیم بعثی عراق در 31 شهریور سال 1359 به طور علنی آغاز شد و پس از آن نبرد مستقیم و غیرمستقیم جهان سلطه با نظام جمهوری اسلامی به اشکال مختلف آغاز شد و اما امروزه یکی از جنگ های نرم و بی‌سر و صدای دشمن با نظام اسلامی پروژه نفوذ در ابعاد مختلف است که در گزارش دیروز و امروز کیهان به واکاوی این پروژه دشمن در بحث تغییر در کتب درسی و حذف دروس ارزشی و مرتبط با آرمان‌های بلند انقلاب اسلامی پرداخته‌ایم.
آموزش و پرورش
در دستور کار پروژه نفوذ دشمن
محمدباقر منصوری مدرس و پژوهشگر در حوزه تعلیم و تربیت در این راستا معتقد است: اگر آموزگار متخلق به اخلاق اسلامی باشد به طور طبیعی شاگرد آن را می‌آموزد. بنابراین توجه به تعهد اخلاقی آموزگار باید در دستور کار قرار گیرد؛ چرا که انسان آن‌‌چه را از عمل دیگران می‌آموزد تاثیر‌گذارتر از آموزش نظری و زبانی است.
وی در ادامه می‌گوید: برای آشنایی دانش‌آموزان با انقلاب اسلامی و ارزش‌ها و گفتمان جلساتی که افراد مهم و جانباز خاطرات خود را از انقلاب بیان می‌کنند و اجرای نمایشنامه و برگزاری مسابقات بدون شک آموزش و پرورش چون مستقیم با تربیت فرزندان و آینده‌سازان ایران اسلامی در ارتباط است بیشتر در تیررس اهداف ضدانقلابی دشمن قرار دارد.
محمدباقر منصوری کارشناس امور تربیتی در مورد جریان نفوذ در آموزش و پرورش هشدارگونه تاکید می‌کند: «از شواهد و قرائن چنین پیداست جریان نفوذ در آموزش و پرورش بر آن است تا فرهنگ و سبک زندگی غربی را نهادینه سازد و رفته رفته ارزش‌های انقلابی را کمرنگ کند. البته جریان نفوذ همواره حساسیت‌های موجود را می‌شناسد و به یک باره درصدد تغییر برنمی‌آید، بلکه در فرآیندی تغییرات مطلوب خود را اعمال می‌کند بی‌آن که دوستان متوجه تغییر فکری و رفتاری خود شوند. مثلا تغییرات کتاب‌های درسی ابتدا به طور اندک صورت می‌گیرد تا میزان حساسیت برآورد شود و ادامه این تغییرات فاحش‌تر و در جهت اهداف نهایی دشمن طراحی می‌گردد؛ عدم حساسیت مردم و مسئولان نظام اسلامی در برابر این تغییرات اندک، خود عامل تشدید عملیات نفوذ فرهنگی و فکری دشمن در نهادهای اساسی جامعه اسلامی است.»
وی در پایان درباره حذف دروسی مانند «رهبر کوچک» از کتاب‌های درسی و فشار افکار عمومی برای بازگرداندن این درس مهم می‌گوید: «جریان نفوذ با حذف خاطرات انقلاب اسلامی از کتب درسی تلاش می‌کند تا آینده‌سازان کشور را از اصول و ریشه‌های نظام اسلامی جدا سازد و هیچ درک درستی از علل ایجادی و پیدایی انقلاب اسلامی و اهداف ضداستکباری آن نداشته باشند. هر یک از خاطرات انقلاب اسلامی گواهی روشن از ابعاد متعدد و متنوع انقلاب و انقلابیونی است که برای برپایی جامعه جهانی عادل و ستم‌سوز و استکبارستیز تلاش کردند و در این راه خون‌ها دادند و به شهادت رسیدند تا درخت نوپای انقلاب اسلامی امروز به ثمر بنشیند.»
انقلاب اسلامی و ارزش‌های فرهنگی
به اعتقاد جامعه‌شناسان، ارزش‌ها، و نظام عقیدتی هر جامعه، پایه‌های اصلی آن نظام را تشکیل می‌دهد، دشمن وقتی می‌خواهد جامعه‌ای را از داشته‌هایش که همان فراارزش‌ها و نظام عقیدتی‌اش است، بیگانه کند که فرهنگ آن را تضعیف می‌کند. تعبیر «جنگ نرم» را کمتر کسی است که نشنیده باشد دشمنان ما پس از ناامیدی از براندازی نظام در جنگ سخت تحمیلی هشت ساله، به سراغ جنگ نرم رفتند بدیهی است هر جنگی نیاز به ادوات و تجهیزات دارد. جنگ فرهنگی نیز از این قاعده مستثنی نیست. با ابزار و ادواتی همچون ماهواره‌ها، مشروبات الکلی، تشکیل گروه‌های غربی مثل هوی‌متال، رپ شیطان‌پرستی، مدگرایی و... به سراغ جوانان و نیز زنان ایرانی رفتند تا بی‌هویتی دینی، فرهنگی و ارزشی جامعه را محقق سازند.
الهام ربیعی مدیر آموزشگاه زبان و مادر یک فرزند یازده ساله برای مقابله با این توطئه نرم دشمن، قهرمان‌سازی از شخصیت شهدا را به عنوان راهکاری موثر عنوان می‌کند و استفاده از کتاب، سریال و فیلم‌های ساخته شده در گروه سنی کودکان برای قهرمان‌سازی از شهدا در میان نسل جدید را مفید می‌داند.
ربیعی درمورد نقش محتوای کتاب‌های درسی دانش‌آموزان و حذف برخی از خاطرات آنها می‌گوید: «چون دانش‌آموزان امروزی با جنگ آشنا نیستند و آرمان‌های آن را نمی‌شناسند حتماً باید متون آگاه‌کننده مناسبی در کتاب‌های درسی داشته باشند که آنها را با ارزش‌های والای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس آشنا نماید.»
وی می‌افزاید: «پسر من با این که پدرش جانباز است و همواره خاطراتی را از وی می‌شنود باز به دنبال مطالعه کتاب‌های بیشتری است تا در این‌باره اطلاعات خود را از دفاع مقدس افزایش دهد و اینجاست که نقش وجودی دروس ارزشی در کتاب دانش‌آموزان نمود عینی پیدا می‌کند.»
نفوذ در نظام آموزشی
رضا نباتی، برنامه‌ریز و مؤلف کتاب‌های درسی درمورد حفظ ارزش‌های الهی و اسلامی با مدد گرفتن از راه شهدا به گزارشگر کیهان می‌گوید: «طبق آیه 169 سوره آل‌عمران شهدا زنده و ناظر بر اعمال ما هستند و باید از روح بلند ایشان در حفظ ارزش‌های الهی و اسلامی مدد گرفت. وقتی اعتقاد داشته باشیم که شهدا قادرند دست ما را بگیرند، آن وقت مهندسی فرهنگی کشور به‌گونه دیگری رقم خواهد خورد. برنامه‌ریزان فرهنگی کشور باید براساس معرفت اسلامی تفکر و عمل کنند تا ارزش‌های دینی و انقلاب اسلامی جاری و ساری بماند. با تفکر غربی نمی‌توان اسلام و انقلاب اسلامی را حفظ کرد.»
وی در ادامه می‌افزاید: «این باور مهم که بهترین راهکار مقابله با هجمه فرهنگی دشمنان در معرفی درست شهدا و شناساندن روحیه ایثار و شهادت‌طلبی آنها به نسل جوان است، می‌تواند نقطه عطفی در تحول فرهنگی کشور باشد به شرطی که شهدا را آن‌گونه که بودند معرفی کنیم نه آن‌طور که خودمان می‌خواهیم.
در این زمان که جامعه با تهدیدهای فرهنگی بی‌شماری روبه‌روست و دشمن، دین جوانان ما را هدف قرار داده است بهترین راهکار، همین است.»
مؤلف کتاب‌های درسی درمورد پدیده نفوذ در نظام آموزشی به سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی اشاره می‌کند و می‌گوید: «این تأکیدات نشان دهنده نگرانی عمیق ایشان از این خطر و آثار آن برای انقلاب اسلامی است. لذا شناخت این پدیده اهمیت دارد و باید تلاش‌های فکری و پژوهشی درمورد آن صورت بگیرد. امام‌خمینی(ره) نفوذ را به عنوان آخرین مرحله مقابله استکبار با نظام اسلامی عنوان کرده و در آخرین پیامشان به مردم ایران در دوم فروردین 1368 بیان داشته‌اند که (نقل به مضمون) نفوذ دشمن مرحله‌ای پس از ناامید شدن از جنگ نظامی و تهاجم فرهنگی است و هدف از آن نیز بیان حرف‌های استکبار از دهان ساده‌اندیشان موجه است. همین مسئله سبب می‌شود که شناخت نفوذ سخت و دشوار باشد.»
رضا نباتی در مورد تغییرات کتاب‌های درسی به گزارشگر کیهان می‌گوید: «با توجه به سیر تغییرات کتاب‌های درسی که هم‌اکنون به دوره متوسطه دوم و پایه یازدهم رسیده است، سازمان پژوهشی و برنامه‌ریزی آموزشی بیشترین توجه محورها و مولفه‌های مفهومی دفاع مقدس را به ترتیب در دوره دوم ابتدایی و دوره اول متوسطه خلاصه کرده است. روند مذکور در کتاب‌های قرآن، تعلیمات دینی، فارسی، اجتماعی و تاریخ بیشترین توجه به محور واژه‌ها و اصطلاحات دفاع مقدس و تصاویر حماسی و سپس متون ادبی و شعر معطوف است.»
 انتقال ارزش ها از طریق کتب درسی
زهرا حبیبی خانه‌دار و از خانواده معظم شهدا به گزارشگر کیهان می‌گوید: «از طریق رسانه‌ها، مجلات و کتاب‌های درسی بهتر می‌توان قهرمانی و ایثارگری شهدا را در ذهن نسل جوان نهادینه کرد.»
وی درمورد اثرات مخرب تهاجم فرهنگی بر ذهن دانش‌آموزان می‌گوید: «این مشکل وجود دارد ولی من سعی کرده‌ام که در تربیت فرزندانم در مواردی سخت‌گیری بیشتری داشته باشم. مثلاً از برخی شبکه‌های اجتماعی استفاده نمی‌کنیم و هدف ما این بوده است تا فرزندانمان را از محیط‌های ناسالمی که متأسفانه در جامعه امروز خطری در کمین این نسل‌هاست دور نگهداری کنیم.»
این مادر نیز به حذف مفاهیم جنگ و جبهه و ایثارگری و شهادت از کتاب‌های درسی انتقاد می‌کند و معتقد است نباید این کار صورت بگیرد.
شناخت آرمان‌ها و ارزش‌های انقلاب اسلامی
یکی از راه‌های شناخت ارزش‌ها و آرمان‌های انقلاب اسلامی تولید محتوای مناسب برای کتب درسی دانش‌آموزان است که به صورتی منسجم و آگاهی‌بخش و با سبک نگارشی خاص تنظیم شود. در شناخت ارزش‌ها و آرمان‌های انقلاب اسلامی، مقام معظم رهبری جوانان را نیز مخاطب بیانات خود قرار داده و فرموده‌اند: «امروز شما جوانان وظیفه دارید انقلاب و مبانی فکری آن را از بن دندان درک کنید و برای هنگامی که این ملت بدان احتیاج دارد و در دو صحنه مبارزه می‌کند، آن را در خود ذخیره کنید. صحنه اول، صحنه‌ای است که انقلاب را از لحاظ اقتصادی یا نظامی و یا سیاسی تهدید می‌کند که باید آن ذخیره را برای دفاع از انقلاب و کشورتان، به هرگونه که زمان و موقعیت اقتضاء می‌کند، به کار بندید. صحنه دوم، صحنه سازندگی است. بهترین سازندگان، کسانی هستند که از انقلاب جوشیده‌اند و انقلاب در جان آنها رسوخ کرده است. شما جوانان باید برای این دو صحنه، خودتان را هر لحظه آماده داشته باشید. (حدیث ولایت، جلد2، ص307-305)
در نظام آموزشی، برنامه‌ریزان و مولفان کتب درسی به خوبی واقف هستند که برای ساخت و یا تغییر نگرش‌ها و گرایش‌های ذهنی دانش‌آموزان باید محتوایی را تولید کنند که هم زبان مخاطب را بشناسد و هم بتواند بر ذهن او تأثیر بگذارد. از آنجا که اسلام، مکتب انسان‌ساز است، از منابع بسیار غنی در تمامی زمینه‌ها برخورداریم و در این راستا با کمبودی مواجه نیستیم. آنچه به عنوان یک ضرورت احساس می‌شود، چگونگی تدوین محتوای منسجم و اثربخش است که بتواند آینده‌سازان نظام را با استفاده از مطالب ارزش‌مدار، تربیت کند.بنابراین، می‌توان ادعا کرد که کتاب‌های درسی دانش‌آموزان، در واقع رسانه‌ای قوی و اثربخش است که سرنوشت کشور را در تمام ابعاد آن به دست نسل جوان رقم می‌زند. برای همین است که دشمنان قسم‌خورده ما، حتی به محتوای کتب درسی دانش‌آموزان به عنوان یک تهدید می‌نگرند.چندی پیش، «دیوید هریس» یکی از مسئولان ستاد مبارزه با تروریسم کانادا، مدعی شده که عکس شهدا و رهبر انقلاب در کتاب درسی ایرانیان، ادبیات تنفر را اشاعه می‌دهد! وی در ادامه گفته که ایرانیان تصویری از کودک سیزده ساله که به خود نارنجک بسته است را در کتاب‌ها نمایش می‌دهند. در این کتاب‌ها، سربازان اسرائیلی به مانند میمون کشیده شده‌اند که یادآور تصاویر معروف رزمنده جهادی از سربازان رژیم صهیونیستی هستند.  در کتاب مقطع سوم ابتدایی، تصویری قرار دارد که در آن یک فلسطینی 6 ساله  به برادر سه ساله خود سنگ زدن به سربازان اسرائیلی را آموزش می‌دهد.»