kayhan.ir

کد خبر: ۹۰۴۰۴
تاریخ انتشار : ۲۴ آبان ۱۳۹۵ - ۲۰:۴۹
مدیرعامل ایمیدرو:

دولت تولیدکنندگان کوچک و متوسط سنگ‌آهن را دچار مشکل نکند

مدیرعامل ایمیدرو گفت: دولت باید دقت کند که تولیدکنندگان کوچک و متوسط سنگ‌آهن دچار مشکل نشوند و به معدن‌کاران کوچک و متوسط یاری برساند.



مهدی کرباسیان در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس درباره وضعیت تولید در حوزه معدن و صنایع مربوط به آن اظهار کرد: شرکت‌های بزرگی مانند گل‌گهر و چادرملو سال‌ها سنگ‌آهن صادر می‌کردند و این موجب شد بتوانند کارخانه‌های کنسانتره و گندله و حتی کارخانجات فولادی احداث کنند. البته صادرات مواد معدنی خام نباید ادامه‌ داشته باشد که خوشبختانه الان پروژه‌های نیمه‌تمام کنسانتره و گندله به بهره‌برداری می‌رسد. همچنین کارخانه آهن اسفنجی که تا روزهای آینده افتتاح خواهد شد و این موجب می‌شود که دیگر برای صادرکننده صادرات مواد خام عقلایی نباشد؛ ولی زمان محدود است و دولت باید دقت کند که تولیدکنندگان کوچک و متوسط سنگ‌آهن دچار مشکل نشوند.
وی درباره راهکارهایی که دولت باید به کار ببندد تا تولیدکنندگان کوچک با مشکل مواجه نشوند گفت:‌ اولین توصیه این است که اصرار داریم خودشان کنسرسیوم شوند و هزینه‌های قیمت تمام شده خودشان را کاهش بدهند به خاطر اینکه هزینه‌های ثابت‌شان بالا است و تولیدکنندگان بزرگ سنگ آهن و حتی کارخانجات کنسانتره باید قراردادهای بلندمدت ببندند و به آنها تضمین بدهند که جنس آنها را می‌خرند و در کنار این، دولت هم باید کمک کند که معدن‌کاران کوچک و متوسط منافعشان تأمین بشود.
مدیرعامل ایمیدرو درباره تاثیر افزایش قیمت سنگ‌آهن بر صادرات سنگ‌آهن و رونق صنایع فلزی، گفت: یکی از محورهایی که رهبر معظم انقلاب بر آن تاکید کردند بحث اقتصاد مقاومتی و جلوگیری از خام‌فروشی است. جلوگیری از خام‌فروشی ابعاد مختلفی دارد و اولین بعد آن این است که ارزش افزوده بالاتری برای کشور ایجاد می‌شود و اشتغال ایجاد می‌کند. این مسئله فقط در حوزه سنگ‌آهن نیست بلکه در کل حوزه‌ها این سخن رهبری یک بحث راهبردی و اساسی است.
کرباسیان افزود: در حقیقت با ظرفیت‌های خوبی که کشور ما در حوزه معدن و حوزه سنگ‌آهن وجود دارد وقتی ممزوج با گاز شود، می‌توانیم بگوییم که یکی از محوری‌ترین تولیدکننده‌های فولاد در دنیا خواهیم شد.
وی با بیان اینکه به 30‌میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در حوزه معادن و صنایع معدنی نیاز داریم خاطرنشان کرد: در حوزه تولید آهن اسفنجی ما کاملا خوداتکا هستیم و فقط در حوزه فولادی بعضی از ماشین‌آلات را باید وارد کنیم.