kayhan.ir

کد خبر: ۹۰۰۲۹
تاریخ انتشار : ۱۹ آبان ۱۳۹۵ - ۲۱:۴۴
دستاورد دیگری از لیبرال دموکراسی

پیروزی دیوانه بر دروغگو ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا شد

سرانجام انتخابات پرحاشیه آمریکا که به تعبیر تحلیلگران غربی، بدترین انتخابات تاریخ آن کشور بود تمام شد و برخلاف همه پیش‌بینی‌ها و نظر‌سنجی‌ها، دونالد ترامپ، نامزد حزب جمهوری‌خواه با پیروزی بر هیلاری کلینتون، راهی کاخ سفید شد.



ترامپ که در مناظره‌های انتخاباتی گفته بود اگر پیروز شود، به کاخ سفید رفته و سیفون را خواهد کشید، اکنون به عنوان رئیس جمهور آمریکا با شرایط دشواری مواجه است. او از سویی وعده‌های صد روزه مهمی داده که باید از عهده اجرای آن برآید و از دیگر سو، حتی در درون حزب خودش یعنی جمهوری‌خواه هم مخالفان سرسختی دارد!
پیروزی ترامپ بر کلینتون را نباید آغاز سلسله تغییرات اساسی در آمریکا قلمداد کنیم.حقیقت این است که ساختار سیاسی آمریکا به گونه‌ای طراحی شده که رئیس جمهور،  مجری تدابیر پشت پرده طبقه حاکم است و بیش از این اختیاری ندارد. اما این نکته را نباید از نظر دور داشت که ترامپ، برخلاف کلینتون،  نماد آمریکای بدون نقاب است. نمایش کامل توحش،  تبعیض و سفاهت در یک آمریکایی به نام ترامپ. شاید این تنها تفاوت دو نامزد اصلی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا باشد. کلینتون در حالی‌که سالها در سمت‌های مختلف آمریکا مشق سیاست کرده بود،  مکارانه می‌کوشید با استفاده از دروغ‌ها و حیله‌گری‌های متعارف خودش، چهره‌ای زیبا از هیولای کریه و بدسیرت آمریکا را به نمایش بگذارد. چهره‌ای که می‌توانست ساده‌دلان و خوش‌خیالان را خام کند و فریب دهد. در مقابل، ترامپ نماد جنون آمریکایی و کابوی قرن بیست و یکمی است که ماهیت آمریکا را به نمایش گذاشت. او به صراحت از تفوق و سلطه ثروتمندان بر فقرا گفت. از گرسنگی بیش از 40 میلیون آمریکایی، از دخالت‌های بیجای کشورش در کشورهای مختلف، از قصدش برای برخورد با مهاجران و .... اینها که او گفت، برگهایی کوچک از ماهیت پلید آمریکا بود و در این سیرک بزرگ، در این شعبده‌بازی تاریخی، لیبرال دموکراسی آمریکا کسی را پذیرفت و انتخاب کرد که هرچه بیشتر خشن، بی‌رحم و قداره‌کش بود. کسی را انتخاب کرد که نماد فساد اخلاقی و بی‌شخصیتی بود.کسی‌که در مناظره رسمی، تندترین و توهین‌آمیز‌ترین عبارات را نسبت به رقیبش به‌کار برد و از آن کار، هیچ خجالتی هم نکشید.
انتخاب ترامپ، میوه درخت شوم لیبرال دموکراسی آمریکا را به جهانیان نشان داد. به مردم دنیا گفت؛ چهره ایده‌آل و محبوب و منتخب جامعه آمریکا، یکی بین ترامپ و کلینتون است که هیچیک بر دیگری مزیت اخلاقی و انسانی و وجدانی نداشتند و از قضا، هرچه بدسگال‌تر، مطلوب‌تر و خواستنی‌تر !
در واقع او، شخصیت تراز آمریکایی‌هاست و هرکه جز این، تصویر و تصوری از آمریکا دارد، در خود فریبی مطلق فرو رفته است. سالهاست شخصیت‌های اصلی و قهرمانان مختلف آمریکایی،   همه هوس‌باز و بی‌عفت هستند  از بت من تا تازه‌ترین کاراکترهای سینمایی و انیمیشن اژدهای هفت‌سر هالیوود. آیا از چنین جامعه‌ای، باید انتظار داشت یک معلم اخلاق، یک فرد پاکدامن را برگزیند!؟سالانه هزاران آمریکایی به ضرب گلوله در خیابانهای کشورشان به خاک می‌افتند، آیا باید انسانی صلح‌دوست برگزیده شود!؟ ترامپ مرد تراز نئولیبرالیزم آمریکاایی است و ته این جاده شوم را به ما نشان می‌دهد.
آمریکا و فیل‌های غمگین!
اما در داخل کشورمان، سینه‌چاکان آمریکا مدتی بود در نقش ستاد فارسی‌زبان هیلاری کلینتون ایفای نقش کردند! آنها آن‌قدر با او احساس نزدیکی داشتند که روزنامه‌اشان را به آگهی‌نامه او تبدیل کرده بودند و هر روز با بهانه و بی‌بهانه، عکسی از عفریته جنگ و مادر داعش را با آراستگی هرچه تمام‌تر در صفحه اولشان چاپ می‌کردند!آن‌قدر در ترویج و مدح او پیش رفتند که گویی قرار است ما هم شناسنامه به‌ دست در این سیرک بزرگ شرکت کنیم! البته آنها حق داشتند برای ارباب دم تکان بدهند، شاید منفعتی، مصلحتی، حساب و کتاب پشت پرده‌ای در کار بوده و ما از آن بی‌خبریم اما هرچه بود، بوی کباب چنان مستشان کرده بود که آداب حرفه‌ای روزنامه‌نگاری را هم به یکباره به کناری نهادند و در کسوت یک نشریه زرد تبلیغاتی به رپرتاژرفتن روی آوردند و کوشیدند دوقطبی موهوم و غیرواقعی کلینتون - ترامپ را به داخل ایران بکشند و در اینجا هم جامعه و رجال سیاسی را به دو دسته موافقان و مخالفان کلینتون تقسیم کنند! آنها همان خواب‌زدگانی هستند که  پس از  ۸سال دورویی و کینه و دشمنی اوباما، هنوز او را رئیس جمهور مودب آمریکا می‌دانند و در دل شیفته کدخدای تخیلی هستند !کدخدایی که هر جنایتی علیه ملت ایران را روا دانست و از هیچ فشار و تحریمی علیه ما فروگذار نکرد!
حالا سینه‌چاکان داخلی کمتر از بازنده‌های جمهوری‌خواه عزادار نیستند. آنها گویی خودشان در انتخابات شکست خورده‌اند و احساس سرخوردگی وجودشان را فرا گرفته است!
روزنامه خبر جنوب که روزنامه‌ای محلی و منتسب به معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد است، در تیتر اول خود، قاطعانه از پیروزی کلینتون در انتخابات خبر داده بود! نکته قابل توجه اینکه این روزنامه، بالاترین میزان یارانه مطبوعات در دولت یازدهم را به خود اختصاص داده بود! هنوز معلوم نیست ارتباط بین حمایت از کلینتون و دریافت بالاترین یارانه مطبوعاتی چیست!
اما دیگر روزنامه‌های اصلاح‌طلب همچون شرق و روزان و آسیا و ...هم بر پیروزی قاطع کلینتون تاکید کرده بودند! البته نباید از نظر دور داشت که کلینتون در ایام فتنه، از اصلاح‌طلبان و فتنه‌گران حمایت کرده بود و شاید این روزها، روزنامه‌های زنجیره‌ای با این خوش‌خدمتی و ایفای نقش ساده فارسی‌زبان وی، می‌کوشیدند آن محبت‌های مادرانه را جبران کنند!
باید منتظر ماند و دید اصلاح‌طلبان چگونه از عهده این گاف بزرگ و آرزویی که به خبر تبدیل کرده بودند بر خواهند آمد!