اروندرود پس از خارج سازی مغروقهها لایروبی میشود
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه برای لایروبی اروند رود به موافقت مقامات امنیتی ایران و عراق نیاز است، گفت: عملیات لایروبی این رود استراتژیک پس از اتمام خارج سازی مغروقهها اجرا میشود.
عباس آخوندی در حاشیه بازدید از طرحهای در دست اجرای اداره کل بندر و دریانوردی خرمشهر در جمع خبرنگاران، با بیان اینکه لایروبی اروندرود، پرهزینه و گران است، افزود: بدون خارجسازی مغروقهها و لایروبی این رودخانه، نوسازی بندر خرمشهر ناقص میماند.وزیر راه و شهرسازی ظرفیت تخلیه و بارگیری کالا در بندر و دریانوردی خرمشهر را پنج میلیون تن در سال عنوان کرد و گفت: این ظرفیت به دلیل وجود مغروقهها و مشکلات لایروبی پایین است.
وی گفت: قراردادی با مشارکت بخش خصوصی به میزان 625 میلیارد ریال برای خارجسازی 39 مغروقه باقی مانده از جنگ تحمیلی در آب راه اصلی اروند، منعقد شده و چهار فروند مغروقه دیگر طی قرارداد دیگری با بخش خصوصی خارجسازی میشود.
آخوندی با بیان اینکه این قرارداد با عنوان 4+39 معروف است، تاکنون از این تعداد 11 فروند خارجسازی شده است.وی اظهار داشت: 18 فروند شناور مغروقه نیز سمت عراق وجود دارد و برای خارجسازی آن با طرف عراقی مذاکره شده و این مهم به توافق دو طرف در سطح مقامات امنیتی بر اساس قرارداد 1975 الجزایر نیاز دارد.
وزیر راه و شهرسازی در بخش دیگری از سخنانش از افتتاح پایانه مسافری مرزی شلمچه به عنوان بزرگترین پایانه مسافری در ایام اربعین امسال خبر داد.آخوندی افزود: پایانه مسافری مرز چذابه نیز احداث شده و محور اهواز به سمت چذابه نیز در حال تعریض و افزایش ظرفیت است.وی در ادامه گفت: بخش زمینی ریلی از جمله چند رام قطار از سمت اهواز به شلمچه به صورت رفت و برگشت پیشبینی شده است.
وی گفت: خط کشتیرانی و خط دریایی بین ایران و عراق از بندر خرمشهر به بصره فعال شده و امید است که بتوان در این مسیر به زائران خدماترسانی کرد.
وزیر راه و شهرسازی در ادامه سخنانش در خصوص خطآهن خرمشهر به بصره نیز با بیان اینکه تا این لحظه مذاکرات متعددی با عراقیها در خصوص طرح احداث خط ریلی خرمشهر - بصره انجام شده است، گفت: پروژه احداث خط ریلی خرمشهر - بصره به طول 32 کیلومتر و پل پیچیده در حوزه داخلی عراق کار مشترک ایران و عراق بوده و توافقاتی از سوی طرف عراقی انجام شده ولی به دلیل مشکلات مالی و امنیتی تاکنون از طرف عراقی موافقت کامل نشده است.
وی گفت: قطعا کار مشترک این طرح به صورت یک جانبه با هزینههای هنگفت کار درستی نیست و باید منتظر باشیم که عراقیها نیز در این طرح مشارکت مالی داشته باشند که به محض تامین مالی از سوی طرف عراقی کار احداث ریل خرمشهر - بصره آغاز میشود.