kayhan.ir

کد خبر: ۸۹۴۷۷
تاریخ انتشار : ۱۴ آبان ۱۳۹۵ - ۲۰:۱۵

2 شرط بسیج عراق برای کمک به سوریه/ بشاراسد بخواهد، حیدر عبادی اجازه دهد

یک فرمانده بسیج مردمی عراق اعلام کرد، در صورتی که دولت سوریه درخواست کند و نخست‌وزیر عراق اجازه بدهد، بسیج مردمی برای نبرد با داعش، به سوریه می‌رود.






به گزارش تسنیم، «سامی المسعودی» گفت: مشارکت بسیج مردمی در سوریه فعلا موضوع بحث نیست، ولی اگر دولت سوریه چنین درخواستی بکند و «حیدر عبادی» نیز با آن موافقت نماید، ما لبیک خواهیم گفت. وی گفت که بسیج  مردمی به دستورات عبادی به عنوان فرمانده کل نیروهای مسلح عراق پایبند است.پیش از این نیز «هادی عامری» یک فرمانده دیگر بسیج مردمی اعلام کرده بود: ماموریت ما آزادسازی کشورمان است و در صورتی که ضرورت ایجاب کند، به سوریه خواهیم رفت.
آتش‌بس
روسیه دیروز از اجرای یک آتش‌بس 10 ساعته در حلب خبر داد. این آتش‌بس با اهداف انساندوستانه، از ساعت 9 صبح به وقت محلی در حلب آغاز شد و به مدت 10 ساعت ادامه یافت. هدف از این آتش‌بس، امدادرسانی به ساکنان مناطق شرقی حلب بوده است.
طی این مدت، همه حملات هوایی روسیه و سوریه به مواضع تروریست‌ها در منطقه شرقی حلب متوقف شده بود.
«ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه که از نیروهای روسی و سوری خواسته بود این آتش‌بس را به اجرا درآورند، از احتمال تداوم یافتن آتش‌بس نیز خبر داده بود.
دیروز همزمان با آتش‌بس، ارتش سوریه از عناصر مسلح و غیرنظامیان خواسته بود، از طریق گذرگاه‌های امن ایجاد شده، محله شرقی حلب را ترک کنند.
دفع 2 حمله تروریست‌ها
نیروهای مقاومت و ارتش سوریه قبل از برقراری آتش‌بس (روز پنجشنبه)، دو حمله سنگین تروریست‌ها به حلقه محاصره در محورهای «منیان - حلب الجدیده» و «ضاحیه الاسد - الآکادمیه» را دفع کردند. تروریست‌ها در این دو حمله، بیش از 100 کشته و 400 مجروح برجای گذاشته و مجبور به عقب‌نشینی شده‌اند. این در حالی است که مهاجمان تروریست از گازهای سمی نیز استفاده کرده بودند.
اما، عناصر تروریستی در پی این شکست سنگین، محلات مسکونی غرب حلب را هدف گلوله‌های سنگین قرار دادند، که به شهادت 12 نفر و جراحت حدود 200 تن انجامید.
همچنین، به گفته مرکز دیده‌بان حقوق بشر وابسته به معارضان، درگیری بین دو گروه تروریستی در شهر حلب، 26 کشته برجای گذاشت.
نیروهای دولتی و مقاومت علاوه بر شهر حلب، در شمال استان «حماه» نیز دست به پیشروی گسترده زدند و مناطق وسیعی را از لوث تروریست‌ها پاکسازی کردند.
در غوطه شرقی دمشق هم نیروهای ارتش سوریه تا نزدیکی «دوما» پیشروی کردند.
وزارت دفاع روسیه نیز اعلام کرد، یک بالگرد ارتش این کشور در نزدیکی شهر «تدمر» (پالمیرا) هدف حمله عناصر مسلح قرار گرفت و مجبور به فرود اضطراری شد. این بالگرد در حال امدادرسانی به روستایی در شمال غرب تدمر بود. براساس این گزارش، سرنشینان این بالگرد آسیب ندیدند و همگی توسط یک بالگرد امدادرسان دیگر، به پایگاه حمیمیم در استان لاذقیه منتقل شدند.
سایر رویدادها
* «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه گفت: آمریکا و همپیمانان غربی‌اش از تروریست‌ها به عنوان  یک اهرم علیه دولت سوریه استفاده می‌کنند.
* «بن رودز» معاون مشاور امنیت ملی آمریکا گفت، ایجاد منطقه پرواز ممنوع در سوریه هم هزینه‌بر و هم بی‌فایده است.
* منابع نظامی در پنتاگون گفتند، برخلاف اظهارات «اشتون کارتر» وزیر دفاع آمریکا، عملیات آزادسازی شهر «رقه» در شمال سوریه از اشغال داعش، شش ماه طول می‌کشد. کارتر در مورد آزادسازی رقه، حرف‌های خوشبینانه‌ای را بر زبان آورده بود.