kayhan.ir

کد خبر: ۸۹۴۷۶
تاریخ انتشار : ۱۴ آبان ۱۳۹۵ - ۲۰:۱۵

سعدحریری نخست وزیر لبنان شد

ریاست‌جمهوری لبنان اعلام کرد که سعد حریری به سمت نخست‌وزیری این کشور منصوب شده و مأمور به تشکیل کابینه لبنان شده است.

 
 
 

تسنیم به نقل از النشره نوشت، ریاست‌جمهوری لبنان اعلام کرده که بر اساس مشورت‌های انجام شده بین «میشل عون» رئیس‌جمهور این کشور و «نبیه بری» رئیس پارلمان و با تکیه بر مشاوره با نمایندگان پارلمان، سعد حریری رسما مأمور به تشکیل کابینه شد.
سعد حریری  سیاستمدار 46 ساله لبنانی، پسر رفیق حریری است. وی رهبر جریان المستقبل و یکی از رهبران ائتلاف 14 مارس است که از نوامبر 2009 تا ژانویه 2011 نخست وزیر بوده است.
میشل عون ۸۳ ساله، یک مسیحی و فرمانده سابق ارتش که از متحدان حزب‌الله لبنان است، روز دوشنبه، ۱۰ آبان، و به دنبال رای‌گیری در مجلس لبنان، به عنوان رئیس‌جمهور این کشور انتخاب شد.
بنا به قانون اساسی لبنان، رئیس‌جمهور لبنان باید از میان مسیحیان مارونی کشور انتخاب شود، نخست وزیر نیز باید مسلمان سنی، و رئیس مجلس باید مسلمان شیعه باشد.میشل عون حامی نیروهای طرفدار دولت سوریه است، در حالی که سعد حریری از مخالفان سر سخت دولت بشار و حزب الله لبنان است. با این حال، عون پس از حمایت حریری از او به مقام ریاست‌جمهوری رسید،
نخست‌وزیر مکلف لبنان که روز پنجشنبه از سوی رئیس‌جمهوری لبنان مامور تشکیل کابینه شد، در سخنانی پس از دیدار با میشل عون در سخنانی کوتاه گفت: از همین امروز مذاکرات را برای تشکیل دولت ائتلافی و پایان دادن به شکاف‌های سیاسی در لبنان آغاز می‌کنم تا دولتی مطابق با خواسته های ملت لبنان روی کار آید.