kayhan.ir

کد خبر: ۸۹۴۳۹
تاریخ انتشار : ۱۲ آبان ۱۳۹۵ - ۲۱:۱۶

به جای عصبانیت، قاطعیت داشته باشید!(یادداشت میهمان)





1- وزیر امور خارجه آمریکا که به دانشگاه شیکاگو رفته بود تا دانشجویان این دانشگاه را متقاعد کند به نامزد دموکرات‌ها رای دهند، بخش زیادی از سخنرانی خود را به ایران اختصاص داد که حاوی نکات مهمی بود، اما برخی از این نکات مهم در رسانه‌ها آن‌گونه که باید و شاید انعکاس نیافت و به تیغ سانسور سپرده شد، برخی از روی غفلت و برخی از روی مصلحت!. البته وزارت خارجه آمریکا هم سخنان اصلاح‌شده و سانسور‌شده جان کری را روی سایت خود گذاشته بود. ما به آن بخش از سخنان مهم‌تر کری که مورد سانسور وزارت امور خارجه آمریکا قرار گرفته، کاری نداریم و استنادمان به بخشی از سخنان وی است که رسماً منتشر شده است.
2- رسانه‌هایی که از روی مصلحت دست به سانسور سخنان جان کری در دانشگاه شیکاگو زدند به همراه سیاستگذاران پشت پرده‌شان از اقدام یکی دو رسانه که به انتشار نکات مهم و کلیدی سخنان جان کری اقدام کردند، برآشفته شدند. چرا؟ مگر جان کری در دانشگاه شیکاگو چه گفته بود؟. اولین بخش سخنان جان کری در‌باره ایران مربوط به تحریم‌ها بود. اولاً جان کری تاکید کرده بود تحريم تسليحاتي و حقوق بشري ايران همچنان به قدرت خود باقي است. ثانیاً تصریح کرده بود از زمان توافق هسته‌ای با ایران و امضای برجام ما تحريم‌هاي بيشتري را عليه ايران وضع کرديم. ثالثاً جان کري اذعان کرده بود اگر توافق هسته‌اي صورت نمي‌گرفت تحريم‌ها از جمله تحریم‌های تسليحاتي در حال از بين رفتن بودند، اما با توافق هسته‌ای اين تحريم‌ها را به مدت هشت سال ديگر حفظ کرديم.
3- آنچه که بیشتر مورد عصبانیت بانیان برجام شده، انتشار همین بخش سوم است. اولا اهمیت این سخن در این است که اوباما و جان کری و دیگر مقامات آمریکایی در فضای بین‌المللی بارها ادعا کرده بودند تحریم‌ها باعث شد ایران به پای میز مذاکره بیاید!، اما امروز خواسته یا نخواسته اذعان می‌کنند «تحریم‌ها در حال از بین رفتن بود و آمریکا نیاز به مذاکره داشت تا بتواند رژیم تحریم‌ها را حفظ کند». ثانیاً در داخل کشور رئیس‌جمهور و جریان سیاسی حامی ایشان با این ادعا که تحریم‌ها پدر مردم را درآورده و اثر خود را گذاشته، به فضاسازی برای مذاکره و تن دادن ملت به برجامی که خسارت محض بود و دستاوردی هیچ داشت، پرداخته بودند‌. گرچه به هزار دلیل و سند توضیح داده شده که تحریم‌ها پدر ملت را درنیاورده بود، بلکه پدر کاسبان تحریم‌ها را درآورده بود، اما اذعان مهم‌ترین عنصر تیم مذاکره‌کننده آمریکایی به بی‌اثر بودند تحریم‌ها، دروغ بودن ادعای بخشی از جریان داخلی حامی برجام را بیش از پیش عیان‌تر کرد و همین موضوع باعث عصبانیت آنها از اقدام یکی دو رسانه در انتشار این بخش از سخنان جان کری شد و رسانه‌های وابسته به آنها را برآن داشت تا این بخش از سخنان جان کری را از دم تیغ سانسور بگذرانند.
4- اما چرا باید عده‌ای در داخل کشور از انتشار این سخنان جان کری در دانشگاه شیکاگو عصبانی شوند و دست به سانسور بزنند؟ شاید بهترین پاسخ به این سؤال تحلیل رهبر معظم انقلاب باشد که فرمودند«در داخل، تحریم را بزرگنمایی کردیم، همچنان‌ که درباره آثار برداشته شدن تحریم‌ها هم بزرگنمایی شد. در حالی‌که تاکنون اتفاقی در این زمینه نیفتاده و اگر وضع به همین منوال پیش رود، اتفاقی هم نخواهد افتاد.»
5- البته این اولین بار نیست که وزیر خارجه آمریکا به این مسئله اعتراف می‌کند. جان کری 24 تیر 94 در گفت‌وگو با شبکه تلويزيوني سي بي اس نيوز آمريکا‌، ۱۴ مرداد ۹۴ در مصاحبه با جفری گلدبرگ خبرنگار نشریه آتلانتیک و 14 شهریور 94 با خبرنگار هافینگتون پست بر فرسایشی شدن تحریم‌ها علیه ایران تاکید کرده و گفته بود «اگر ما به توافق دست نمي‌يافتيم ، تحريمها از هم پاشيده مي‌شد و به هيچ دستاوردي نمی‌رسیدیم و ايران مي‌توانست بدون هيچ‌يک از محدوديت‌هاي کنونی در برنامه هسته‌اي‌اش، به فعالیت‌های خود ادامه دهد.»
6- تحلیلگران بین‌المللی و کارشناسان اندیشکده‌های آمریکایی که به دولت آمریکا مشاوره می‌دهند، نیز بر شکست تحریم‌ها علیه ایران تاکید داشتند. از جمله جفري كوهنر تحليلگر روزنامه واشنگتن تايمز و رئيس انديشكده آمريكايي موسسه «ادموند بورك‌» ۲۱ بهمن ۹۱ خطاب به اوباما و جان کری گفته بود «‌تهران در خنثي‌سازي و شکست تحریم‌ها موفق شده و باید از طریق نفوذ ایران را مهار کنید». پاتريک کلاسون مدير موسسه واشنگتن هم تیر 94 با مقایسه اقتصاد ایران و آمریکا نوشته بود « اوضاع ايران در زمان تحريم‌ها به بدي که القا می‌کنند، نيست. مثبت بودن رشد اقتصادي ايران در هشت سال گذشته (92-84) به اندازه رشد اقتصادي آمريکا بوده و ایران در دولت قبلی به اين رشد، بدون برجا گذاشتن بدهي‌هاي دولتي زياد، دست يافت، اما صندوق بين‌المللي پول بدهي دولت آمريکا را با 107 درصد رشد برآورد کرده‌. لذا ايران به شکلي قابل استدلال، با وجود تحريم‌ها در تامين نيازهاي خود، به خوبي عمل کرده است.» کالين کال، معاون مشاور رئيس‌جمهور آمريکا در امور امنيت ملي مرداد 94 در مرکز مطالعات راهبردي بين‌الملل هشدار داده بود‌: «اگر به اين تهديد ادامه دهيم که اگر مي‌خواهيد با ما معامله کنيد با ایران نبايد معامله کنيد، کشورها از معامله از طريق سيستم مالي آمريکا اجتناب می‌کنند و اگر اين توافق امضا نشود موجب تضعيف تعامل ساير کشورها با سيستم مالي آمريکا خواهد شد و شرکای تجاري آمريکا پيگير معامله با ايران از طريق بانک‌هاي خود می‌شوند و ما را به نبردي اقتصادي فرا می‌خوانند». آلن استوارت فرانکن، سناتور دموکرات آمريکايي هم همزمان با هشدار معاون مشاور رئيس‌جمهور آمريکا به شبکه سي ان ان می‌گوید «علت حمايت من از برجام این است که ديپلمات‌ها به من گفته‌اند رژيم تحريم‌ها دچار فرسايش و حتي از هم گسستگي شده و در اين صورت هم اقتدار و هم اهرم ما در سراسر دنيا تضعيف خواهد شد.»
 7- برای درک بهتر نتیجه مذاکره و همکاری با آمریکا باید به بخشی از کتاب «تصمیم‌های سخت» هیلاری کلینتون وزیر خارجه سابق آمریکا و کاندید فعلی ریاست جمهوری ایالات متحده توجه کنیم. وی می‌نویسد: «در سال 1997 که در ایران خاتمی بر سر کار آمد‌، احساس کردم به ما چراغ سبز نشان می‌دهند و در جریان افغانستان با ما همکاری کرد و اینجا اولین جایی بود که احساس کردیم باید پیچ تحریم را سفت کنیم، زیرا ایران در موضع ضعف  قرار گرفته بود. اما در سال 2005 ( 1384) احمدی نژاد آمد که ادبیات و موضع محکمی داشت و ما مجبور شدیم عقب‌نشینی کنیم‌. در سال 2009 ایران پیشرفت فوق‌العاده‌ای در منطقه کرده بود و حزب‌الله و حماس، اسرائیل را شکست دادند و ما را به بن‌بست کشاندند و پادشاهان عرب با ترس نظاره‌گر وضعیت منطقه بودند. اما با اعتراضات در ایران (فتنه 88) ما احساس کردیم که می‌توانیم تحریم‌ها را تشدید کنیم.»! و این همان سخن بنیانگذار جمهوری اسلامی است که می‌فرمودند «اگر یک قدم عقب‌نشینی کنید‌، آمریکا ده قدم جلو می‌آید و اگر محکم بایستید‌، آمریکا عقب‌نشینی می‌کند».
8- اما سخنان جان کری در دانشگاه شیکاگو سه نکته مهم دیگر هم داشت. 1- ادعا کرده در نتیجه برجام اولاً محدوديت‌هاي 20 تا 25 ساله بر فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران اعمال کرديم‌، ثانیاً مادام‌العمر مي‌توانيم ايران را بازرسي کنيم‌، ثالثاً تحريم‌ها هسته‌اي را هر زمان بخواهيم، برمي‌گردانيم. 2- جان کری در‌باره نيات بعد از برجامي خود گفته بعد از برجام ايران بايد تغيير کند تا حزب‌الله و منطقه را تغيير دهيم و به مسئله اسرائيل - فلسطين رسيدگي کنيم و در اين صورت اسرائيل حفظ مي‌شود. 3- جان کري با اذعان به دخالت آمريکا و نقش سازمان سيا در سرنگوني محمد مصدق نخست وزير وقت ايران، بر دخالت در امور داخلي کشورمان بعد از انقلاب اسلامي نيز تاکيد و ادعا کرده «حتی بعد از پيروزي انقلاب ايران ما در‌باره اينکه از چه کسي حمايت کنيم به اندازه کافي دقيق نبوديم.» لذا این سخنان جان کری نشان می‌دهد که دخالت در امور ايران همچنان در دستور کار آمريکايي‌هاست.
9 – با توجه به قرائت گزارش برجام در مجلس و تاکید مجلس بر عمل نکردن آمریکایی‌ها و کشورهای غربی به تعهداتشان، دولت بهتر است به جای عصبانیت از اعترافات جان کری در‌باره بی‌اثر بودن تحریم‌ها، به فکر اتخاذ راه‌های مقابله به مثل باشد تا جلو زیاده‌خواهی‌های بیشتر آمریکایی را بگیرد و اگر به انتقاد منتقدان دلسوزی که به جهنم حواله داده شده‌اند، اعتقادی ندارد، حداقل به اعترافات خانم هیلاری کلینتون توجه کند که اگر ضعف نشان دهیم آنها در تشدید تحریم‌ها و فشارها گستاخ‌تر می‌شوند و اگر محکم بایستیم و مواضع قاطع‌تری بگیریم، آنها عقب‌نشینی خواهند کرد و جز تسلیم راه دیگری ندارند‌.
 دکتر محمد‌حسین محترم