kayhan.ir

کد خبر: ۸۹۱۴۷
تاریخ انتشار : ۱۰ آبان ۱۳۹۵ - ۱۸:۰۵
هم پول می‌رود هم سلامتی!

گلایه مردم از تبلیغات شبه ماهواره‌ای در صدا و سیما

تبلیغات گسترده شبه ماهواره‌ای در صدا و سیما گلایه مردم و بسیاری از کارشناسان و مسئولان را در پی داشته است.



چندی است که در بخش آگهی‌های بازرگانی صداو سیما شاهد پخش پرحجم تبلیغات کالاهایی هستیم که بعضاً با سلامت افراد جامعه در ارتباط هستند و در تبلیغ آنها موضوعات و وعده‌هایی بیان می‌شود که هرچند در برخی موارد باید کارشناسان امر نظر دهند اما برخی از این ادعاها خیلی منطقی به نظر نمی‌آید.
موارد زیادی از نارضایتی افراد  بعد از  مصرف این کالاها که معمولاً هم با قیمت زیاد  تهیه شده است وجود دارد که در اینجا به یک نمونه آن اشاره می‌کنیم. یکی از افرادی که تحت تأثیر این تبلیغات پرحجم و اغوا‌کننده اقدام به تهیه چای لاغری کرده است در گفت و گو با خبرنگار کیهان از مشکلات ایجاد شده برای خانواده خود پس از مصرف این کالا خبر داد. به گفته  این هموطن، همسر وی پس از مصرف چای لاغری دچار عوارضی همچون تلخی دهان و مشکلات گوارشی شده که در مراجعه به پزشک علت این مشکلات مصرف این محصول  اعلام شده است که قرار بود مشکلی را حل کند نه مشکلاتی بیفزاید. این شخص که با پرداخت مبلغ قابل توجه 105 هزار تومان برای تهیه سه بسته از این چای  اکنون ناراضی است از ادعای دیگر تبلیغ کنندگان این کالا نیز دل خوشی ندارد. آنطور که این شهروند می‌گوید در تبلیغ این کالا ادعا می‌شود در صورت خرید و نارضایتی از محصول پس از استفاده، امکان مرجوع کردن آن و عودت مبلغ پرداختی وجود دارد اما در واقع این شخص پس از تماس و پیگیری‌های زیاد تاکنون موفق به ارتباط گیری با مسئولان فروش این محصول و پس دادن آن  نشده است. این هموطن با گله از مسئولین صدا وسیما برای دادن مجوز پخش اگهی این کالاها که با سلامت مردم مرتبط است از پیگیری و تماس با بخش‌های مرتبط صدا و سیما خبر داد که نتیجه‌ای برای وی نداشته است.
گفتنی است نمونه‌های زیادی همچون این هموطن وجود دارد که پس از خرید و استفاده از کالای تبلیغ شده در رسانه ملی  از نتیجه نهایی راضی نبوده‌اند، کالاهایی که یک بار ادعای حل مشکل پوستی با کرم فلان موجود یا  حل مشکل ریزش مو با فلان شامپو یا درمان چاقی با فلان محصول را دارند و یک موج روانی ایجاد می‌کنند و احتمالا پس از سودآوری سرو صداها فرو می‌نشیند.
در عصر کنونی که نسبت به گذشته مردم بیشتر دوست دارند زیبا و زیباتر شوند تحت تأثیر قرارگرفتن این تبلیغات پدیده عجیبی نیست. گاهی باهوش‌ترین افراد هم ناخودآگاه تحت تأثیر تبلیغات، تصمیم‌هایی می‌گیرند. اما اگر ارایه‌دهنده تبلیغ با چشم بستن بر انصاف، ما را فریب دهد و برای ما دردسرهایی درست کند، آن وقت تکلیف کسی که به نوعی سرش کلاه رفته چه می‌شود.
به گزارش فارس، بحث درمان لاغری و طاسی مدتی است که در صدا و سیما جا باز کرده و نوع جدیدی از تبلیغات کالاهای مرتبط با سلامت در صدا و سیما و تقریبا در تمام شبکه‌های تلویزیونی برای مردم به نمایش گذاشته می‌شود. در این نوع تبلیغات یک زن به عنوان مبلغ کالا برای مدت طولانی در حدود 10 دقیقه ادعاهایی را در مورد یک کالا که حتی نام آن هم اعلام نمی‌شود، مطرح می‌کند. ادعاهایی مانند درمان قطعی ریزش مو، رویش مجدد مو و درمان قطعی طاسی یا درمان قطعی لاغری و ...  که این اقدام با واکنش‌هایی از جانب مسئولان و مردم مواجه شده است تا جایی که صدای وزیر بهداشت به عنوان بالاترین متولی امر سلامت مردم را درآورده است.
وزیر بهداشت در ارتباط با تبلیغات گسترده داروهای گیاهی در صدا و سیما برای درمان لاغری و ریزش مو اظهار داشت: این تبلیغات سبب گمراهی مصرف‌کنندگان می‌شود و از سازمان صدا و سیما تقاضا دارم که از ادامه تبلیغات در این زمینه در اسرع وقت جلوگیری شود.
سیدحسن هاشمی افزود: برخلاف باورهای غلط، داروهای گیاهی و گیاهان دارویی و فرآورده‌های طبیعی و سنتی همچون داروهای شیمیایی می‌توانند دارای عوارض جانبی باشند، لذا با توجه به اینکه داروهای لاغری بطور معمول از انواع داروهای ترکیبی و عمدتاً شامل ترکیبات مسهل قوی هستند، می‌توانند برای برخی از مصرف‌کنندگان دارو مشکلات بسیاری را ایجاد کند.
وی با تأکید بر اینکه تجویز داروهای گیاهی، گیاهان دارویی و فرآورده‌های طبیعی و سنتی باید توسط پزشک معالج صورت گیرد، خاطرنشان کرد: استفاده خودسرانه این داروها و بی‌توجهی به تداخلات احتمالی آن با داروهای رایج و بیماری‌های زمینه‌ای فرد مصرف‌کننده، سلامت فرد و جامعه را به خطر می‌اندازد، لذا باید هر چه سریع‌تر نسبت به جلوگیری از چنین تبلیغاتی در صدا و سیما اقدام شود.
پخش تبلیغات ماهواره‌ای
 در صدا و سیما؟
رئیس سازمان غذا و دارو نیز در مورد تبلیغات صدا و سیما گفت: بطور کلی تبلیغ هر نوع دارو که برای درمان یک عارضه باشد، در کشور ممنوع است، تبلیغات سایر کالاها مثل فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی، غیرقانونی نیست و مجاز است اما هیچکدام از این کالاها نیز حق ادعای درمانی ندارند.هر کالایی که ادعای درمانی کند، تبلیغش ممنوع می‌شود، حتی اگر یک کفش که اصلا کالای سلامت نیست، ادعا کند که برای درمان دیسک کمر کاربرد دارد و موثر است، تبلیغ آن ممنوع می‌شود، برای اینکه این ادعا ثابت نشده است و باید در مراجع ذی صلاح این ادعا ثابت شود و حتی اگر این ادعا ثابت شود و خاصیت درمانی داشته باشد، حق تبلیغ ندارد. رسول دیناروند افزود: وزارت بهداشت کاملا با این تبلیغات مخالف است چون واقعا این تبلیغات درست نیست. همچنین برخی از این تبلیغات شبیه تبلیغات ماهواره‌ای است که اصلا درست نیست.وی ادامه داد: واقعا نمی‌دانم در صدا و سیما چه می‌گذرد، آیا به مشکل بودجه‌ای خورده است، یا چه مشکلی دارد، جدیدا این نوع تبلیغات دیده می‌شود و خیلی هم عجیب است.گاهی اوقات، 10 دقیقه یا 15 دقیقه یک کالا تبلیغ می‌شود و به راحتی تبلیغ می‌کنند، واقعا خیلی عجیب است و معلوم است که این تبلیغات اثر دارد که مدت‌های طولانی است بخش می‌شود.
مردم به تبلیغات گمراه‌کننده
 صدا و سیما توجه نکنند
دیناروند گفت: وزارت بهداشت کاملا با این تبلیغات مخالف است و به هیچ عنوان این تبلیغات و ادعاهای آنها را تایید نمی‌کند و به مردم می‌گوییم که این کالاها هیچ فرقی با کالاهای ماهواره‌ای ندارند و همان طور که قبلا به مردم گفته ایم که به تبلیغات این نوع کالاها در ماهواره‌ها توجه نکنند، الان هم در مورد این کالاها در صدا و سیما به مردم می‌گوییم که به این تبلیغات توجه نکنند و بدانند که این نوع تبلیغات و ادعاها از نظر قانونی هم ممنوع است. رئیس سازمان غذا و دارو در پاسخ به اینکه آیا درمان قطعی ریزش مو وجود دارد؟، گفت: معلوم است که نه، اگر قرار بود، ریزش مو درمان قطعی داشته باشد که تا حالا باید این عارضه در دنیا از بین رفته بود. واقعا چنین چیزی نه در ایران بلکه در دنیا وجود ندارد و تاکنون هیچ درمان قطعی برای ریزش مو در دنیا پیدا نشده است.اگر قرار بود کسی با یک دارو، لاغر شود، دیگر هیچ فرد چاقی در دنیا وجود نداشت، مردم گول این تبلیغات را نخورند، هیچ کدام از این تبلیغات مورد تایید وزارت بهداشت نیست. ممکن است برای کمک به رژیم درمانی چاقی، محصولاتی از وزارت بهداشت مجوز بگیرند اما ادعای درمان قطعی داشتن بطور یقین مورد تایید وزارت بهداشت نیست.
حال با این اوصاف لازم است یک بار برای همیشه خط قرمزهای  تبلیغ کالاهایی که با سلامت جامعه ارتباط دارد ترسیم شود تا مردم دچار آسیب نشوند به خصوص که در مواقع بسیار هم پول آنها می‌رود هم سلامتیشان.