kayhan.ir

کد خبر: ۸۸۵۵۹
تاریخ انتشار : ۰۲ آبان ۱۳۹۵ - ۲۱:۲۴
کدخدایی:

هیچ‌ جای دنیا ۱۲ هزار نفر برای ۳۰۰ کرسی رقابت نمی‌کنند

سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه هیچ‌ جای دنیا ۱۲هزار نفر برای ۳۰۰ کرسی رقابت نمی‌کنند، گفت: همه کشورها بر هزینه‌های انتخاباتی نظارت می‌‌کنند.



عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان در برنامه نگاه یک که از شبکه یک سیما پخش شد، درباره اهمیت سیاست‌های ابلاغی رهبر معظم انقلاب درباره انتخابات اظهار داشت: ما باید به عقب بازگشته و وضعیت انتخابات در کشور را به طور دقیق‌تر بررسی کنیم.
کدخدایی در پاسخ به این سؤال که سیاست‌های کلی انتخابات چه جایگاهی دارند، گفت:‌ اصل 110 قانون اساسی اختیاراتی را برای رهبری در نظر گرفته است از جمله تعیین سیاست‌های کلی نظام که با مشورت مجمع تشخیص مصلحت نظام روندی که در ابلاغ سیاست‌های کلی صورت گرفت همین‌گونه است.
وی در تشریح رئوس مشکلات و کاستی‌های قانون فعلی انتخابات کشور تصریح کرد:‌ این کاستی‌ها و ضعف‌ها برای خیلی از مسئولان روشن بود و مردم هم آن را لمس می‌کردند از جمله در روند ثبت‌نام از افراد برای انتخابات‌های مختلف.
سخنگوی شورای نگهبان در توضیح گفت: وقتی شرایط حداقلی برای داوطلب شدن قرار می‌دهیم هر کسی می‌آید و ثبت‌نام می‌کند و در انتخابات اخیر مجلس شاهد بودیم که 12 هزار نفر ثبت‌نام کردند که هرچند نشان‌دهنده اشتیاق مردم و رویکرد مثبت به سرنوشت کشور است اما هیچ جای دنیا این‌گونه نیست که 12 هزار نفر برای 300 صندلی وارد گردونه رقابت شوند.
کدخدایی با اشاره به امکانات متفاوت داوطلبان و کاندیداها برای استفاده از امکانات عمومی و دولتی مانند صداوسیما برای تبلیغات خاطرنشان کرد: در همه کشورهای دنیا بر هزینه‌های تبلیغات انتخاباتی نظارت می‌‌کنند.
وی در پاسخ به سؤالی درباره نیاز به همکاری همه دستگاه‌ها جهت تدوین قوانین جدید انتخابات کشور با توجه به سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری و نقش شورای نگهبان در این باره اظهار داشت: در روند تصویب قوانین مربوط به آن دولت لوایح را ارائه و مجلس به طور متناسب آن را تنظیم می‌کند و شورای نگهبان نیز با بررسی آنها در صورتی که با شرع و قانون اساسی مغایرت داشته باشد اعلام می‌کند.
سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به کمک‌های دولتی، احزاب، شرکت‌ها و فعالان سیاسی و اقتصادی به کاندیداها در دنیا خاطرنشان کرد: کشورهای انگلستان، آمریکا و آلمان فعالیت‌های شدید حزبی دارند و مقررات سختی نیز در حوزه هزینه‌های تبلیغاتی انتخاباتی داشته که باید منابع آن را اعلام کنند.
کدخدایی موضوع بعدی مربوط به هزینه‌‌های انتخاباتی را رعایت میزان مجاز این هزینه‌ها از سوی کاندیداها دانست و گفت: اگر مجلس بتواند قوانین مربوط به این موضوع را تدوین کند بسیاری از مشکلات گذشته درباره هزینه‌های انتخاباتی را شاهد نخواهیم بود.
وی با تأکید براینکه با قوانین فعلی راهی برای کشف میزان هزینه‌های انتخاباتی نبوده و مبنا و ابزاری نیز برای آن موجود نبود، بیان داشت: در سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری همه اینها مشخص شده است.
به گزارش فارس، سخنگوی شورای نگهبان با تأکید براینکه هیچ آماری از میزان هزینه‌کردهای انتخاباتی ثبت نمی‌شود، خاطرنشان کرد: براساس قانون این میزان باید ثبت شود و حتی اگر اعلام نیز نمی‌شود می‌بایست ثبت گردد تا معلوم شود مرز مجاز هزینه‌کرد را رعایت یا آن را رد کرده است.