kayhan.ir

کد خبر: ۸۸۵۲۹
تاریخ انتشار : ۰۲ آبان ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۱
تأیید ادعای نایب رئیس مجلس توسط کارشناسان

پزشکان ایرانی مرفه‌تر از پزشکان آمریکایی!



با گذشت ماه‌ها از رسانه‌ای شدن فیش‌های نجومی، این موضوع در سکوت خبری سپری شد تا اینکه در هفته گذشته، پزشکیان نایب رئیس ‌اول مجلس شورای اسلامی با انتقاد از میزان حقوق پزشکان از حقوق 190 میلیون تومانی برخی پزشکان در بخش دولتی خبر داد.
پزشکیان در یک برنامه تلویزیونی ادعا کرد که پزشکان ایران هفت برابر پزشکان آمریکایی نسبت به سرانه سلامت حقوق می‌گیرند. در پی انتشار این خبر در رسانه‌ها، مسئولان حوزه سلامت به گفته‌های وزیر بهداشت اسبق واکنش نشان دادند.
وزیر بهداشت اظهارات پزشکیان را به‌طور ضمنی بدون مدرک خواند. همچنین حریرچی قائم مقام وزیر بهداشت میزان درآمد یک پزشک متخصص آمریکایی را
297 هزار دلار در سال اعلام کرد. وی این میزان را با احتساب قیمت فعلی دلار، یک میلیارد و 50 میلیون تومان دانست و مدعی شد هیچ‌ یک از پزشکان ایرانی در سال هفت میلیارد تومان حقوق نمی‌گیرند.
در روزهای بعد، سازمان نظام پزشکی با انتشار بیانیه‌ای درآمد هفت برابری پزشکان ایران را شگفت‌آور توصیف و میزان درآمد متوسط پزشکان متخصص و فوق تخصص در بخش دولتی را 17 میلیون اعلام کرد و اظهارات پزشکیان را تفرقه‌انگیز خواند.
جعفریان رئیس ‌دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز درآمد پزشکان دانشگاه تهران را حتی کمتر از نصف حداقل درآمد پزشکان آمریکا دانست. وی مدعی شد اگر حداقل درآمد پزشکان آمریکایی را 490 میلیون تومان  در سال در نظر بگیریم، افرادی که دریافتی‌شان به این رقم می‌رسد کمتر از 50 نفر هستند.
اما برخی کارشناسان دیگر معتقدند برای محاسبه اختلاف درآمد پزشکان ایرانی و آمریکایی باید میزان درآمد پزشکان را برحسب درآمد سرانه تولید ناخالص ملی جامعه آمریکا و ایران مقایسه کرد و اگر به میزان ثروت ملی یک کشور و سرانه تولید ناخالص ملی بی‌توجهی صورت گیرد، نتایج و قضاوت‌های اشتباهی را به بار خواهد آورد.
به گفته این دسته از کارشناسان، سرانه تولید ناخالص ملی در سال 2015 مطابق آمار صندوق بین‌المللی پول، برای کشور آمریکا 55 هزار و 805 دلار و برای کشور ایران چهار هزار و 877 دلار محاسبه شده است، لذا اگر حداقل و حداکثر درآمد سالانه یک پزشک متخصص آمریکایی 150 هزار تا 600 هزار دلار در نظر گرفته شود، از حاصل تقسیم درآمد پزشکان آمریکا به سرانه تولید ناخالص ملی آمریکا،  نسبتی به دست خواهد آمد که این نسبت برای حداکثر درآمد پزشکان 8/10 و برای حداقل درآمد 7/2 است. این نسبت برای متوسط درآمد پزشکان در کشورهای مختلف چون استرالیا، کانادا، فرانسه و ایتالیا به ترتیب 5، 3/5، 4/4 و 3 منظور شده است. اگر بالاترین نسبت را که متعلق به کشور آمریکاست برای کشور ایران در نظر بگیریم با احتساب قیمت دلار سه هزار و 500 تومان، میزان دریافتی پزشکان در سال حداکثر 185 میلیون تومان و حداقل 46 میلیون تومان خواهد بود. با تقسیم ارقام فوق بر تعداد ماه، سقف دریافتی یک پزشک ایرانی در ماه حدود 15 میلیون تومان و کف آن حدود چهار میلیون تومان مطابق با مرفه‌ترین پزشکان جهان خواهد شد.
بر اساس این استدلال و با توجه به اینکه در بیانیه سازمان نظام پزشکی میزان درآمد پزشکان فوق تخصص و متخصص تنها در بخش دولتی به‌صورت متوسط 17 میلیون تومان اعلام شده است، می‌توان نتیجه گرفت پزشکان ایرانی چندین برابر پزشکان آمریکایی حقوق می‌گیرند و باید در این راستا اصلاحات سیاست‌هایی چون سقف درآمدی و اخذ مالیات پلکانی از پزشکان را در نظر گرفت.
گفتنی است، رقم مزبور (17 میلیون تومان) تنها حقوق پزشکان در بخش دولتی است و کارانه‌ها و شرایط تعرفه بخش خصوصی نیز نادیده گرفته ‌شده است.