kayhan.ir

کد خبر: ۸۸۵۰۲
تاریخ انتشار : ۰۲ آبان ۱۳۹۵ - ۲۰:۵۰

اردوغان سرانجام حرف دلش را زد: موصل به لحاظ تاریخی متعلق به ترکیه است



رئیس جمهور ترکیه بالاخره نیت واقعی خود و دولتش را در ارتباط با اصرار بی‌حدش برای مشارکت در عملیات «موصل» اعلام کرد و گفت: موصل از لحاظ تاریخی، به ترکیه تعلق دارد و برای او سخت است در این باره به قوانین بین‌المللی احترام بگذارد!
«رجب طیب اردوغان» که در شهر «بورسا» ترکیه سخنرانی می‌کرد، بالاخره علت سماجت خود را در ارتباط با مشارکت ارتش ترکیه در عملیات آزادسازی موصل آشکار کرد و به صراحت گفت: «موصل از نظر تاریخی متعلق به ترکیه است.» اردوغان البته، بلافاصله پس از این جمله، گفت که آنکارا به مرزهای جغرافیایی کشورهای دیگر احترام می‌گذارد اگرچه در این باره، برایش سخت است. رئیس جمهوری ترکیه در واکنش به اظهارات اخیر «حیدر عبادی» نخست‌وزیر عراق نیز گفت: «ترکیه به مرزهای جغرافیایی همه کشورها احترام می‌گذارد حتی اگر این تصمیم بر قلب ما سنگینی کند! آن جغرافیایی که درباره آن صحبت می‌کنید، بخشی از روح ما است.»
منظور اردوغان، دوران امپراتوری عثمانی است و او اگر بخواهد این رؤیای خود را واقعیت بخشد، باید مرزهای ترکیه را تا اروپای شرقی و همچنین، تا مصر گسترش دهد!
اردوغان همچنین اظهار داشت: «مرزهای موجود ترکیه، دلخواه مردم این کشور نیست. مرزهای این کشور (در دوران عثمانی) مساحتی برابر با 20 میلیون کیلومتر مربع را شامل می‌شد و اکنون به 780 هزار مترمربع کاهش یافته است.»
رئیس جمهوری ترکیه افزود: «جوانان ترکیه مرزهای کنونی را با اکراه پذیرفتند و این مرزها، دلخواه آنها نیست. در گذشته کرکوک و موصل بخشی از ترکیه بوده است و در این باره به تاریخ رجوع کنید.» اردوغان پیش از این نیز با برخی مواضع خود تمایلش برای احیای امپراتوری عثمانی را به نمایش گذاشته بود اما هرگز تا به این حد علنی در این باره موضع نگرفته بود.
عبادی اخیراً در دیدار وزیر دفاع آمریکا، ضمن رد پیشنهاد مشارکت ترکیه در عملیات موصل، تأکید کرد که نبرد موصل را عراقی‌ها انجام می‌دهند و هیچ نظامی خارجی نباید در این عملیات حضور داشته باشد.
این بگو مگوهای دیپلماتیک در حالی صورت می‌گیرد که ترکیه عملاً از ادعای خود در خصوص مشارکت در عملیات موصل عقب نشسته است. «مولود چاوش اوغلو» وزیر خارجه ترکیه هم دیروز بار دیگر بر این عقب‌نشینی صحه گذاشت و گفت، «ترکیه احتمالاً نقش مستقیمی در عملیات موصل نخواهد داشت.»
کارشناسان می‌گویند، ماجرای موصل، ترکیه را خوار و خفیف کرده و این یک شکست بزرگ در سیاست خارجی دولت آنکارا محسوب می‌شود. سفر روز شنبه وزیر دفاع آمریکا به بغداد و دیدار با مقامات این کشور نیز نتوانست بغداد را مجاب کند، به ترکیه اجازه مشارکت در عملیات موصل را بدهد. عراق می‌گوید، ترکیه به دنبال کمک به عراق نیست بلکه این کشور به دنبال منافع خود می‌گردد.
عملیات موصل
از عملیات موصل نیز خبر رسیده نیروهای مسلح عراق تا پنج کیلومتری شهر موصل پیشروی کرده‌اند و نبرد با داعش طبق برنامه پیش می‌رود. شهر «حمدانیه» دو روز قبل آزاد شده و به دلیل نزدیک بودن این شهر با موصل، از نگاه کارشناسان، کلید آزادی موصل دانسته می‌شود.
به گزارش تسنیم و طبق برخی گزارش‌ها «ابوبکر البغدادی» سرکرده اصلی داعش در داخل شهر آفتابی شده است. اخیراً بیش از 50 سرکرده فراری داعش به دستور البغدادی اعدام شدند. فقط به این دلیل که خواستار مذاکره برای عقب‌نشینی شده بودند! «کریم سنجاری» وزیر کشور منطقه خودمختار کردستان عراق هم در ارتباط با عملیات موصل به خبرگزاری رویتر گفت، «شمار عناصر داعش در موصل، بین چهار تا 8000 نفر است.»
به گزارش ایسنا، سنجاری این را هم گفت که عملیات موصل احتمالاً بیشتر از عملیات فلوجه و تکریت طول بکشد.»
موصل با حدود دو میلیون نفر جمعیت، دومین شهر بزرگ عراق محسوب می‌شود. فارس نیز به نقل از «نجم‌الدین کریم» استاندار کرکوک گزارش داده، بیش از 60 عضو داعش در این استان کشته شدند و وضعیت استان کرکوک به زودی «عادی» می‌شود.
اخیراً عناصر داعش تلاش کرده بودند بخش‌هایی از کرکوک را اشغال کنند، اما موفق نشدند.
عملیات داعش
در غرب عراق
تروریست‌های داعش که در کرکوک موفق نشده بودند توجه نیروهای رزمی ارتش عراق در موصل را منحرف کنند و از افزایش فشارها بر تروریست‌ها در موصل بکاهند، به شهر «الرطبه» استان «الانبار» عراق واقع در نزدیکی نقطه صفر مرزی این کشور و اردن، حمله کردند؛ به گفته «عمادالدلیمی» فرماندار شهرستان «الرطبه»، این شهر از سه محور هدف حمله قرار گرفته بود، اما تروریست‌ها موفق به اشغال آن نشدند.
سیاست زمین سوخته
تروریست‌های داعش که این روزها از طرف نیروهای مسلح عراق به شدت تحت فشارند و از حومه موصل به داخل شهر رفته‌اند، به سیاست «زمین سوخته» روی آورده‌اند؛ به گفته شاهدان، دود ناشی از آتش‌سوزی‌های عمدی داعش، باعث شده هوای شهر کاملاً سیاه و تاریک شود. داعش دو روز قبل نیز کارخانه گوگرد «المشراق» را آتش زده بود.
خبرها همچنین حاکی است عناصر داعش اعضای 500 خانواده (حدود 2000 نفر) را در موصل سپر انسانی خود در برابر حملات نیروهای دولتی کرده‌اند.
خبر دیگر از عراق اینکه، «اشتون کارتر» وزیر دفاع آمریکا که جهت دیدار با مقامات بغداد، به این شهر رفته بود، به خبرنگاران گفت، نیروهای آمریکایی پس از آزادسازی موصل، احتمالاً در عراق می‌مانند. این خبر از جانب مقامات بغداد، تأیید یا رد نشده است. کارتر دیروز از بغداد به «اربیل» رفت تا با مقامات منطقه خودمختار کردستان عراق نیز دیدار و گفت‌وگو کند.