kayhan.ir

کد خبر: ۸۸۴۸۷
تاریخ انتشار : ۰۲ آبان ۱۳۹۵ - ۲۰:۴۵
معاون سابق ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز:

دولت یازدهم با گذشت 3/5 سال هنوز طرح‌های جایگزین ایران‌کد و شبنم را ارائه نکرد

معاون سابق ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: دولت یازدهم با گذشت 3/5 سال طرح‌های جایگزین ایران کد و شبنم را ارائه نکرده و به همین دلیل قاچاق بیشتر هم شده است.



مهدی ابویی در گفت‌وگو با نسیم  آنلاین درباره وضعیت قاچاق در کشور اظهار کرد: قانون جدید مبارزه با قاچاق کالا و ارز اوایل سال 92 به تأیید شورای نگهبان رسیده و ابلاغ شده بود. یکی از بندهایی که در فصل پیشگیری آن قانون لحاظ کردیم بحث رهگیری کالاهای ساخته شده وارداتی در داخل بود.
وی افزود: براساس این بند قرار بود نیروی انتظامی، صنوف و خریداران بتوانند کالاهای قاچاق و کالاهایی که قانونی وارد شده‌اند را از هم تمیز دهند. اما حالا این که دولتمردان این قانون را تا الان اجرا نکردند جای تعجب دارد.
ابویی با اشاره به هزینه‌کرد چند 10 میلیاردی برای طرح‌های ایران کد و شبنم اظهار کرد: برای تدوین طرح شبنم و ایران‌کد چند 10 میلیارد هم هزینه شد که همه آن را دولت تقبل نکرده بود و  بخش خصوصی هم در آن سهم داشت. بعداز این که دولت یازدهم این طرح را اجرا نکرد، هم این زحمات از بین رفت و هم آن پول‌ها هدر شد. ضمن اینکه توانمندی و بسترسازی مبارزه با قاچاق هم که ایجاد شده بود با اجرا نشدن این طرح‌های جدید از بین رفت. وی با تأکید بر افزایش میزان قاچاق در دولت یازدهم خاطرنشان کرد: ما اواخر سال 92، 93 و حتی 94 به اذعان همه اصناف، بخش خصوصی و بخش دولتی با افزایش بی‌رویه قاچاق روبه‌رو شدیم. برخلاف ادعای آقایان قاچاق در این 3/5 سال نه تنها کمتر نشد بلکه بیشتر شد.
معاون سابق ستاد مبارزه با قاچاق بیان کرد: دولت موظف بود یا ایرادات طرح‌هایی مانند ایران کد و شبنم را برطرف کند یا طرح جایگزینی برای آنها معرفی کند اما دولتمردان به وظیفه قانونی خود عمل نکردند.
ابویی تصریح کرد: در سال‌های اخیر برای اعلام میزان قاچاق یک نوع آمارسازی از سوی مسئولان ذی‌ربط صورت گرفته است. اولاً آن 25 میلیارد دلاری که دولت اعلام می‌کرد اصلاً مبنایی ندارد. یعنی براساس حدس و گمان بوده است. بعد هم کاهشی که دولت در آمار قاچاق اعلام می‌کند ربطی به کاهش واردات قاچاق ندارد. در قاچاق سوخت به ویژه در گازوئیل به علت صرفه‌جویی که در داخل کشور صورت گرفته آمار کاهش پیدا کرده است.
وی خاطرنشان کرد: آمار قاچاق همان آمار 15 میلیارد دلاری است که دولت یازدهم تحویل گرفته بود و در 3/5 سال اخیر هیچ کاهشی در زمینه قاچاق صورت نگرفته است.