عضو کمیسیون تلفیق :
دولت خود را ملزم به ارائه لایحه برنامه توسعه به مجلس نمی داند
عضو کمیسیون تلفیق برنامه ششم با بیان اینکه نوع نگاه دولت یازدهم با دولت نهم و دهم به برنامه توسعه ، مشترک است ، گفت : دولت یازدهم خود را ملزم به ارائه لایحه برنامه به مجلس نمی داند.
محمد دهقان در گفتگو با مهر اظهار داشت: توقع ما از دولت این بود که لایحه برنامه را به صورت جامع به مجلس ارائه کند و مجلس بدون فوت وقت برنامه را تصویب کند تا کشور دچار بی برنامگی نشده و دولت و مجلس در ذهن افکار عمومی متهم به بی برنامگی نشوند.
وی ادامه داد: حل مشکلاتی از قبیل رکود بی سابقه و خواب عمیق بازار ، مسائل پس از توافق بین المللی برجام ، مسائل منطقه و وضعیتی که در منطقه برای جمهوری اسلامی به وجود آمده، وضعیت بیکاری جوانان، قاچاق کالا، مفاسد اقتصادی و استفاده از ظرفیت معادن و منابع بی شمار در داخل کشور همه و همه نیازمند برنامه هستند.
عضو کمیسیون تلفیق برنامه ششم توسعه گفت: دولت باید سال ۹۳، لایحه برنامه را ارائه می داد تا در سال ۹۴ به تصویب رسیده و بودجه سال ۹۵ و ۹۶ بر اساس برنامه ششم توسعه تدوین می شد.متاسفانه به دلیل تاخیر دولت در ارائه لایحه برنامه، برنامه پنجم توسعه یک سال تمدید شد که این کار عین بی برنامگی است.
وی با بیان اینکه دولت یازدهم برداشتی در خصوص لایحه برنامه دارد که دولت قبل نیز چنین برداشتی را داشت گفت : دولت معتقد است که نیازی نیست لایحه برنامه را به مجلس ارائه دهیم. لایحه برنامه برای دولت است.رئیس جمهور قبل نیز اعتقاد داشت که تدوین لایحه بودجه و برنامه از اختیارات رئیس جمهور است و مجلس نباید دخالت کند.
دهقان گفت : نگاه رئیس جمهور قبل به شورای نگهبان ارجاع شد و جلسات مشترکی با حضور بنده ، آقای توکلی و آقای ابوترابی و برخی اعضای دولت به محوریت آیت الله جنتی دبیر شورای نگهبان برای بررسی این موضوع برگزار شد. در آن زمان پاسخ این نگاه را دادیم و اعلام شد لایحه بودجه و برنامه باید به صورت جامع و کامل به مجلس ارائه شود و به تصویب برسد و تکلیف نظام حکومتی روشن شد و تفسیر شورای نگهبان نیز شفاف شد. بنابراین دولت قبل موضوع را رها کرد.
عضو کمیسیون تلفیق برنامه ششم توسعه گفت : دولت یازدهم مجدداً این نگاه را مطرح کرده است و خود را ملزم به ارائه لایحه برنامه به مجلس نمی داند.