kayhan.ir

کد خبر: ۸۶۵۹۲
تاریخ انتشار : ۰۶ مهر ۱۳۹۵ - ۲۱:۲۴
سخنگوی ناجا خبر داد

ترخیص خودروهای توقیفی به مناسبت هفته نیروی انتظامی

سخنگوی نیروی انتظامی گفت: به ‌مناسبت هفته نیروی انتظامی از امروز به مدت ۱۰ روز، کلیه وسایل نقلیه توقیفی به جز خودروهایی که شکایت قضایی دارند، قابل ترخیص هستند.



به گزارش تسنیم، سردار سعید منتظرالمهدی در نشست خبری به مناسبت هفته نیروی انتظامی با اشاره به ترخیص خودروهای توقیفی به مناسبت هفته نیروی انتظامی اظهار داشت: صاحبان خودروهای توقیفی می‌توانند در این 10 روز برای ترخیص خودروهای خود به مراکز ترخیص خودرو در سراسر کشور مراجعه کنند.
کاهش ۳ درصدی تلفات رانندگی
وی با ارائه گزارشی از عملکرد ناجا در 6 ماهه نخست امسال اضافه کرد: در این مدت نسبت به مدت مشابه سال قبل، جانباختگان حوادث رانندگی به رغم افزایش 33 درصدی شماره گذاری خودرو، سه درصد کاهش داشته است.
منتظرالمهدی با بیان اینکه در نیمسال نخست امسال، 948 هزار و 925 خودرو و وسیله نقلیه به ناوگان خودرویی کشور وارد شده است، گفت: با این حساب، تعداد وسایل نقلیه به 28 میلیون و 935 هزار و 177 وسیله نقلیه رسیده که از این تعداد، سهم موتورسیکلت، 10 میلیون و 853 هزار است.
به گفته سخنگوی نیروی انتظامی، تخطی از سرعت مطمئنه با 20 درصد، انحراف به چپ و عدم رعایت حق تقدم با 22 درصد و بی‌توجهی به جلو با 39 درصد، سه عامل اصلی تصادفات رانندگی هستند.
سردار منتظرالمهدی افزود: در نیم سال نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته به کاهش چهار درصدی سرقت دست یافتیم و از مجموع سرقت‌های بانکی 80 درصد کشف و سارقان دستگیر شدند.
وی از کاهش 10 درصدی قتل خبر داد و اظهار داشت: در این مدت سرقت‌های خودرو با افزایش دو درصدی مواجه بوده که از این میان پراید با کسب 70 درصدی کل سرقت‌ها در مقام نخست سرقت خودرو قرار دارد.
سرقت از منازل در صدر سرقت‌های مهم
سخنگوی نیروی انتظامی افزود: در بین سرقت‌های مهم، سرقت از منازل بیشترین فراوانی را دارد و در بین سرقت‌های خرد نیز کیف‌قاپی با افزایش12 درصدی در مقام نخست جای گرفته است.
به گفته منتظرالمهدی بخش اعظم سرقت‌های خرد توسط معتادان متجاهر صورت می‌گیرد.
وی همچنین از کاهش 24 درصدی نزاع و درگیری در 6 ماه نخست سال خبر داد و گفت: در این مدت نسبت به مدت مشابه سال گذشته شاهد افزایش 34 درصدی ارزش ریالی قاچاق کالا و ارز بودیم و تمرکز نیروی انتظامی بر باندهای بزرگ و سازمان یافته قرار داشته است.
مرگ ۲۸۸۰ نفر در سال
 بر اثر سوء مصرف مواد مخدر
به گفته سخنگوی نیروی انتظامی، در حوزه مواد مخدر به ازای هر سه ساعت یک نفر جان خود را به سبب سوءمصرف مواد مخدر از دست می‌دهد و این عدد در ماه به 240 و درسال به دو هزار و 880 نفر می‌رسد.
سردار منتظرالمهدی از افزایش 13 درصدی کشفیات مواد مخدر خبر داد و گفت: مرفین با افزایش 124 درصدی در مقام نخست کشفیات مواد مخدر قرار دارد و همچنین دستگیرشدگان این حوزه 10 درصد افزایش یافته است.
وی همچنین به کاهش 8 درصدی تشکیل پرونده‌های قضایی در نیم سال امسال اشاره کرد و گفت: از 215 هزار پرونده ارجاع شده به مراکز مشاوره در کلانتری‌ها بیش از 72 درصد منجر به ایجاد صلح و سازش شده است.
افزایش ۴۸ درصدی جرایم رایانه‌ای
سخنگوی ناجا از افزایش 48 درصدی جرایم رایانه‌ای هم خبر داد و گفت: بیشترین جرایم در خصوص کلاهبرداری‌های مالی با 81 درصد بیشترین سهم را در جرایم رایانه‌ای دارند.
منتظرالمهدی خاطرنشان کرد: حدود 46 میلیون کاربر اینترنتی در کشور داریم که از این تعداد حدود 29 میلیون نفر در طیف نوجوان و جوان قرار دارند و بیشترین آسیب‌‌ها برای همین طیف است.
دیدار فرماندهان ناجا با رهبر معظم انقلاب
به گفته سخنگوی نیروی انتظامی یکشنبه هفته آینده تعدادی از فرماندهان نیروی انتظامی با رهبر معظم انقلاب دیدار می‌کنند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود شعار هفته نیروی انتظامی امسال را «همه با هم برای امنیت و آرامش» اعلام کرد و گفت: امنیت موضوعی است که از دیرزمان همگان به دنبال آن بودند و بدون امنیت زندگی معنا ندارد و در جهان نخبگی امروز امنیت به دو مقوله امنیت اجتماعی و امنیت عمومی تقسیم می‌شود.
سخنگوی نیروی انتظامی اضافه کرد: امنیت اجتماعی برگرفته از ارزش‌ها و رفتارهای مردم است و پاسبانان و نگهبانان آن، مردم هستند و عدول از آن مجازات ندارد.
سردار منتظرالمهدی ادامه داد: امنیت عمومی و امنیت پایدار مقوله‌ای است که پلیس با استفاده از تمام امکانات موجود و استفاده از همه پتانسیل‌ها و سرمایه‌های اجتماعی، برای استقرار آن تلاش می‌کند و قطعاً عدول از این موضوع مجازات دارد.