kayhan.ir

کد خبر: ۸۶۵۴۳
تاریخ انتشار : ۰۶ مهر ۱۳۹۵ - ۲۰:۴۱

اولتیماتوم یک هفته‌ای شیعیان نیجریه ؛ شیخ زکزاکی آزاد نشود قیام می‌کنیم

شیعیان نیجریه با ریختن به خیابان‌ها به دولت این کشور فقط یک هفته فرصت دادند تا شیخ ابراهیم زکزاکی رهبر شیعیان نیجریه را آزاد کند.


شمار زیادی از شیعیان نیجریه علیه نهادهای دولتی، ارتش و نیروهای امنیتی این کشور تظاهرات کردند و به دولت یک هفته فرصت دادند تا شیخ زکزاکی را آزاد کند. تظاهرات‌کنندگان فریاد می‌زدند «یا مرگ یا زکزاکی».
تظاهرات‌کنندگان همچنین خواستار آزادی سریع و بدون پیش شرط رهبر شیعیان نیجریه و توقف رفتار خشونت‌آمیز و ضدانسانی ارتش و نیروهای امنیتی با شیعیان شدند و هشدار دادند که در صورت عدم رسیدگی به مطالباتشان تظاهرات و اعتراضات مردمی گسترش پیدا خواهد کرد.
به گزارش ایرنا، این تظاهرات در بخش‌های شیعه‌نشین نیجریه برگزار شد لیکن تظاهرات‌کنندگان تأکید کردند در صورت عدم آزادی شیخ زکزاکی در آستانه آغاز محرم دامنه تظاهرات به سرتاسر کشور کشیده خواهد شد.
تظاهرات مسالمت‌آمیز شیعیان نیجریه در حالی ادامه دارد که نهادهای حقوق بشری بارها نسبت به وضعیت نامساعد رهبر شیعیان این کشور در زندان و رفتار ضد انسانی و خشونت‌آمیز دولت و ارتش نیجریه با شیعیان ساکن در این کشور هشدار داده‌اند.
در روز 13 دسامبر 2015 (آذر ماه) بر اثر حمله ارتش نیجریه به حسینیه بقیه‌الله شمار زیادی از شیعیان این کشور کشته و زخمی شدند و شیخ ابراهیم زکزاکی توسط ارتش نیجریه بازداشت و زندانی شد. ارتش نیجریه به این هم اکتفا نکرد و جسد هزاران شیعه را در گورهای دسته‌جمعی دفن کرد.
همسر شیخ زکزاکی چندی پیش با شرح اوضاع اسفناک زندان رهبر شیعیان و عدم رسیدگی به وضعیت جسمانی شیخ زکزاکی که تحت شرایط ناگواری به سر می‌برد و شکنجه و آزار وی هشدار داد که در صورت عدم آزادی شیخ زکزاکی اوضاع جسمانی وی رو به وخامت خواهد رفت.
در روزهای اخیر تظاهرات وسیع شیعیان نیجریه علیه ارتش و نیروهای امنیتی این کشور برای آزادی شیخ ابراهیم زکزاکی در حالی شدت گرفته است که خصومت‌های ارتش نیجریه با جمعیت وسیع و مردمی شیعیان در مناطق گوناگون این کشور همچنان ادامه دارد و موجی از نگرانی را در میان مجامع مذهبی و فرهنگی جهان تشیع به وجود آورده است.