kayhan.ir

کد خبر: ۸۶۵۴۱
تاریخ انتشار : ۰۶ مهر ۱۳۹۵ - ۲۰:۴۱
در واکنش به عذرخواهی غیررسمی اوباما

دمشق: اوباما باید رسما عذرخواهی کرده قول بدهد اشتباه دیر‌الزور را تکرار نمی‌کند

مشاور رئیس‌جمهور سوریه در واکنش به عذرخواهی رئیس‌جمهور آمریکا از دمشق از طریق کانال‌های غیررسمی به خاطر ماجرای بمباران «دیر‌الزور»، گفت که دولت واشنگتن باید رسما عذرخواهی کند و قول بدهد که دیگر چنین حملاتی تکرار نمی‌شود.



«بثینه شعبان» گفت، دولت آمریکا باید به خاطر ماجرای «دیر‌الزور» به طور رسمی و علنی عذرخواهی کرده و تضمین کند که حملات «دیر‌الزور» تکرار نخواهد شد. وی اظهار داشت، عذرخواهی آمریکا از سوریه از طریق کانال‌های غیررسمی که قابل اتکاء نیستند، صورت گرفته است. اخیرا رسانه‌ها اعلام کرده بودند، «باراک اوباما» رئیس‌جمهوری آمریکا، بابت حادثه دیر‌الزور که به کشته شدن 83 سرباز سوری منجر شد از مقامات سوریه عذرخواهی کرده است. این حملات باعث شد روسیه و سوریه آتش‌بس در سوریه را تمدید نکنند.
شنبه هفته گذشته در حالی که تنها دو روز به پایان آتش‌بس یک هفته‌ای باقی مانده بود، جنگنده‌های آمریکایی مواضع ارتش سوریه را در ‌«دیر‌الزور» بمباران کرد. در این بمباران 83 نظامی سوری جان باختند و حدود 100 تن دیگر مجروح شدند.بلافاصله پس از این ماجرا، عناصر داعش به مواضع بمباران شده حمله و آنجا را اشغال کردند و البته، فورا توسط نیروهای ارتش سوریه پس رانده شدند.منابع رسمی در سوریه حتی گفته‌اند آمریکا دو روز قبل از این حملات، چندین پرواز شناسایی در این منطقه انجام داده بود.
در پی این واقعه، بسیاری از کارشناسان اعلام کردند که در عملیات بمباران دیر‌الزور، آمریکا و داعش هماهنگ عمل کرده‌اند. برخی نیز گفتند، آمریکا با این اقدام، قصد داشت آتش‌بس را از بین ببرد.بثینه شعبان نیز به این ماجرا اشاره و اعلام کرد: سوریه و روسیه به آتش‌بس پایبند بودند، ولی تروریست‌ها به آن پایبند نبودند و جنگنده‌های آمریکایی هم مواضع ارتش سوریه را در «دیر‌الزور» بمباران کردند.
وی در مورد نوع نگاه آمریکایی‌ها به سوریه نیز گفت: «اینکه آمریکایی‌ها به سوریه چطور می‌نگرند، به ما ربطی ندارد. زیرا دولت سوریه و رئیس‌جمهور آن مشروعیت خود را از ملت سوریه می‌گیرند نه از دولت آمریکا.»