معاون وزیر راه و شهرسازی:
نگهداری راههای کشور سالانه 6 هزار میلیارد تومان هزینه دارد
رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای و معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: هزینه ششهزار میلیارد تومانی نگهداری راهها را مردم باید پرداخت کنند که از راه بستن عوارض به سوخت خواهد بود.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، داوود کشاورزیان در مراسم رونمایی از سامانه نگهداری راههای کشور درباره تأمین هزینههای نگهداری راهها اظهار کرد: معتقدم در قالب عوارض سوخت باید این کار را انجام دهیم. اگر سالانه 100 تومان به ازای هر لیتر سوخت عوارض کسب کنیم سالانه پنج تا شش هزار میلیارد تومان تأمین میشود و میتوانیم راهها را بطور مطلوب نگهداری کنیم. به اعتقاد بنده تصمیم عاقلانهای است که دولت باید تسلیم شده و منابع مورد نیاز را از این طریق تأمین کند.
وی با بیان اینکه منابع نگهداری راهها بسیار محدود است افزود: باید 200 هزار کیلومتر راه کشور را تعمیر و نگهداری کنیم که منابعی که در اختیار ما قرار میگیرد بسیار کمتر از نیازهاست. باید سالانه دو میلیارد دلار برای نگهداری راهها هزینه کنیم این درحالی است که سال گذشته بیشتر از دو هزار میلیارد تومان نبود سال گذشته به همین مقدار بدهی بالا آوردیم، این روند نمیتواند ادامه یابد و توان پیمانکاران محدود است و باید هر چه زودتر فکری برای تأمین منابع پایدار نگهداری راهها شود.
همچنین به گزارش فارس، رئیس مرکز تحقیقات راه و مسکن با بیان اینکه ارزش فعلی راههای کشور 70 میلیارد دلار است گفت: حداقل اعتبار لازم برای نگهداری سالانه راهها 2/1 میلیارد دلار است که یک سوم این رقم هم به نگهداری اختصاص نمییابد.
محمد شکرچیزاده در افتتاح اولین فاز پروژه ملی ایجاد و پیادهسازی سامانه مدیریت روسازی در راههای شریانی و روستایی کشور خاطرنشان کرد: برای نگهداری مطلوب راهها 4/2 میلیارد دلار نیاز داریم. قطعاً هرچه دیرتر وارد پروسه بهسازی راهها شویم هزینه عملیاتی بهسازی چهار تا شش برابر افزایش خواهد یافت.
وی با اشاره به راهاندازی سامانه مدیریت روسازی و راههای شریانی و روستایی کشور با هزینه چهار میلیارد تومانی گفت: افزایش عمر روسازی راهها و انجام تعمیرات زمانی مناسب، خروجی سامانه مدیریت روسازی راههای شریانی کشور است. این سامانه در آینده به اجرای عملیات روسازی در فرودگاهها و حتی مسیرهای ریلی قابل تعمیم است.