اخبار ویژه
ظریف: هدف اصلی مذاکرات لغو تحریمها نبود!
وزیر خارجه 8 ماه پس از اجرای برجام، ضمن پاک کردن صورت مسئله مذاکرات منتهی به برجام میگوید هدف از مذاکرات، برداشتن تحریمها نبود.
به گزارش رجانیوز محمد جواد ظریف در مصاحبه با روزنامه ایران، ضمن طرح این ادعا که هدف اصلی مذاکرات برداشته شدن تحریمها نبوده، میگوید: «البته هدف عمده مذاکرات، برداشتن تحریمها نبود؛ بلکه حفظ عزت کشور، توانمندیهای فنی و لغو قطعنامههای شورای امنیت بود که اتفاقاً هیچ یک از تحریمهای اقتصادی در آن قطعنامهها نبود!
این در حالی است که پیشتر خود مسئولین دولت تمامی مشکلات کشور را به تحریمها گره زده بودند و حتی یکی از شعارهای اصلی روحانی برای رأیآوری در انتخابات چرخش همزمان چرخ کارخانهها و سانتریفیوژها بوده است.
اشاره به مسئله تحریمها آن قدر پررنگ بود که حسن روحانی هفدهم خرداد ماه سال گذشته حتی حل مشکل آب خوردن مردم را نیز به تحریم گره زد و در این باره اذعان کرد: «ما وقتی میگوییم باید تحریمهای ظالمانه رفع شود بعضیها چشمانشان زیاد نچرخد. تحریمهای ظالمانه باید از بین برود تا سرمایه بیاید و مشکل محیط زیست، اشتغال، صنعت و آب خوردن مردم حل شود، منابع آبیزیاد شده و بانکها احیا شوند. آنها که ملت ما را تحریم کردهاند ظلم بزرگی مرتکب شدهاند اما عدهای در داخل هم نمیدانستند تحریم چیست.»
محمد جواد ظریف نیز با حضور در کمیسیون برجام درباره تحریمها گفته بود «کل تحریمهای اقتصادی، مالی و پولی اتحادیه اروپا، کل تحریمهای ایالات متحده که بر شخصیتهای غیرآمریکایی اعمال میشود از روز اجرا لغو خواهد شد، علاوه بر آن تحریم 35 ساله هواپیمایی نیز لغو میشود.»
این مسئله به میزانی با اهمیت بود که بهروز نعمتی نماینده از موافقان برجام میگوید: «اگر به جلسات کمیسیون برجام مراجعه کنید، میبینید که من سؤالی را با سه بار تکرار از آقای دکتر ظریف پرسیدم که آقای ظریف! تحریمها به یک باره برداشته میشود؟ وی هم با تکرار گفت که بله به یک باره برداشته میشود، به این دلیل که در توافق این مسئله دیده شده است.»
گفتنی است که برداشته شدن تحریمها به عنوان هدف مذاکرات بارها مورد اشاره رهبر انقلاب نیز قرار گرفته و ایشان در سخنان مرداد ماه خود در جمع اقشار مختلف مردم با تأکید بر این مسئله تصریح کردند:
«شش ماه هم از امضای برجام میگذرد، هیچ تأثیر محسوس و ملموسی هم در وضع معیشت مردم به وجود نیامده است؛ ]در حالی که[ خب، برجام اصلاً برای برداشتن تحریمها بود؛ برای اینکه تحریمهای ظالمانه برداشته بشود. مگر غیر از این است؟ خب برداشته نشده؛ حالا میگویند بتدریج، یواش یواش دارد درست میشود! مگر بحث سر یواش یواش بود؟ آن روز مسئولین، هم به ما میگفتند، هم به مردم میگفتند که در این مذاکرات، قرار بر این است که وقتی ایران تعهدات خود را انجام میدهد، یکباره همه تحریمها برداشته بشود؛ یعنی این مانعی که آمریکا سر راه ملت ایران ظالمانه و خباثتآمیز به وجود آورده بود، برداشته بشود؛ خب حالا شش ماه از این موعدگذشته است، برداشته نشده؛ شش ماه برای یک مملکت هشتاد میلیونی زمان کمی است؟»
بعد از 3 سال خبری از هیجان سفر به نیویورک نیست
معاون وزیر خارجه میگوید احتمال سفر رئیسجمهور به نیویورک و شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل در حال بررسی است.
تختروانچی گفته است: در مورد سفر آقای رئیسجمهور به نیویورک در حال بررسی هستیم تا تصمیم مناسب اتخاذ شود.
وی افزود: طبق برنامهریزیهای انجام شده آقای ظریف برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل و دیدار با برخی همتایان از دیگر کشورها به نیویورک سفر خواهند کرد.
روزنامه فرهیختگان در همین زمینه نوشت: «خبرها حاکی از آن است که حسن روحانی امسال تمایلی برای شرکت در این نشست ندارد. چند روز پیش سخنگوی وزارت خارجه اعلام کرده که روحانی گفته است در سال آخر دوره اول ریاست جمهوری خود کارهای مهمتری در تهران دارد. به همین علت احتمالا او امسال به سازمان ملل نخواهد رفت.
پیش از این نیز منابع آگاه و ناشناس در وزارت امور خارجه اعلام کرده بودند که به دلیل فشردگی برنامههای رئیسجمهوری در تهران، او به نیویورک نمیرود. با اینکه اخبار منتشر شده حاکی از عدم شرکت رئیسجمهوری در سازمان ملل است اما با توجه به حضور روحانی در اجلاس سران جنبش عدم تعهد در ونزوئلا و همچنین فاصله دو ساعته کاراکاس با نیویورک برخی معتقدند که حضور در سازمان ملل و سخنرانی به عنوان رئیسجمهوری ایران میتواند مزایای زیادی داشته باشد.»
بیمیلی امسال روحانی برای حضور در نشست مجمع عمومی در حالی است که دولت و رسانههای حامی آن 3 سال پیش تبلیغات پرحجمی را درباره سفر روحانی به نیویورک و نتایج خارقالعاده آن به راه انداختند. این تبلیغات 2 ماه قبل از سفر روحانی شروع شد. اما اکنون که دو هفته بیشتر تا نشست مجمع عمومی نمانده، دیگر کمتر کسی انتظار دستاوردهای عجیب و غریب از چنین سفرهایی دارد.
رئیسجمهور آن زمان پس از گفتوگوی تلفنی با اوباما گفته بود او را بسیار مودب یافتم. اما دولت اوباما به ویژه پس از اجرای برجام بدعهدیهای بسیاری مرتکب شد و تحریمهای جدیدی از جمله شامل «محدودیت ویزا برای اتباع 38 کشور که به ایران سفر کنند»، «مصادره 2 میلیارد دلار از اموال ایران» و «تهدیدهای جدید علیه شرکتهای اروپایی مایل به همکاری با ایران» را اعمال کرد.
مؤمنی: خطاهای اقتصادی روحانی تأثیر جدی در انتخابات 96 خواهد داشت
«دو سند بستههای سیاستی که دولت در 3 سال گذشته منتشر کرده و سه سند لایحه بودجهای که تقدیم مجلس کرده و سند لایحه احکام مورد نیاز برای برنامه ششم، حکایت از ضعف جدی بنیه فکری کارشناسی مستتر در این اسناد است.»
فرشاد مؤمنی کارشناس اقتصادی اصلاحطلب در مصاحبه با «فرارو» تصریح کرد: دولت فعلی ممکن است به درستی اشاره کند که دولت قبلی رویههایی به کار گرفته که شاهد یک سقوط در بنیه کارشناسی کشور بودهایم؛ اما سه سال هم زمان اندکی برای جبران بخشی از این ضعفها نیست.
وی گفت: «متأسفانه به شرحی که از دستگاههای متولی اقتصاد کشور مشاهده و از مطالب ارائه شده توسط آقای رئیس جمهور استنباط میشود، متوجه میشویم آقای روحانی نتوانستند یک بنیه مشاوره کارشناسی قابل اعتنا و راهگشا اطراف خود جمع کنند و این نقص برای مسئولان اقتصادی کلیدی دولت که مسئولیت اجرایی مشخص دارند بسیار قابل مشاهدهتر و نگرانکنندهتر است.
استاد دانشگاه علامهطباطبایی ادامه داد: «مثلاً یکی از خطاهای راهبردی بزرگ دولت در هر دو بسته این بوده که به اسم خروج از رکود، توجه به تمرکز خود را روی یک رشته فعالیتهایی گذاشت که حتی در بدترین سالهای عملکرد اقتصادی کشور (سالهای 91 و 92) اصلاً شرایط بحرانی نداشتند.
وی افزود: از زاویه توجه اصولی به ارتقای بنیه تولیدی کشور، دولت آقای روحانی خطاهای راهبردی جدی داشته که باید آنها را برطرف کند اما متأسفانه در هر شش سند منتشر شده شاهد استمرار این خطای راهبردی هستیم.»
وی ادامه داد: فهم صحیح از ابعاد رکود عمق یافته یکی از فوریترین موضوعاتی است که باید در دستور کار ملی قرار بگیرد. مطالعات من نشان میدهد که با فروپاشی طبقه متوسط درآمدی و گسترش بیسابقه فقر و در نتیجه بحران تقاضای مؤثر در سطح خانوارها و بنگاهها روبروهستیم.
مؤمنی در پاسخ به این سؤال که آیا شرایط اقتصادی کنونی میتواند در انتخاب مجدد حسن روحانی در انتخابات سال آینده تأثیر منفی داشته باشد؟ گفت: «بدون تردید تأثیرات منفی جدی خواهد داشت چون طبقات فرودست به شرحی که اشاره شد به هیچ وجه احساس بهبود وضعیت نمیکنند.»
خواب خرگوشی مدیران دولتی در مسابقه دلالها و جاسوسان
چند دلال و رشوهبگیر دیگر یا عامل انتقال اطلاعات حساس به بیگانگان باید دستگیر شوند تا مقامات دولتی متوجه شوند که باید در پیگیری تعهداتی نظیر FATF یا IPC هوشیاری بیشتری به خرج دهند و برای چندمین بار سرشان کلاه نرود؟
این سؤال مهم در پی اجرای شتابزده و بیسرو صدای معاهده FATF - در داخل که نوعی خود تحریمی است- و همچنین دستپاچگی برای انعقاد قراردادهای نفتی خسارتبار، اهمیت مضاعف پیدا کرده است. چهارشنبه گذشته بود که اعلام شد: با رأی دیوان عالی کشور، حکم محکومیت و انفصال از خدمات دولتی علی کادر مدیر عامل شرکت نفت و دیگر اعضای هیئت مدیره این شرکت تأیید شده است. این حکم به خاطر فساد و ارتشاء در قرارداد کرسنت صادر شده که 50 میلیارد دلار خسارت به کشور وارد کرد. زنگنه در دولت یازدهم، تیم کرسنت را که حکم محکومیت در دادگاه داشتند در برخی پستهای کلیدی منصوب کرد. برخی از همین محکومان در بحث قراردادهای جدید نفتی هم نقشآفرینی کرده و هماهنگ با متولیان باشگاه نفت موسوم از قراردادهای جدید نفتی موسوم به IPC حمایت میکنند. از سوی دیگر 10 روز پیش عبدالرسول- دری- اصفهانی مشاور ارشد بانکی در تیم مذاکرات برجام، بازداشت و با اخذ وثیقه آزاد شد. او متهم به جاسوسی و دریافت حقوقهای کلان از برخی دولتهای غربی است.
عبدالرسول دری اصفهانی نماینده بانک مرکزی و مسئول امور بانکی تیم مذاکره کننده و یکی از کارکنان ستاد اجرای برجام بوده است. وی قبل از انقلاب با کمیته خزانهداری آمریکا کار میکرد و مسئولیت کمیته بخش مربوط به انگلیس را برعهده داشته است و پس از انقلاب در وزارت دفاع استخدام میشود و مسئولیت بخش مطالبات ایران از آمریکا را برعهده میگیرد. پس از مدتی وزارت دفاع دریافت که با وجود مستندات قوی در محاکم بینالمللی آراء صادره به نفع ایران نیست. همین موضوع موجبات اخراج او را از وزارت دفاع فراهم میآورد. وی پس از اخراج به کانادا رفت و در دور جدید بازگشت دری اصفهانی به ایران که هم زمان با روی کار آمدن دولت یازدهم بود به عنوان مشاور رئیس کل بانک مرکزی مشغول به کار میشود و در جریان مذاکرات برجام، در بخش امور مالی برجام فعالیتش را آغاز کرد. او دو تابعیتی و متهم به ارتباط با سرویس جاسوسی انگلیس است و برای خدمات خود 7500 پوند حقوق دریافت میکرده است. به گفته برخی نمایندگان دری اصفهانی در همراهی با ظریف قصد فرار از ترکیه به کانادا را داشت که دستگیر شد. به گفته کریمی قدوسی، دری با خواست نهاوندیان عضو تیم مذاکره شد. او همچنین از روحانی مدال دریافت کرد.
ماجرای دری اصفهانی در حالی اتفاق میافتد که چند سال پیش حسین موسویان عضو اولین تیم مذاکره کننده، به خاطر ارائه اطلاعات سری به بیگانگان محکوم شد.
با این اوصاف مسئله مهمی در میان است و آن اینکه چند دلال و رشوهبگیر و یا عامل انتقال اطلاعات حساس، بیگانگان باید دستگیر شوند تا برخی مقامات متولی اجرای FATF یا انعقاد قراردادهای نفتی جدید اندکی نگران شوند و دست از ولنگاری بردارند. گفته میشود هماکنون برخی مفاد تحریمی FATF علیه نهادهایی مانند سپاه پاسداران در داخل کشور در حال اجرا شدن است که این کار مفهومی جز خیانت مسلم و خود تحریمی در داخل نمیتواند باشد؛ آن هم در شرایطی که خوشگمانترین مقامات دولتی، دستاورد برجام را «تقریباً هیچ» عنوان کردهاند در حالی که واقعیت، «خسارت محض» است. با این اوصاف باید پرسید باید چند کرسنت خیانت بار دیگر (با خسارتهای 30 تا 50 میلیارد دلار) محقق شود یا آسیبهای جدی متوجه ثبات و امنیت ملی گردد تا برخی مدیران دولتی دست از قمار بیشتر بر سر منافع و مصالح ملی بردارند؟!
مردم توقع کارآمدی دارند اما دولت فاقد چابکی و نشاط است
عضو حزب منحله مشارکت میگوید، روحانی به تنهایی بار دولت را به دوش میکشد و دولت فاقد چابکی است.
علی تاجرنیا در آرمان نوشت: احساس میشود که باورهای بدنه دولت و حتی نزدیکان آقای رئیس جمهور در مسائل مختلف سیاسی و فرهنگی، یا با باورهای رئیس جمهور متفاوت است یا میزان دفاع این نزدیکان از باورهای دولت راضی کننده نیست. این بسیار مهم است که همه اعضا و اجزای دولت به اهداف آن باور داشته باشند. نباید اجازه داد اشتباهی که در دولت آیتالله هاشمی رخ داد، در دولت آقای روحانی تکرار شود. در دولت سازندگی، آقای هاشمی بار بسیاری از مسائل سیاسی را بر دوش میکشیدند. این امر منجر به آن شد که در دوره دوم، دولت سازندگی به لحاظ سیاسی و اجرایی ضعیف شد.
وی میافزاید: باید به رونق اقتصادی شتاب بیشتری داده شود. دولت باید آگاه باشد که مسائل اقتصادی میتواند به پاشنه آشیل بدل شود. مردم توقع کارآمدی از دولت دارند و کارآمدی دولت، درحوزههای مختلف و به ویژه مباحث اقتصادی و معیشتی مورد توجه است.
تاجرنیا نوشت: بدنه اجرایی دولت، با وجود آنکه با تجربه محسوب میشود اما پیر است. این بدنه پیر، چابکی و نشاط لازم را برای پیاده کردن اهداف دولت ندارد.